MILPA: Socio-environmental Education in the ecopedagogical practice of sustainable schools

Authors

  • Gabriel Portugal Sorrentino Universidade Federal do Paraná
  • Manuela Dreyer da Silva Universidade Federal do Paraná
  • Yanina Micaela Sammarco Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19997

Keywords:

socioenvironmental education, sustainable school, ecotechnology, school environmentalization, ecological epistemology

Abstract

The objective of this article was to investigate ecopedagogical approaches in school-based Socioenvironmental Education, emphasizing the social dimension of plants from the perspective of Agroecology and Socioenvironmental Sciences in the formation of Ecological Subjects and in the construction of Sustainable Schools. We present an ecopedagogical practice within the perspective of Socioenvironmental Education with 50 students from a public school, inspired by the MILPA plant consortium. The experience and analysis demonstrated that this approach promotes interdisciplinarity and interculturality, favoring a Socioenvironmental Education guided by feeling-thinking and environmental rationality, which values ​​the dialogue of knowledge and develops non-hegemonic ecological and socioenvironmental epistemologies.

References

ALTIERI, Miguel. Agroecologia: a dinâmica produtiva da agricultura sustentável. 4.ed. – Porto Alegre : Editora da UFRGS, 2004.

BRANDÃO, C. R. O que é Educação. 49ª reimpressão. São Paulo, Ed. Brasiliense, 2007

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BORGES, Carla. O que são espaços Educadores Sustentáveis. Espaços Educadores Sustentáveis. Tv Escola/ Salto Para O Futuro. Ano XXI Boletim, p. 11-16, jun. 2011

CARVALHO, Isabel C. M. Qual Educação Ambiental. Elementos para um debate entre Educação Ambiental e extensão rural. Revista Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável, Porto Alegre, v. 2, abr./ jun. 2001

CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012

CAPRA, Fritjot. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. Traduzido por Carmem Fisher. São Paulo: Cultrix, 2006. Tradução de Ecological Literacy: Educating our children for a sustainable word.

CORALINA, Cora. Oração do Milho In CORALINA, Cora. Poemas dos becos de Goiás e estórias mais. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 1965

DELGADO, F; RIST, S. Las ciencias desde la perspectiva del diálogo de saberes, la transdisciplinariedad y el diálogo intercientífico. In: DELGADO, F. Y S. RIST. (Eds.). Ciencias, Diálogo de Saberes y Transdisciplinariedad: Aportes teórico metodológicos para la sustentabilidad alimentaria y el desarrollo. Universidad Mayor de San Simón, Facultad de Ciencias Agrícolas Pecuarias y Forestales y Agroecología Universidad Cochabamba. Bolivia, 2016. p. 35- 60. Disponível em: https://boris.unibe.ch/91487/. Acesso em: 19 ju .2025

CIDSE, 2018. Os princípios da Agroecologia: rumo a sistemas alimentares justos, resilientes e sustentáveis. Bruxelas, 2018. Disponível em: https://www.cidse.org/wp-content/uploads/2018/04/PT_Os_Principios_da_Agroecologia_CIDSE_2018.pdf Acesso em: 19 ju .2025

FLORIANI, Dimas. Por uma epistemologia da diversidade. Impactos socioambientais: o desafio da construção de hidrelétricas. Goiânia: Cânone Editorial, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/235956317_Por_uma_Epistemologia_da_Diversidade. Acesso em: 19 ju .2025

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Terra: Ecopadagogia e educação sustentável. In: Paulo Freire y la agenda de la educación latinoamericana en el siglo XXI. Buenos Aires: Conselho Latinoamericano de Ciências Sociais, 2001, pg. 81 - 132

GADOTTI, Moacir. Educar para a Sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. Série Unifreire. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2008.

