Urban rivers: realizing the importance through Environmental Education

Authors

  • Micaela Gomes Braz Universidade do Estado de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0003-1918-5474
  • Ana Paula Duarte Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Flávia Bottino Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13538

Keywords:

Urbanization, Aquatic Ecosystems, Environmental Perception, Awareness

Abstract

To demonstrate the relationship between the human being and its surrounding environment contributes to environmental awareness. In this regard, the Environmental Education is a useful tool mainly for educational interventions in schools. An educational activity was performed for elementary and high school students in Passos city (Minas Gerais State). Exhibitions based on local problems and questionnaires were conducted. Our results showed changes in the perception of the importance of the urban streams. The application of environmental practices in educational processes contributes to the formation of critical individuals committed to environmental issues.

References

ALVES, E. F.; OLIVEIRA, I. S. de.; ALVES, C. N. Trilha ecológica pedagógica: um caminho para o ensino da Educação Ambiental em uma escola pública no município de Manaus (AM). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 13, n. 2, p.153-169, 2018.

AMARO, F. T. BERNARDES, M. B. J. Educação Ambiental como instrumento de mitigação de impactos ambientais: experiências com Programas de Educação Ambiental (PEA’s) desenvolvidos para linhas de transmissão de energia elétrica. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 35, n. 3, p. 152-169, set./dez. 2018.

ARNALDO, M. P.; SANTANA, L. C. Políticas públicas da Educação Ambiental e processo de mediação em escolas de Ensino Fundamental. Ciência & Educação, Bauru, v.24, n.3, p.599-619, 2018.

BRITO V. L. T. de et al. Importância da Educação Ambiental e meio ambiente na escola: uma percepção da realidade na escola municipal comendador cortez em Parnaíba (PI). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 22-42, 2016.

CARVALHO, J.A. A Educação Ambiental como ferramenta na conscientização de adolescentes sobre a importância de recuperação de áreas degradadas. Orientador: Mariana Nascimento Siqueira. 2017.14f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Ambiental) - Faculdade de Engenharia Ambiental, Universidade Rio Verde, Rio Verde,2017.

CASTILLA, E. P. et al. Quantification of phytoplankton bloom dynamincs by citizen scientists in urban and peri-urban environments. Environmental Monitoring and Assessment, 187, 2015.

FERREIRA, E.; FRENEDOZO, R. de C. Ambientalização- desenvolvendo a Educação Ambiental em espaços formais de aprendizagem. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.4, p. 37591-37604, abr. 2021.

FRAGOSO, E.; NASCIMENTO, E. C. M. A Educação Ambiental no ensino e na prática escolar da escola estadual cândido mariano - Aquidauana/MS. Ambiente & Educação-Revista de Educação Ambiental, v. 23, n. 1, p. 161-184, 2018.

GOULART, M. D. C.; CALLISTO, M. Bioindicadores de qualidade de água como ferramenta em estudos de impacto ambiental. Revista Faculdade do Pará de Minas-FAPAM, ano. 2, n. 1, p.2-10, 2003.

MEDEIROS, A. B. de et al. A Importância da Educação Ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, p.1-17, set. 2011.

MEDINA, T.C.A. Educação Ambiental: uma estratégia colaborativa para mudança do comportamento de crianças em risco social. Orientador: Susana Marinho. 2017.135f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Fernando Pessoa, Porto, 2017.

OLIVEIRA, R.P. Percepção ambiental: como os corpos d’água e a biodiversidade aquática são percebidos por jovens de ensino fundamental em Rio Verde – Goiás. Orientador: Leandro Gonçalves Oliveira. 2017. 157f. Dissertação (Mestrado em Ciências Ambientais) - Universidade Federal de Goiás, 2017.

PEREIRA, P. S.; NOGUEIRA, K. F. P.; JORGE, N. M. Parcerias universidade-escola estabelecidas no processo formativo propiciado pelo programa observatório da educação (OBEDUC). Uni-Pluri/Versidad v. 18, n. 2, p. 70-86, 2018.

PINTO, L. V. A. et al. Estudo das nascentes da bacia hidrográfica do ribeirão Santa Cruz, Lavras, MG. Scientia Forestalis, n.65, p. 197-206, jun. 2004.

POCOCK, M.J.O. et al. A vision for global biodiversity monitring with citizen science. Advances in Ecological Research, v. 59, p.169-223, 2018.

REZENDE, G. B. de M.; ARAÚJO, S. M. S. de. As cidades e as águas: ocupações urbanas nas margens de rios. Revista de Geografia, Recife, v.33, n.22, 2016.

SANTOS, A. dos.; VASCONCELOS, C. A. de. Análise da percepção ambiental em uma escola do município de barra dos coqueiros – Sergipe. Revista REAMEC- Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, v. 6, n. 1, p. 163-178, jan./jun. 2018.

SANTANA, C. R. de.; MARQUES, R. C. Avaliação da percepção de recrutas sobre degradação ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.16, n. 1, p. 393-409, 2021.

SILVA, A.M. Análise da percepção ambiental como instrumento de planejamento de ações de Educação Ambiental para um edifício familiar em Natal/RN. Orientador: Débora Machado de Oliveira Medina. 2019. 60f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Ambiental) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.

SOUSA, M. L. L.de.; FERNANDES A. C. Educação Ambiental em Pau dos Ferros (RN): em foco a escola municipal professor severino bezerra. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 318-343, 2015.

SOUSA, C. A. F de et al. A percepção Ambiental de atores sociais de escolas públicas e privadas, em um bairro de João Pessoa (PB). Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.12, n.4, p.180-191, 2017.

SCHEID, N. M. J.; SOARES, B. M.; FLORES, M. L. T. Universidade e escola básica: uma importante parceria para o aprimoramento da educação científica. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 2, n. 2, maio/ago. 2009.

SPAREMBERGER, R.F.L.; RAMMÊ, R S. Direitos humanos e ecocidadania: ambiente, risco e o despertar do sujeito ecológico. Direito e Justiça, Santo Ângelo, v. 11, n. 17, p. 73-92, nov. 2011.

Published

2022-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BRAZ, Micaela Gomes; DUARTE, Ana Paula; BOTTINO, Flávia. Urban rivers: realizing the importance through Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 4, p. 113–127, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13538. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13538. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2022-03-02
Accepted 2022-04-29
Published 2022-08-01