Environmental Education in communities of the Brazilian ecovillage movement

Authors

  • Bruna Santos Bevilacqua Universidade Federal do Rio Grande
  • Dione Iara Silveira Kitzmann Universidade Federal do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14358

Keywords:

Network, Overview, Sustainability

Abstract

The purpose of this article is to analyze the educational dimension of the ecovillage concept and the movement that it inspires based on the research question about what are the environmental educational processes developed by the communities of the Brazilian ecovillage movement. Based on a theoretical-conceptual foundation that includes a literature review and a methodology that is configured as a qualitative approach composed of a combination of field research in the virtual databases of the ecovillage networks and surveys through virtual questionnaires. The results are presented through systematization and mapping in addition to analysis.

References

ARRUDA, B. M. 2018. 203f. O Fenômeno de Ecovilas no Brasil Contemporâneo. 2018. Dissertação (Mestrado em Urbanismo) – Centro de Ciências Exatas, Ambientais e de Tecnologias, Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

CAPELLO, G. Meio Ambiente & Ecovilas. São Paulo: Editora Senac, 2013. E-book.

CAPRA, Fritjof. As Conexões Ocultas: ciência para uma vida sustentável. 1ª ed. São Paulo: Cultrix, 2002.

CASA BRASIL. Conselho de Assentamentos Sustentáveis Brasileiro. Disponível em: <https://www.redecasabrasil.org/assentamentos-sustentaveis>. Acesso em: 30 abr. 2022.

CASA LATINA. Consejo de Assentamientos Sustentables de América Latina. Disponível em: <https://redcasalatina.org/>. Acesso em: 30 set. 2021.

COMUNELLO, L. N. Educação Ambiental em Ecovilas: uma etnografia sobre aprendizagem. AmbientalMENTEsustentable, v. 02, n. 20, p. 1759-1780, 2015.

DAWSON, J. Ecovillages: New Frontiers for Sustainability. Bristol: Green Books, 2015. E-book.

DIAS, M. A.; LOUREIRO, C. F.; CHEVITARESE, L.; SOUZA, C. de M. Os sentidos e a relevância das ecovilas na construção de alternativas societárias sustentáveis. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. XX, n. 3, p. 81-98, 2017.

DIAS, M. A.; LOUREIRO, C. F. Educação Ambiental na experiência das ecovilas – integrando as dimensões da sustentabilidade. IX EPEA - Encontro Pesquisa em Educação Ambiental. Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora, p. 1-13, ago. 2017.

GEN. Global Ecovillage Network. Disponível em: <https://ecovillage.org/projects/map/>. Acesso em: 23 set. 2021.

KUNZE, I. Social Innovations for Communal and Ecological Living: Lessons from Sustainability Research and Observations in Intentional Communities. Communal Societies Journal of the Communal Studies Association, Amana, v. 32, n. 1, 2012.

LAYRARGUES, P.P.; LIMA, G.F.C. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da Educação Ambiental contemporânea no Brasil. Anais do VI Encontro Pesquisa em Educação Ambiental: a pesquisa em Educação Ambiental e a pós-graduação. Ribeirão Preto, v. 0. p. 01-15, 2011.

LEAL, P. L. As práticas educativas e de gestão das ecovilas. IX Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”. Educon, Aracaju, v. 09, n. 01, p.1-4, 2015.

MATTOS, T. P. Ecovilas: Tecendo a Cultura Regenerativa In: MAJEROWICZ, I.; TOGASHI, R.; VALLE, I. (Orgs.). Ecovilas Brasil. Rio de Janeiro: Ed. Bambual, 2017. p. 20-27.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo-Rio de Janeiro, HUCITEC-ABRASCO, 1992.

MINAYO, M. C. de S. Ciência, Técnica e Arte: O Desafio da Pesquisa Social. In: MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.

MORAES, B. E. Educação Ambiental Desde Baixo: O cotidiano das comunidades utópicas. Curitiba: Appris, 2019. E-book.

PINHEIRO, A. E.; KITZMANN, D. I. S. O perfil da Educação Ambiental desenvolvida no Programa de Assessoria Técnica, Social e Ambiental (ATES): Estudo de Caso sobre o Núcleo Operacional São Gabriel. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 10, n 2, p; 228-248, 2015.

ROCHA, H. F. M. O lugar das práticas comunitárias emergentes: caminhos de coexistências socioecológica em projetos urbanos. 2017. 315 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.

ROYSEN, R.. Ecovilas e a construção de uma cultura alternativa. Alto Paraíso: [s.n.], 2020. E-book.

SAGNORI, M. Vida em Comunidade e as Florestas. In: MAJEROWICZ, I.; TOGASHI, R.; VALLE, I. (Orgs.). Ecovilas Brasil. Rio de Janeiro: Ed. Bambual, 2017. p. 206-209.

SALES, C. B.; ESMERALDO, G. G. S. L.; LIMA, M. A. Ecovila: uma nova forma de (con)viver. Rede – Revista Eletrônica do PRODEMA, Fortaleza, Brasil, v. 15, n 1, p. 151-167, 2021.

SANTOS, L. L. R. Gestão sustentável de ecovilas: uma análise crítico-interpretativa. 2019. 94 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Tecnologias Ambientais) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia - Universidade Federal do Sul da Bahia.

SATYAN, A. Um Novo Mundo é Possível, Necessário e já está Acontecendo. In: MAJEROWICZ, I.; TOGASHI, R.; VALLE, I. (Orgs.). Ecovilas Brasil. Rio de Janeiro: Ed. Bambual, 2017. p. 230-233.

SIQUEIRA, G. de M. V. Tensão entre as racionalidades substantiva e instrumental na gestão de ecovilas: novas fronteiras do campo de estudo. 2012. 217 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Centro Socioeconômico – Universidade Federal de Santa Catarina.

SIQUEIRA, G. de M. V. As Ecovilas de Sucesso do Brasil. In: MAJEROWICZ, I.; TOGASHI, R.; VALLE, I. (Orgs.). Ecovilas Brasil. Rio de Janeiro: Ed. Bambual, 2017. p. 44-49.

VALVERDE, J. V. de L. Afinal, o que são ecovilas? Em busca de uma definição. In: Arquitetura e Urbanismo: Abordagem Abrangente e Polivalente 2 – Capítulo 14, p. 219-232, 2020.

WAGNER, F. Ecovillage Research Review. In: ANDREAS, M.; WAGNER, F. (Eds.). Realizing Utopia: Ecovillage Endeavors and Academic Approaches. RCC Perspectives, n. 8, p. 81-94, 2012.

Published

2023-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BEVILACQUA, Bruna Santos; KITZMANN, Dione Iara Silveira. Environmental Education in communities of the Brazilian ecovillage movement. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 286–306, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14358. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14358. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-09-22
Accepted 2023-01-26
Published 2023-06-01