GOMES, G. C.; GOMES, J. C. C.; WINCKLER, E.; BARBIERI, R. L.; ANTUNES, I. F.; SILVA, S. D. dos A. e; CUNHA, L. F. DA; NEUMANN, E. L. F. Milpa: estratégia pré-Colombiana para a produção de alimentos. Pelotas: Embrapa Clima Temperado, 2010. 1 folder. (Base Ecológica. Estação Experimental Cascata). Disponível em: https://ainfo.cnptia.embrapa.br/digital/bitstream/item/37364/1/panfleto-milpa.pdf. Acesso em: 19 ju .2025.

GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental: no consenso um embate? Campinas: Papirus, 2000

GUTIÉRREZ, Francisco e PRADO, Cruz. Ecopedagogia e cidadania planetária. São Paulo: Cortez, 1999.

ISHIZAWA, Jorge. Comunidade Epistêmicas para el Diálogo del Saberes In: DELGADO, F. Y S. RIST. (Eds.). Ciencias, Diálogo de Saberes y Transdisciplinariedad: Aportes teórico metodológicos para la sustentabilidad alimentaria y el desarrollo. Universidad Mayor de San Simón, Facultad de Ciencias Agrícolas Pecuarias y Forestales y Agroecología Universidad Cochabamba. Bolivia, 2016. p. 137-168. Disponível em: https://boris.unibe.ch/91487/. Acesso em: 19 ju .2025

IUCN. Education for sustainability: a pratical guide to preparing national strategies. Gland: IUCN, (Draft) 1993.

JESUS, ANA PAULA, L. Quando o milho se cala: sobre as esterilizações do milho, da Serra Mazateca aos caminhos do Peabiru. Orientadora: Prof.ª Dr.ª Bruna Franchetto. 287 pg. Tese (Doutorado em Antropologia Social). Museu Nacional (UFRJ). Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social do Museu Nacional, Rio de Janeiro, 2022

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. DA C.. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, p. 23–40, jan. 2014.

LEFF, Enrique. Complexidade, racionalidade ambiental e diálogo de saberes. Educ. Real., Porto Alegre , v. 34, n. 03, p. 17-24, dez. 2009 .

LEFF, Enrique. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Olhar de Professor. 14. 309-335.

LEFF, E. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

LOUREIRO, C. F. B. Proposta pedagógica. Salto para o futuro: Educação Ambiental no Brasil. Brasília, ano XVIII, boletim n.01, mar 2008. Disponível em: http://forumeja.org.br/sites/forumeja.org.br/files/Educa%C3%A7%C3%A3o%20Ambiental%20no%20Brasil%20(texto%20basico).pdf. Acesso em: 19 ju .2025

MANCUSO, STEFANO. A nação das plantas. São Paulo: UBU editora, 2024

MORAES, M. C.; TORRE, S. Sentipensar: fundamentos e estratégias para reencantar a educação. 2ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2018.

MORIN, Edgar. O método: a natureza da natureza. 4. ed. São Paulo: Editora Bertrand Brasil, 2004.

NEAL, P. Teaching sustainable development. Environmental Education, v.50, 1995.

NEVES, A.; BÜNDCHEN, M.; LISBOA, C. P.. Cegueira botânica: é possível superá-la a partir da Educação?. Ciência & Educação (Bauru), v. 25, n. 3, p. 745–762, jul. 2019.

PINEAU, Gaston (org.) De l´air: essai sur l´écoformation. Paris: Païdéia, 1992.

OLIVEIRA, Paola Fernanda Guidi Meneghin de; MALOSSO, Julia Pradal; RICCI, Nícolas Alberto Polizelli; ONOFRE, Lívia. Combate à impercepção botânica no Ensino Médio: uma proposta de Educação Ambiental na Educação Básica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 19, n. 9, p. 437–446, 2024.

O’RIORDAN, T. The challenge for environmentalism. In: PEET, R.; THRIFT, N. (Eds.) News models in geography. Vol. 1. London: Unwin Hyman, 1989. p. 77-102.

