THE BENEFITS OF SCHOOL-BASED EDUCATION FOR "MEN OF COLOR" (O EXEMPLO/RS, 1892-1905)

Authors

  • Ricardo Costa de Sousa Universidade Federal de Rondônia - UNIR

DOI:

https://doi.org/10.34024/olhares.2023.v11.14831

Keywords:

School, Men of color, Newspaper O Exemplo

Abstract

This article aims to analyze "the benefits of school-based education for men of color" based on the representations confined in the newspaper “O Exemplo”, weekly published in Porto Alegre, Rio Grande do Sul, by a group of black intellectuals. The analysis focuses on the temporal cut of 1892 to 1905, understood as the first and second phases, which is configured from the perspective of the History of Education, as it is a multifaceted and interdisciplinary field that has begun to question the traditional forms of representation of "men of color" in school. The article pursues the following question: How does the editorial staff and its collaborators write about school, instruction, and knowledge in opposition to ignorance in “O Exemplo”? To answer this question, the theoretical and methodological contributions of Cultural History were taken. The article demonstrates the flag raised by the editors and collaborators of the newspaper “O Exemplo” in favor of the benefits of school-based education and, by extension, instruction and knowledge for the moral and intellectual improvement of "men of color" in a society recently freed from the period of slavery.

Author Biography

Ricardo Costa de Sousa, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Professor Adjunto do Departamento Acadêmico de Ciências da Educação da Universidade Federal de Rondônia. Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Especialista em Gestão de Políticas Públicas em Gênero e Raça pela Universidade Federal do Maranhão. Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação Santa Terezinha. Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN) e da Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação (ASPHE). É líder do Grupo de Pesquisa em História da Educação, Memórias e Acervos.  

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Published

2023-12-04

How to Cite

Sousa, R. C. de . (2023). THE BENEFITS OF SCHOOL-BASED EDUCATION FOR "MEN OF COLOR" (O EXEMPLO/RS, 1892-1905). Olhares: Revista Do Departamento De Educação Da Unifesp, 11(1). https://doi.org/10.34024/olhares.2023.v11.14831

Issue

Section

SEÇÃO TEMÁTICA: Escolarização de crianças e jovens no Brasil entre o século XIX e o século XX

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