ART From Darwin, through Carlyle, to the Nymph

Authors

  • Isabela Gaglianone University of São Paulo – FFLCH/USP

DOI:

https://doi.org/10.34024/imagem.v3i2.16252

Keywords:

Memory, Dinamogram, Symbol

Abstract

Starting from a fragment by Warburg written in 1901 – “From Darwin via Fillipino to Botticelli / through Carlyle and Vischer to the parties and the Indians, / and through Tornabuoni and Ghirlandaio again / to the nymph” – this article aims to show how Warburg's investigation into the memory inscribed in images promotes biological-linguistic articulation. When Warburg states that art comes from life, it is a reference to both the sociological and cultural sense, as well as the psychophysiological and biological sense, a polysemy that characterizes Warburg's sociological Darwinism, his intellectual history in the light of Darwin. We will seek to highlight that one of the great consequences of this conceptual articulation is found in the establishment of the Warburgian theory of memory, which has its theoretical core and its place for scientific experimentation in Mnemosyne; that this articulation underlies the Warburgian understanding of memory as (cultural) inheritance and (genetic) heredity at the same time, performing a double function, of awakening original pathetic reactions (especially phobic) and of simultaneously projecting conceptualization reactions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2006). A linguagem e a morte: um seminário sobre o lugar da negatividade. Editora UFMG.

Bonneau, L. (2015). “Glossaire”. In A. Warburg. Fragments sur l’expression (S. Zillberfard, Trad.). L’écarquillé.

Caliandro, S. (2004). Empathie et esthésie: un retour aux origines esthétiques. Revue Française de Psychanalyse, 68(3), 791-800. https://www.cairn.info/revue-francaise-de-psychanalyse-2004-3-page-791.htm#re5no5

Darwin, C. (2018). A expressão das emoções nos homens e nos animais (L. S. L. Garcia, Trad.). Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1872)

Didi-Huberman, G. (2013). A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg (V. Ribeiro, Trad.). Contraponto.

Dupont, J.-C. (2004). Neurosciences et mémoire. [sens public]. http://sens--public.org/articles/76

Gaglianone, I. V. (2022). O olhar filológico de Warburg e a “aplicação da ideia de Vico”. Rapsódia, 1(16), 80-109. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i16p80-109

Ghelardi, M. (2016). Aby Warburg et la “lutte pour le style” (J. Nicolas, Trad.). L’écarquillé.

Ginzburg, C. (2014). Medo, reverência, terror: quatro ensaios de iconografia política (F. Carotti, J. A. A. Melo, & J. C. Guimarães, Trads.). Companhia das Letras.

Gombrich, E. (1970). Aby Warburg: an intellectual biography. The Warburg Institute.

Knape, J. (2008). Les formules du pathos selon Aby M. Warburg. Revue Littérature, (149), 56-72. https://www.cairn.info/revue-litterature-2008-1-page-56.htm

Pavese, C. (2001). Diálogos com Leucó. Cosac Naify.

Pinotti, A. (2004). Materia è memoria. In: B. C. Guidi, M. Forti, & M. Pallotto (Orgs.), Lo sguardo di Giano: Aby Warburg fra tempo e memoria. Aragno.

Recht, R. (2012). L’atlas mnemosyne d’Aby Warburg. In A. Warburg. L’atlas mnemosyne (S. Zilberfarb, Trad.). L’écarquillé.

Romandini, F. L. (2014). Eternidade, espectralidade, ontologia: por uma estética transobjetual. Devires, 11(1), 154-185. https://bib44.fafich.ufmg.br/devires/index.php/Devires/article/view/150

Saxl, F. (2018). Plano da edição das Obras completas. In A. Warburg. A presença do Antigo – escritos inéditos (C. Fernandes, Trad., Vol. I). Editora da Unicamp. (Trabalho original publicado em 1932)

Semon, R. (2011). A Mneme (G. F. Santos, Trad.). (Trabalho original publicado em 1921)

Suzuki, M. (2011). A anatomia comparada em literatura. In H. Heine. Os deuses no exílio (H. Herbold, M. Kawano, M. Suzuki, R. R. Torres Filho, & S. Titan Jr., Trads.) Iluminuras.

