Motor Skills Acquisition, Retention and Transfer In Hemiparetic Children

Authors

  • Susan Carratú Fisioterapeuta, Especialista, São Caetano do Sul-SP, Brasil.
  • Carla Mazzitelli Fisioterapeuta, Mestre, Profa. da Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo-SP, Brasil.
  • Gilberto Fernando Xavier Biólogo, Livre Docente, Prof. da Universidade de São Paulo, São Paulo-SP, Brasil.
  • Cristina dos Santos Cardoso de Sá Fisioterapeuta, Doutora, Prof. da Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista, Santos-SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.34024/rnc.2012.v20.8247

Keywords:

Cerebral Palsy, Motor Apprenticeship, Child, Neuroplasticity

Abstract

Objective. To determine if the time interval used during training pro­motes improved acquisition, retention and transfer of the trained task. Method. Two groups of hemiparetic children aged between 5 and 12 years trained the task of throwing bags of sand in a given target. The groups were tested for the pre-training and four training sessions with 30 trials each, one group performed the training with 20s interval between trials and the other with an interval of 60s. The retention and transfer tests were performed 30 min after the last session after one week. Results. Acquisition: no significant difference in relation to (1) training session, (2) and group training session, (3) block of trials, (4) session and block. Retention: no significant difference between the fac­tor and time interval between the different test times. Transfer: There was no significant difference between groups and task performance among trained and transfer tasks. Conclusion. The results indicated that the time intervals did not lead to differences in performance dur­ing the acquisition, retention and transfer task trained in hemiparetic children.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Morris C. Definition and classification of cerebral palsy: a historical perspective. Dev Med Child Neurol 2007;49 (S109);3-7. http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-8749.2007.tb12609.x

Rosenbaum P, Paneth N, Leviton A, Goldstein M, Bax M. A report: the definition and classification of cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2007;49(11):1357-68.

Rethlefsen SA, Ryan DD, Kay R. Classification Systems in CP. Orthopedic Clin of North America 2010;41:457-67. http://dx.doi.org/10.1016/j.ocl.2010.06.005

Ekman LL. Neuroscience: Fundamentals for Rehabilitation. Brochura: WB Saunders, 1998, 442p.

Medina J, Marques I, Ladewig I, Rodacki AF. O efeito de dicas de aprendizagem na aquisição do rolamento peixe por crianças com TDC. Rev Bras de Ciênc Esporte 2008;29:79-94.

Maciel FKL. Aquisição, retenção e transferência de habilidades motoras em crianças com sequela de encefalopatia crônica não progressiva da infância (Trabalho de Conclusão de Curso). São Caetano dos Sul: Universidade Municipal de São Caetano do Sul, 2008, 45p.

Umphred D, Carlson C. Reabilitação neurológica prática. Rio de Janeiro: Lab, 2007, 276p.

Sá CSC. Aquisição, retenção e transferência de habilidades motoras em crianças de 7 e de 12 anos (Tese). São Paulo: USP, 2007, 104p.

Mancini MC, Fiúza PM, Rebelo JM, Magalhães LC, Coelho ZAC, Paixão ML, et al. Comparação do desempenho de atividades funcionais em crianças com desenvolvimento normal e crianças com paralisia cerebral. Arq Neuro- Psiquiatr 2002;60:446-52. http://dx.doi.org/10.1590/S0004-282X2002000300020

Mancini MC, Alves ACM, Schaper C, Figueiredo EM, Sampaio RF, Coelho ZAC, et al. Gravidade da paralisia cerebral e desempenho funcional. Rev Bras Fisiot 2004;8:252-60.

Ladewig I. A importância da atenção na aprendizagem de habilidade motora. Rev Paul Educ Fís 2000;3:62-71.

Stea-Marie DM, Clark SE, Latimer AE. High levels of contextual interference enhance handwriting skill acquisition. J Motor Behavior 2004;36:115-26. http://dx.doi.org/10.3200/JMBR.36.1.115-126

Brady F. A theoretical and empirical review of the contextual interference effect and the learning of motor skills. Quest 1998;50:266-93. http://dx.doi.org/10.1080/00336297.1998.10484285

Sá CSC, Santos SH, Xavier GF. Mudanças motoras, sensoriais e cognitivas em crianças com paralisia cerebral espástica diparética submetidas à intervenção fisioterapêutica pelas abordagens Kabat e Bobath. São Paulo: Rev. Fisioterapia USP, 2004;11:56-65.

Amaral ACT, Tabaquim MCM, Lamônica DAC. Avaliação das habilidades cognitivas, da comunicação e neuromotoras de crianças com risco de alterações do desenvolvimento. Rev Bras Educ Esp 2005;11:185-200.

Kelso JAS, Goodman D, Hayes C, Stamm CF. Movement coding and memory in retarded children. Am J Mental Deficiency 1979;83:601.

Souza AMC, Ferrareto I. Paralisia Cerebral, aspectos práticos. 2.ed. São Paulo: Memon, 1998, 390p.

Schimidt RA. A schema theory of discrete motor skills learning. Psych. Review 1975;82:225-60. http://dx.doi.org/10.1037/h0076770

Effgen SK. Fisioterapia Pediátrica: atendendo às necessidades das crianças. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2007, 496p.

Published

2012-09-30

How to Cite

Carratú, S., Mazzitelli, C., Xavier, G. F., & Sá, C. dos S. C. de. (2012). Motor Skills Acquisition, Retention and Transfer In Hemiparetic Children. Revista Neurociências, 20(3), 360–366. https://doi.org/10.34024/rnc.2012.v20.8247

Issue

Section

Artigos Originais
##plugins.generic.dates.received## 2019-02-20
##plugins.generic.dates.published## 2012-09-30

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.