Music as a didactic resource in raising awareness of environmental issues

Authors

  • Andréa Martins Cantanhede Universidade Federal do Maranhão
  • Maria de Jesus Viana Tomaz Universidade Federal do Maranhão https://orcid.org/0000-0002-1950-4490
  • Hádamo Andrade da Silva Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14614

Keywords:

Culture, Science, Enviromental Education

Abstract

The research aimed to investigate the use of music and its contributions to learning and raising awareness about environmental issues, using it as a resource to bring students closer to culture and science. 64 students from the 1st year of high school participated and the data collection instrument was an open questionnaire carried out after the educational activity. With a qualitative approach, content analysis and word cloud production were performed with the data obtained using the IRAMUTEQ software. We observed that music stimulates critical thinking and discussions about environmental problems, allowing students to contextualize concepts with reality.

Author Biographies

  • Maria de Jesus Viana Tomaz, Universidade Federal do Maranhão

    Graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura.

  • Hádamo Andrade da Silva, Universidade Federal do Maranhão

    Graduação em Ciências Biológicas- Licenciatura

References

ARAÚJO, G. M.; ABDO, J. P. OLIVEIRA, A. K. M; Matias, R. A música como instrumento de Educação Ambiental no contexto da pandemia. Revista Brasileira de Educação Ambiental, V. 15, n0 4; 205-219, 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70, 2009.

CONRADO, D.M.; NUNES-NETO, N.F.; EL-HANI, C.N. Argumentação sobre problemas ambientais no ensino de biologia. Educação em Revista, v.31, n.1, pp. 329-357, 2015.

CRESWELL, J.W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

FERREIRA, M. Como usar a música em sala de aula. 7.ed. - São Paulo: Contexto, 2010. FONSECA, K. Problemas Ambientais Brasileiro. Brasil Escola. [2007]. Disponível em: <http://www.brasilescola.com/biologia/problemas-ambientais-brasileiros.htm>. Acesso em 01 jul. 2010.

GATTI, B. A. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Plano Editora, 2002.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Rio de janeiro: Civilização brasileira, 1995.

GRANJA, C.E.S.C. Musicalizando a escola: música, conhecimento e educação. São Paulo: Escrituras, 2006. 156 p.

LAYRARGUES, P.P. A natureza da ideologia e a ideologia da natureza: elementos para uma sociologia da Educação Ambiental. 2003.105 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas). Universidade Estadual de Campinas, 2003.

MENEZES, E. Por um outro lúdico na educação científica. 2001. Disponível em <https://www.educabrasil.com.br/por-um-outro-ludico-na-educacao-cientifica/>. Acesso em 21 set. 2021.

OLIVEIRA, A. D.; ROCHA, D. C.; FRANCISCO, A. C. A ciência cantada: um meio de popularização da ciência de um recurso de aprendizagem no processo educacional. Anais do Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica, 1., 2008, Belo Horizonte: CEFET-MG, v.1, 2008.

PEREIRA, K.O.A.; HORN, R.D.F.L. Relações de consumo Meio Ambiente. Editora Educs - Fundação Universidade de Caxias Do Sul. Caxias do Sul - RS, 2009.

RATINAUD, P. (2009). IRAMUTEQ: Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires [Computer software]. Retrieved from <http://www.iramuteq.org>. Acesso em 21 set. 2021.

ROEDER, M. A. Atividade física, saúde mental e qualidade de vida. Rio de Janeiro: Shape, 2003.

SPINDOLA. A.L.S. Consumo Sustentável, o alto custo ambiental dos produtos que consumimos. Revista de Direito Ambiental. São Paulo: Revista dos Tribunais, no 24, outubro-dezembro, 2001.

SILVA, K. C. Pertencimento em Relação ao Bosque Campos Prado: Um Estudo de Percepção Ambiental da Comunidade do Entorno. TCC (Graduação em Meio Ambiente e Recursos Hídricos) Faculdade de Tecnologia de Jahu, Jaú,2011,160p. 2011.

Published

2023-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

CANTANHEDE, Andréa Martins; TOMAZ, Maria de Jesus Viana; SILVA, Hádamo Andrade da. Music as a didactic resource in raising awareness of environmental issues. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 118–127, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14614. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14614. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-11-23
Accepted 2023-01-26
Published 2023-06-01