Warburg, A. (2013a). O “Nascimento de Vênus” e “A primavera” de Sandro Botticelli. In A. Warburg. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu (M. Hediger, Trad.). Contraponto. (Trabalho original publicado em 1893)

Warburg, A. (2013b). Sobre as imprese amorose nas gravuras florentinas mais antigas. In A. Warburg. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu (M. Hediger, Trad.). Contraponto. (Trabalho original publicado em 1905)

Warburg, A. (2015a). Fragments sur l’expression (S. Zilberfarb, Trad.). L’écarquillé.

Warburg, A. (2015b). Dürer e a Antiguidade italiana. In: A. Warburg. Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências (L. B. Bárbara, Trad.). Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1905)

Warburg, A. (2015c). Arte italiana e astrologia internacional no Palazzo Schifanoia em Ferrara. In A. Warburg. Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências (L. B. Bárbara, Trad.). Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1912)

Warburg, A. (2015d). A profecia da Antiguidade pagã em texto e imagem nos tempos de Lutero. In A. Warburg. Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências (L. B. Bárbara, Trad.). Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1920)

Warburg, A. (2015e). Memórias da viagem à região dos índios Pueblos na América do Norte. In A. Warburg. Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências (L. B. Bárbara, Trad.). Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1923)

Warburg, A. (2018a). A ninfa: uma troca de cartas entre André Jolles e Aby Warburg. In A. Warburg. A presença do Antigo – escritos inéditos (C. Fernandes, Trad., Vol. I). Editora da Unicamp. (Trabalho original publicado em 1900)

Warburg, A. (2018b). O ingresso do estilo ideal antiquizante na pintura do primeiro Renascimento. In A. Warburg. A presença do Antigo – escritos inéditos (C. Fernandes, Trad., Vol. I). Editora da Unicamp. (Trabalho original publicado em 1914)

Warburg, A. (2018c). De arsenal a laboratório. In A. Warburg. A presença do Antigo – escritos inéditos (C. Fernandes, Trad., Vol. I). Editora da Unicamp. (Trabalho original publicado em 1927)

Warburg, A. (2018d). Mnemosyne. O atlas das imagens: introdução. In A. Warburg. A presença do Antigo – escritos inéditos (C. Fernandes, Trad., Vol. I). Editora da Unicamp. (Trabalho original publicado em 1929)

Warburg, A. (2018e). O antigo romano na oficina de Ghirlandaio. In A. Warburg. A presença do Antigo – escritos inéditos (C. Fernandes, Trad., Vol. I). Editora da Unicamp. (Trabalho original publicado em 1929)

Wind, E. (2018a). O conceito de Warburg de Kulturwissenschaft e sua significação para a estética. In A. Warburg. A presença do Antigo – escritos inéditos (C. Fernandes, Trad., Vol. I). Editora da Unicamp. (Trabalho original publicado em 1930)

Wind, E. (2018b). Sobre uma recente biografia de Warburg. In A. Warburg. A presença do Antigo – escritos inéditos (C. Fernandes, Trad., Vol. I). Editora da Unicamp. (Trabalho original publicado em 1971)

Woldt, I. (2014). The operating principle of picture series: Aby Warburg’s theory of the function of image memory and the Renaissance Festival’s pictures. Ikon – Journal of Iconographic Studies, 7, 33-48. https://doi.org/10.1484/J.

IKON.5.102962

Woldt, I. (2018). Ur-Words of the affective language of gestures: the hermeneutics of body movement in Aby Warburg. Interfaces, 40, 133-157. https://doi.org/10.4000/interfaces.605

Published

2024-01-30 — Updated on 2024-04-02

Versions

How to Cite

Gaglianone, I. (2024). ART From Darwin, through Carlyle, to the Nymph. Imagem: Revista De Hist´ória Da Arte, 3(2), 196–220. https://doi.org/10.34024/imagem.v3i2.16252 (Original work published January 30, 2024)