CHALLENGES OF THE GOIÁS TEC - HIGH SCHOOL AT THE REACH OF ALL
DOI:
https://doi.org/10.34024/olhares.2023.v11.15198Keywords:
State School Program, Educational Technology, Learning, TeachingAbstract
The Program GOIÁS TEC – Ensino Médio ao alcance de todos (Goiás Tec - High School at the reach of all) offers regular high school with the use of technological tools, consisting of classes taught by teachers qualified in specific areas of knowledge, transmitted via satellite in real time to students who will be in the interactive classroom of their community. The purpose of the program is the implement High School by Technological Mediation in districts, rural areas and regions with difficult access or that lack teachers with the right qualifications. For that matter, this study aimed to investigate the possible contributions of this program to the students participating in rural areas of Quirinópolis, Goiás. The research was carried out through a questionnaire, with multiple choice questions and open questions applied to students, using Google Forms as a tool. When analyzing the answers, we verified some positive points: the qualification of teachers and the possibility of reviewing the classes at home at another time. As for the negative points, the students mentioned: the doubts in some contents, It was also reported that some students did not adapt to the teaching method, in addition to the poor quality of the internet and lack of electricity at schools, during the transmission of classes. Given this scenario, for a good performance of this teaching model, we believe that there should be daily pedagogical monitoring and technical monitoring, throughout the execution process in the school period, so that the problems would be solved, if they arised.
References
ALEGO- Assembleia Legislativa do Estado de Goiás, Programa GOIÁS TEC –
Ensino Médio ao Alcance de Todos. Lei nº 20.802 de 08 de julho de 2020.
Disponível em: https://homlegisla.casacivil.go.gov.br/pesquisa_legislacao/103262/lei-20802 Acesso em 10 set 2021.
BATISTA, B. et al. Técnicas de recolha de dados em investigação: Inquirir por
questionário e/ou inquirir por entrevista. Reflexões em torno de Metodologias de
Investigação: recolha de dados, v. 2, p. 13-36, 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília: MEC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26 abr, 2022.
BRASIL.Constituição da República Federativa do Brasil. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em10 maio, 2022.
BRASIL.Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 22, out 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de base. Brasília, DF: Inep, 2015, 404 p.
BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes opera-
cionais para a Educação Básica nas escolas do campo. Disponível em:
< http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012002.pdf>. Acesso em: 23 fevereiro 2022.
CASTRO, Amélia Hamze. O professor e o mundo contemporâneo, 2004.
EBERT, Jonas Fynboe et al. or web-based questionnaire invitations as a method for
data collection: cross-sectional comparative study of differences in response rate,
completeness of data, and financial cost. Journal of medical Internet research, v.20, n. 1, p. e24, 2018
FALEIROS, Fabiana et al. Uso de questionário online e divulgação virtual como
estratégia de coleta de dados em estudos científicos. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 25, 2016.
Fialho, Wanessa Cristiane Gonçalves. As dificuldades de aprendizagem encontradaspor alunos no ensino de biologia. Praxia. Volume 1. Janeiro, 2013.
Fialho, W. C. G., Mendonça, S., & Ferreira, J. S. (2021). Formação docente em Goiás para escolas de tempo integral no ensino fundamental. Linhas Crí¬ticas, 27, e39614. https://doi.org/10.26512/lc27202139614
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2022.
GOIÁS. Secretaria Estadual de Educação de Goiás (SEDUC). Superintendência do Ensino Médio. Projeto Goiás Tec – Ensino Médio ao Alcance de Todos, Goiânia, 2019.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: Panorama, 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/go/panorama Acesso em: 15 de maio de 2022.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. Ed. Cortez. 2ª ed. 2013.
MUTEPFA, Magen Mhaka; TAPERA, Roy. Traditional survey and questionnaire
platforms. Handbook of research methods in health social sciences. p. 541-558, 2019
NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Educa. Lisboa, 2002.
Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD Contínua) 2018. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Rio de Janeiro. IBGE.
SANTOS, José Rui; HENRIQUES, Susana. Inquérito por questionário: contributos de conceção e utilização em contextos educativos. 2021.
VERGARA, Sylvia Constant. Artigo Estreitando relacionamento na educação a distância Cadernos EBAPE.BR. Volume V. Janeiro, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Udna Lemos Torres, Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho, Juliana Simião Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.