DOS A Big Deal: Three Paintings by Emilio Rouède in Exchange for a City

Authors

  • Rodrigo Vivas Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.34024/imagem.v3i2.16218

Keywords:

Emilio Rouède, Curral Del Rey, Trajectory, Artworks, Museum

Abstract

In the collection of the Abílio Barreto Historical Museum (MHAB), we find three works by Emilio Rouède: two landscapes and a representation of a Church. Nothing seems unusual in the works, not because of the technique, much less because of the dimensions. The artist's signature does not seem to attract greater interest, perhaps due to the lack of prominence offered by the museum to both the works and the artist. Why do these works belong to the MHAB collection? Would it have been a donation from an artist with no greater meaning? Information about Rouède was incomplete and scattered, which led us to follow Brazilian newspapers that circulated from 1890 onwards, the date on which the artist moved to Rio de Janeiro, becoming recognized in various activities. His biographical data would already be worthy of interest, but it is surprising that the artist still produced the works considered “without interest” one of the few pictorial records that survived from the old Curral Del Rey, before it was destroyed to occupy the new capital of Minas Gerais. In this article, we review the painter's trajectory since his arrival in Brazil, passing through Rio de Janeiro, Ouro Preto, until the creation of his works that can be found at MHAB. The path taken aims to launch a look at these works and seek to recover part of the context of their production.

Metrics

Metrics Loading ...

References

de abril. (1894, 21 de junho). Minas Geraes, (165), 08.

A Nova Capital. (1895, de agosto). Revista Geral dos Trabalhos, (02), 257-260. Acervo da Comissão Construtora da Nova Capital (n.d.-a). Largo da Matriz da Boa Viagem, tela de Emílio Rouède. http://www.comissaoconstrutora.pbh.gov.br/exe_dados_documento.php?intCodigoDoc=MHAB0096%2093&strTipo=OBJETOS

Acervo da Comissão Construtora da Nova Capital (n.d.-b). Panorama do Arraial, tela de Emílio Rouède. http://www.comissaoconstrutora.pbh.gov.br/exe_dados_documento.php?intCodigoDoc=MHAB0092%2093&strTipo=OBJETOS

Acervo da Comissão Construtora da Nova Capital (n.d.-c). Rua do Sabará, tela de Emílio Rouède. http://www.comissaoconstrutora.pbh.gov.br/exe_dados_documento.php?intCodigoDoc=MHAB0095%2093&strTipo=OBJETOS

Acervo Iconográfico do Arquivo Público Mineiro (n.d.-a). Casario na rua Sabará, fotografia. http://www.siaapm.cultura.mg.gov.br/modules/fotografico_docs/photo.php?lid=32164

Acervo Iconográfico do Arquivo Público Mineiro (n.d.-b). Cerimônia de inauguração da Estátua de Tiradentes em Ouro Preto MG, fotografia. http://www.siaapm.cultura.mg.gov.br/modules/fotografico_docs/photo.php?lid=30036

Acervo Iconográfico do Arquivo Público Mineiro (n.d.-c). Vista do Largo da Igreja Matriz, fotografia. http://www.siaapm.cultura.mg.gov.br/modules/fotografico_docs/photo.php?lid=32167

Acervo Iconográfico do Arquivo Público Mineiro (n.d.-d). Vista parcial da Rua de Sabará, fotografia. http://www.siaapm.cultura.mg.gov.br/modules/fotografico_docs/photo.php?lid=32165

Almeida, M. G. (1997). Arraial e metrópole: memória das artes plásticas na capital mineira. In M. A. Ribeiro & F. P. Silva (Orgs.), Um século de história das artes plásticas em Belo Horizonte (Coleção Centenário, pp. 70-112). C/Arte.

Andrade, C. D. (1981, 21 de dezembro). Um francês de sete instrumentos. Jornal do Brasil, p. 7.

Azevedo, A. (1886a, 27 novembro). Galleria do elogio mútuo VI: Emilio Rouède. A Semana, (36), 01-02.

Azevedo, A. (1886b, 27 de novembro). Galeria do elogio mutuo VI: Emilio Rouède. A Semana, (100), 381-382.

Barreto, A. (1950). Resumo histórico de Belo Horizonte. Imprensa Oficial.

Barreto, A. (1995). Belo Horizonte: memória histórica e descritiva – História Antiga e História Média. Fundação João Pinheiro.

Bartolomeu, A. K. C. (2003, de julho). Pioneiros da fotografia em Belo Horizonte: O Gabinete Fotográfico da Comissão Construtora da Nova Capital (1894-1897). Varia História, (30), 50.

Bilac, O. (1908, 13 de junho). Sem título. Correio Paulistano, p.01.

Camarate, A. (1894, 28 de março). Por montes e vales. Minas Gerais, p. 02.

Costa, T. C. (2014). O escritor andarilho por entre montes, letras, vales e memórias: Alfredo Camarate e a construção de Belo Horizonte [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais].

Emilio Rouède. (1894a, 3 de janeiro). Minas Geraes, (2), 07.

Emilio Rouède. (1894b, 8 de março). Minas Geraes, (64), 03.

