NeuroLiga: Experience of a formative academic league in neurosciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/rnc.2023.v31.15571

Keywords:

Neurosciences, Education, Medical, Medicine, Teaching, Research

Abstract

Introduction. Academic leagues are important spaces in the training of students in the field of health, as they enable teaching, research and extension experiences involved with social demands. Objective. To discuss the impact of the Academic League of Neurosciences of the Federal University of Bahia (NeuroLiga UFBA) on the training of medical students and its consequences for the community. Method. This is an experience report built by medical students who are members of NeuroLiga, a multidisciplinary space that, through the development of activities such as open classes, thematic events, empirical research and academic production, has contributed to the training of medical students. Report. The contributions of the league in the formation of students committed to the university's tripod are evidenced. In teaching, discussions on neuroanatomy, neurophysiology, memory, neuroplasticity, language disorders, neurodegenerative diseases stood out, in the extension axis, events were held for the community and for pedagogical training of teachers, in the research tripod, activities with two research projects and scientific dissemination of their results. Conclusion. The leagues are important spaces in the teaching-learning process with and for the community and for the training of more humane health professionals and sensitive to the reality of society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Flores LF, Mello DT. O Impacto da extensão no contexto de formação discente, a experiência como prática formativa: Um estudo no contexto de um Instituto Federal no Rio Grande do Sul. Rev Conexao UEPG 2020;16:1-13. https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14465.026

Batista CB. Movimentos de reorientação da formação em saúde e as iniciativas ministeriais para as universidades. Barbaroi 2013;38:97-125. https://doi.org/10.17058/barbaroi.v0i38.2567

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 3, de 20/06/2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Brasília (DF): Ministério da Educação; 2014. https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN32014.pdf?query=classificacao

Cavalcante AS, Vasconcelos MI, Lira GV, Henriques RL, Albuquerque IN, Maciel GP, et al. As Ligas Acadêmicas na Área da Saúde: Lacunas do Conhecimento na Produção Científica Brasileira. Rev Bras Educ Med 2018;42:199-206. https://doi.org/10.1590/1981-52712018v42n1rb20170081

Fernandes MC, Silva LM, Machado AL, Moreira TM. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educ Em Rev 2012;28:169-94. https://doi.org/10.1590/s0102-46982012000400007

Torres AR, Oliveira GM, Yamamoto FM, Lima MC. Ligas Acadêmicas e formação médica: contribuições e desafios. Interface Comun Saude Educ 2008;12:713-20. https://doi.org/10.1590/s1414-32832008000400003

Ferreira QR, Costa BT, Mendes MM, Cavalcanti VN, Santos ACL, Araújo DMP, et al. Achados neuropatológicos da Covid-19: uma revisão sistemática. Rev Neurocienc 2021;29:1-20. https://doi.org/10.34024/rnc.2021.v29.11842

Santana GAS, Laguna GGC, Carneiro CM, Fernandes LA, Assis GAS, Oliveira PS. Achados neurológicos em estudos de imagem e achados clínicos: revisão de literatura. Rev Neurocienc 2023;31:1-13. https://doi.org/10.34024/rnc.2023.v31.14725

Monteiro JA, Rodrigues MA, Moura JG, Araújo DMP, Oliveira PS. A Doença de Alzheimer e o Sistema Glial-Linfático. In: França EL, Honorio-França AC (Orgs.). Interdisciplinaridade em Saúde: Prospecção do Conhecimento. Aragarças: Ed. Volans; 2021; p.19-28.

Fernandes MC, Ferreira Neto JL. Práticas corporais/atividades físicas no Programa Academia da Cidade: cuidados em saúde e discursos de usuários. Interface Comun Saúde Edu 2021;25:1-17. https://doi.org/10.1590/interface.200809

Scheidemantel SE, Klein R, Teixeira LI. A Importância da Extensão Universitária: Projeto Construir. Belo Horizonte: Anais do 2º Congresso Brasileiro de Extensão Universitária. 2004. https://www.ufmg.br/congrext/Direitos/Direitos5.pdf

Caldas AC, Pacheco AC, Prado BF, Leite JF, Santos KH, Brito KC, et al. Relato de experiência de uma Liga Acadêmica de Gestão e Inovação em Saúde (LAGIS). Res Soc Dev 2023;12:e6512741981. https://doi.org/10.33448/rsd-v12i7.41981

Anjos JS, Santos AC, Leite AS, Silva AL, Menezes CN, Spindola GD, Nunes JA, et al. O papel das Ligas Acadêmicas de saúde no Brasil: uma revisão narrativa. Rev Eletronica Acervo Saude 2023;23:e11476. https://doi.org/10.25248/reas.e11476.2023

Queiroz GV, Pereira FG, Cardoso MI, Silva YG, Azevedo AH, Santo RL, et al. A influência da liga acadêmica como ferramenta na formação em saúde: um relato de experiência. Braz J Dev 2020;6:40195-203. https://doi.org/10.34117/bjdv6n6-526

Oliveira FD, Silva JO, Figorelle LG, Domingues LL, Rodrigues LB, Maiolino MG, et al. Relato de experiência: atividades desenvolvidas pela liga acadêmica de hematologia e oncologia da UFRJ durante a pandemia COVID-19: uma reinvenção em tempos de isolamento social. Hematol Transfus Cell Ther 2020;42:497-8. https://doi.org/10.1016/j.htct.2020.10.839

Ladeira AM, Tolentino SE, Camargo FHC, Akahane KGH, Rossi ERG. Liga de neurociências: cinco anos de experiência extensionista (Internet). docplayer.com.br. (acessado em 26/08/2023). Disponível em: https://docplayer.com.br/80591116-Liga-de-neurociencias-cinco-anos-de-experiencia-extensionista.html

Rissardo JP, Caprara ALF, Leite MTB, Prado ALC. Experiência da liga acadêmica de neurociências-UFSM em ensino, pesquisa e extensão. Diálogos em Extensão 2020;3:135-51. https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/capimdourado/article/view/7809

American Academy of Neurology. Student Interest Group in Neurology – SIGN (Internet). Minneapolis (acessado em 25/10/2023). Disponível em: https://www.aan.com/tools-resources/student-interest-group-in-neurology

Published

2023-11-15

How to Cite

Martins, B. S., Laguna, G. G. de C., de Oliveira, B. C. dos S., dos Santos, H. L. P. C., Gonzaga, L. L. ., Neves, S. E. dos S., & Oliveira, P. da S. (2023). NeuroLiga: Experience of a formative academic league in neurosciences. Revista Neurociências, 31, 1–14. https://doi.org/10.34024/rnc.2023.v31.15571

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.