DOS: PER ASPERA AD ASTRA: OS PRIMEIROS SELOS AÉREOS BRASILEIROS SOB UM OLHAR WARBURGUIANO

Authors

  • Vera Pugliese Departamento de Artes Visuais (PPGAV) do Instituto de Artes/Universidade de Brasília – VIS/IdA/UnB

DOI:

https://doi.org/10.34024/imagem.v1i1.14159

Keywords:

Aby Warburg;, Pathosformel;, Nachleben der Antike, Postage stamp, Model Transit

Abstract

The article focuses on the formal and thematic ten- sions of the first series of airmail stamps in Brazil (1929) as an
instrument of national identity affirmation in the geopolitical context of the Interwar period. We seek to highlight a theoreti- cal corpus for the methodological approach of the stamp inaugu- rated by Aby Warburg in Art History through transdisciplinary
dialogues. He saw the interwoven relationship between the ma- terial support and the images carried by it as a metaphor for the
transits of theoretical and artistic models and their expressive values. Due to the cultural complexity of this subject, the leit- motiv of the article is the conquest of the sky as topical, pierced of ancient survivals between the monstra and the astra, exalted
by stamps whose emissions dialogue with the field of Political
Iconography

Metrics

Metrics Loading ...

References

Andrade, M. G. L. (2017). Perfil Cultural da Nigéria (Dissertação de Mestrado em Gestão de Empresas). Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa.

Atwood, R. (2011, July/August). The Nok of Nigeria – Unlocking the secrets of West Africa’s earliest known civilization. Archaeology

Archive, The Archaeological Institute of America, 64(4). Recuperado de: https://archive.archaeology.org/1107/features/nok_nigeria_africa_terracotta.html.

Ben-Amos, P. (1973, Summer). Symbolism in olokun mud art. African Arts, 6(4), 28-95.

Berzock, K. B. (2005). For Hearth and Altar: african ceramics from the Keith Achepohl Collection. New Haven, Connecticut: Yale University Press.

Butler, S. (2006). Benin: The bradt travel guide. Guilford, Connecticut: The Globe Pequot Press.

Chappel, T. J. H. (1973). The death of a cult in Northern Nigeria. Journal article African Arts, 6(4), 70-74.

Clarke, C. (2006). The art of Africa. A resource for educators. New York: The Metropolitan Museum of Art.

Fagg, B. (1969). Recent work in West Africa: New light on the Nok Culture. World Archaeology, 41-50.

Fanon, F. (2008). Pele Negra, Máscaras Brancas. Salvador, BA: EDUFBA.

Gutierrez, M., Benjamin, M. H. (Eds.). Recherches archéologiques à Baia Farta (Benguela-Angola). Nanterre, Paris: L’Harmattan,

Helga Gamboa. (2012). Angola. Recuperado de: https://www.facebook.com/helga.gamboa1/photos

Jorge, S. O. (1973) Vasos Cerâmicos do Abrigo de Ganda. Congresso Nacional de Arqueologia, 3. Porto. Anais [...]. Porto: [s. n.].

Matchan, L. (2018, May). Bearing witness to slavery. A sculpture’s trans-Atlantic passage from Ghana to Alabama (Artigo sobre

Kwame Akoto-Bamfo’s). Recuperado de: https://www.bostonglobe.com/lifestyle/travel/2018/05/30/reckoning-with-slavery-the-trans-atlantic-migration-sculpture/3wcJvsQIqEay7g3VZfLfsM/story.html.

Mokhtar, G. (Org.). História geral da África, II: África antiga (2a ed.). Brasília, DF: UNESCO, 2010.

Oliveira, J. L. L. (2018). Identidade nacional nigeriana: arranjos institucionais para construção de uma nigerianidade (Dissertação de Mestrado em Ciência Política). Universidade de Brasília, Brasília.

Rodrigues, M. C. (2006). O primeiro sítio com vestígios de utilização do ferro e cerâmica “tradicional” da Early Iron Age localizado em Moçambique – província da Zambézia. Revista portuguesa de Arqueologia, 9(2), 415-449.

Rupp, N., Ameje, J. & Breuning, P. (2005, October). New studies on the nok culture of Central Nigeria. Journal of African Archaeology (Online Publication). Recuperado de: https://brill.com/view/journals/jaa/3/2/article-p283_8.xml

Sadimba, R. (1997). Lendo Biografia. Moçambique. Recuperado de: https://bonecadas.com/portfolio/reinata-sadimba-gianfrancogandolfo/

Santos Júnior, J. R. Contribuição para o estudo da Idade da Pedra em Moçambique: a estação lítica de Marissa (Tete) (Documentário Trimestral de Moçambique). Lourenço Marques, 12, 93-103, 1937.

Soares, M. (2013, Dezembro). Etnias e povos africanos na formação histórico-social do Brasil. Revista Para entender a história..., 4(10), 01-10, 2013.

Willett, F. (2017). Arte Africana. São Paulo, SP: Edições Sesc, Imprensa Oficial do Estado de São Paulo.

Published

2022-08-16

How to Cite

Pugliese, V. (2022). DOS: PER ASPERA AD ASTRA: OS PRIMEIROS SELOS AÉREOS BRASILEIROS SOB UM OLHAR WARBURGUIANO. Imagem: Revista De História Da Arte, 1(1), 33-77. https://doi.org/10.34024/imagem.v1i1.14159