Giannetti, R. (2010). Emílio Rouède: tempo de Minas. In A. Valle & C. Dazzi. Oitocentos – arte brasileira do Império à República (Tomo 2, pp. 540-550). Rio de Janeiro: EDUR-UFRRJ/DezenoveVinte. http://www.dezenovevinte.net/800/tomo2/files/800_t2_a43.pdf

Giannetti, R. (2015). Emílio Rouède : Origine de l’art au pays de l’our. In R.

Giannetti. Ensaios para uma história da arte de Minas Gerais no século XIX (pp. 33-46). Autêntica.

Gonzaga Duque, L. (1997). Graves & Frívolos (por assuntos de arte). Sette Letras.

Gravatá, H. (1977). Émile Rouède, a arte mineira e a velha matriz do curral del-rei. Revista Barroco, (9), 123-124.

Jódar, A. M. (2015). Laurent Rouède un fotógrafo francés en la Murcia del siglo XX. Imafronte, (24), 165-195.

Jornal do Commercio (1883a, 11 de outubro), (283), 03.

Jornal do Commercio (1883b, 10 de dezembro), (343), 02.

Jornal do Commercio (1884a, 13 de setembro), (256), 06.

Jornal do Commercio (1884b, 26 de setembro), (269), 01.

Jornal do Commercio (1884c, 14 de novembro), (317), 05.

Jornal do Commercio (1884d, 11 de dezembro), (344), 04.

Julião, L. (2011). Sensibilidades e representações urbanas na transferência da Capital de Minas Gerais. História (São Paulo), 30(1), 114-147.

Minas Geraes (1898, 16 agosto), (180), 01.

Miranda, G. (2018). Itinerância e polimorfismo: atuação de artistas durante a construção da capital mineira. In M. Tognon (Coord.), XIII Encontro de História da Arte – Arte em confronto: embates no campo da história da arte (pp. 427-436). UNICAMP/IFCH/CHAA.

Moraes, A. J. M. (1877). A independencia e o Imperio do Brazil, * ou, a independencia comprada por dous milhões libras sterlinas e o Imperio do Brazil com dous imperadores no seu reconhecimento, e cessão : seguido da constituição politica do patriarchado, e da corrupção governamental, provado com documentos authenticos. Typ. do Globo. https://www2.senado.leg.br/bdsf/item/id/518651

Museu Nacional de Belas Artes (1988). Emílio Rouède (1848-1908). Colorama.

O Mequetrefe (1885, 20 novembro), (392), 07.

O Paiz, Rio de Janeiro, n. 327, 25 nov. 1885, p. 01.

Oliveira, L. I., & Arruda, R. P. (2015). Cultura fotográfica em Diamantina (MG), 1862-1900. Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, 176(467), 183-218.

Revista Eletrônica do Arquivo Público da Cidade de Belo Horizonte (2014), 1(1).

Revolta Armada (1893a, 26 de setembro). Minas Geraes, (260), 02.

Revolta Armada (1893b, 27 de setembro). Minas Geraes, (261), 02-03.

Riancho, A. (1894a, 11 de julho). Por montes e valles: XXVII. Minas Geraes, (185), 06-07.

Riancho, A. (1894b, 5 de agosto). Por montes e valles: XXXI. Minas Geraes, (209), 05.

Rouanet, S. P. (Org.). (2011). Correspondência de Machado de Assis: Tomo III – 1890-1900. ABL.

Rouède, E. (1895a, 10 de janeiro). A arte em Minas. Minas Geraes, (08), 02-03.

Rouède, E. (1895b, 12 de janeiro). A arte em Minas. Minas Geraes, (10), 03.

Rouède, E. (1895c, 13 de janeiro). A arte em Minas. Minas Geraes, (11), 05.

Rouède, E. (1896, 20 de novembro). Galeria do Elogio Mutuo V: Aluizio Azevedo. A Semana, 2(99), 373-374.

Tavares, A. (2003, agosto). Émile Rouède, Olavo Bilac e a criação de uma história das artes em Minas Gerais no século XIX. Rotunda, (02), 26-33.

Theatros (1885, 28 de novembro). A Semana, (48), 06.

Torres, M. T. M. (1998). El Museo Salzillo en Murcia. Real Academia Alfonso X El Sabio.

Uma paisagem de E. Rouède (1893, 27 de outubro). Minas Geraes, (291), 03.

Venenos que curam (1885, 17 de novembro). A Vanguarda, (02), 01.

Vivas, R., & Miranda, G. (2018). Emilio Rouède: das marinhas à cidade moderna. 19&20, XIII(1). https://doi.org/10.52913/19e20.xiii1.01

Wilde, L. (Org.). (1884). Catálogo Illustrado: Exposição Artística na Imperial Academia de Bellas-Artes do Rio de Janeiro. Lombaerts & Comp. http://www.dezenovevinte.net/catalogos/1884_egba.pdf

Published

2024-01-30 — Updated on 2024-04-02

Versions

How to Cite

Vivas, R. (2024). DOS A Big Deal: Three Paintings by Emilio Rouède in Exchange for a City. Imagem: Revista De História Da Arte, 3(2), 54-91. https://doi.org/10.34024/imagem.v3i2.16218 (Original work published 2024)