ORR, D. W. Ecological Literacy: education and the transition to a postmodern world. Albany: State University of New York Press, 1992.

REDIIN (2019). Milpas educativas para el buen vivir: nuestra cosecha, Ciudad de México: Red de Educación Inductiva Intercultural/Unión de Maestros de la Nueva Educación/Instituto de Investigaciones para el Desarrollo de la Educación-Universidad Iberoamericana/Centro de Investigaciones y de Estudios Superiores en Antropología Social /Fundación W.K. Kellogg. Disponível em: https://inide.ibero.mx/assets_front/assets/libros/2020/milpas-educativas-para-el-buen-vivir-nuestra-cosecha.pdf. Acesso em: 19 ju .2025.

RIBEIRO et al. Agroecologia na educação básica: questões propositivas de conteúdos e metodologia. 2ª ed., São Paulo: Expressão Popular, 2017

RODRIGUES-JÚNIOR, Adail Sebastião; FERREIRA, Amauri Carlos; FERREIRA DA SILVA, Sidney. A Comida Sagrada na Morada dos Orixás. Revista Calundu, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 17, 2022.

SAMMARCO, Y. M.; Borroto Rodriguez, I.; Foppa, C. C. Educação Ambiental, educação do campo e ambientalização escolar: diálogos entre diversas paisagens escolares. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, v.25, n.2, pp.310–340. 2020.

SAUVÉ, L. 2005. Uma cartografia das Correntes em Educação Ambiental. In: M. SATO; I. C. M. CARVALHO (org.). Educação Ambiental. Porto Alegre: Artmed. P. 17-45;

SILVA, Ana Tereza Reis da. Ecoformação: reflexões para uma pedagogia ambiental a partir de Rousseau, Morin e Pineau. Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 18, p. 95-104, jul./dez. 2008. Editora UFPR

SORRENTINO, Gabriel P. Cultivando Saberes: caminhos e desafios de educação socioambiental na construção de escolas sustentáveis. Dissertação (Mestrado em Meio Ambiente e Desenvolvimento), Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente e Desenvolvimento, Universidade Federal do Paraná, Curitiba: 208 p., 2024. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/95007. Acesso em: 08/07/2025.

SORRENTINO, Marcos. Educação Ambiental e universidade: um estudo de caso. 1995. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995. . Acesso em: 27 jul. 2024.

SOUZA-LIMA, J. E. de. (2013). Contornos do conhecimento ambiental: uma contribuição da Sociologia.. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 35(2), 149-159.

SOUZA-LIMA, J. E. de; ALENCASTRO, M. S. C. Educação Ambiental: breves considerações epistemológicas. Revista Meio Ambiente e Sustentabilidade, v.8, n. 4, p. 20–50, 2015.

STEIL, C. A.; CARVALHO, I. C. DE M.. Epistemologias ecológicas: delimitando um conceito. Mana, v. 20, n. 1, p. 163–183, abr. 2014.

TRAJBER, Rachel; CZAPSKI, Silvia. Macrocampo Educação Ambiental – Mais Educação: a educação integral em escolas sustentáveis. Cadernos Pedagógicos Mais Educação, Brasília, p. 1-60, nov. 2010.

URSI, Suzana; SALATINO, Antonio. É tempo de superar termos capacitistas no ensino de biologia: “impercepção botânica” como alternativa para “cegueira botânica”. Boletim de Botânica da Universidade de São Paulo, v. 39. p. 1-4, 2022.

WANDERSEE, James; H.; SCHUSSLER, Elisabeth E. Preventing plant blindness. The American Biology Teacher, v. 61, n.2, p. 284-286, 1999.

Published

2025-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SORRENTINO, Gabriel Portugal; SILVA, Manuela Dreyer da; SAMMARCO, Yanina Micaela. MILPA: Socio-environmental Education in the ecopedagogical practice of sustainable schools. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 5, p. 462–482, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19997. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19997. Acesso em: 7 dec. 2025.