Pedagogical intervention research as an ally of critical-innovative Environmental Education in the early years of Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19933

Keywords:

Environmental Education, Environmental Intervention, Pedagogical Intervention, Pedagogical Innovation

Abstract

The aim of this article was to analyze how research of the pedagogical intervention type can mediate and promote the insertion of critical-innovative Environmental Education in Elementary School - Early Years. This research reports on the application of an environmental intervention with a teacher working in the 3rd year of elementary school and her students. In addition, a mapping of the methodology was carried out in order to analyze the changes implemented during the interventions and weave links between the publications found. Based on the findings, research of the pedagogical intervention type provides dynamism in its applications and improvements in the pedagogical training of the subjects involved in the research.

Author Biographies

  • Gabriela Rodrigues Noal, Universidade Federal de Santa Maria

    Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pampa, Mestra em Educação em Ciências e Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Integrante dos grupos de pesquisa Ciênciaemflor, Flexilhas e GRUPI.

  • Stefania da Silva Gorski, Universidade Federal de Santa Maria

    Tecnóloga em Gestão Ambiental pela Universidade Federal de Santa Maria e Mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria. Membro do Grupo de pesquisa CiênciaemFlor. Possui experiência em Educação Ambiental, Interpretação da Natureza e Conservação da Biodiversidade. 

  • Alana da Cruz Bueno, Universidade Federal de Santa Maria

    Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões e Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Santa Maria. Membro do Grupo de Pesquisa Ciênciaemflor.

  • Cadidja Coutinho, Universidade Federal de Santa Maria

    Doutora em Educação em Ciências-Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS -Brasil. Professora Adjunta -Universidade Federal de Santa Maria. líder do Grupo de Pesquisa Ciênciaemflor.

References

COSTA, Edith Gonçalves; ALMEIDA, Ana Cristina Pimentel Carneiro de. Ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade (CTS). Ciência & Educação (Bauru), v. 27, 2021.

CUNHA, Maria Isabel. Prática Pedagógica e Inovação: experiências em foco.In. E. M. B. Mello, Salomão de Freitas, D. P. (orgs). Inovação pedagógica: investigações teórico-práticas no contexto educacional. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. Disponível em: <https://www.pimentacultural.com/livro/inovacao-investigacao>. Acesso em: 17 jan. 2024.

DAMIANI, Magda Floriana.; ROCHEFORT, Renato Siqueira.; CASTRO, Rafael Fonseca de.; DARIZ, Marion Rodrigues.; PINHEIRO, Silvia Siqueira. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação. Pelotas, julho/agosto. 2013. p. 57 – 67.

DE CASTRO, Rafael Fonseca. Intervenções Pedagógicas: formação pela pesquisa de Sul a Norte do Brasil. Revista Exitus, v. 11, p. e020125-e020125, 2021.

DE CASTRO, Rafael Fonseca; DAMIANI, Magda Floriana. O uso de articuladores no texto acadêmico-argumentativo: uma intervenção pedagógica sobre a escrita de estudantes de Pedagogia a distância. Perspectiva, v. 38, n. 2, p. 01-24, 2020.

FABRÍCIO, Lucimara; LORENZETTI, Leonir; MARTINS, Alisson Antonio. CONTRIBUIÇÕES DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA A PROMOÇÃO DA ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA NOS ANOS INICIAIS. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 8, n. 3, p. 296-312, 2020.

FERNANDES, Fernanda; LORENZETTI, Leonir. A EDUCAÇÃO Para sexualidade e seus aspectos científicos e socioculturais: uma abordagem nos anos iniciais. Investigações em Ensino de Ciências, v. 26, n. 2, p. 254-270, 2021.

LOPES, Theoffillo da Silva; ABÍLIO, Francisco José Pegado; MOURA, Amanda da Rocha. Educação Ambiental crítica: Possibilidades colaborativas no ensino de ciências da formação inicial de pedagogia. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 38, n. 120, p. e11752, 2023.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. 14.ed. São Paulo (SP): Hucitec-Abrasco, 2014.

MOREIRA, Francisca Meire do Nascimento.Reflorestamento e tecnologia móvel: uma proposta de inovação pedagógica para a Educação Ambiental. Dissertação de Mestrado apresentada para a obtenção do título de Mestre em Ciências da Educação da Universidade da Madeira. Funchal/PT: UMA, 2020.

NOAL, Gabriela Rodrigues. Educação Ambiental “crítica-inovadora” no 3º ano do Ensino Fundamental: uma pesquisa do tipo intervenção pedagógica. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2024. Disponível em: <https://repositorio.ufsm.br/handle/1/32148>. Acesso em: 06 jan. 2025.

NOAL, Gabriela Rodrigues.; GORSKI, Stefania da Silva.; FLORES, Ana Luiza ZappeDesordi.; COUTINHO, Cadidja. TUTORIAL DE FANZINE: POSSIBILIDADES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS NOS ANOS INICIAIS. Anais da VII Mostra Gaúcha de Produtos Educacionais. Guaíba: UERGS, 2023. Disponível em: <https://www.upf.br/mostragaucha/anais/v-1-2023/validacao>. Acesso em: 20 jan. 2024.

NOAL, Gabriela Rodrigues.; Pires, Fabiele Rosa.; ROSA, Danilo Oliveira.; Ceschini, Mayra da Silva Cutruneo. Garantindo a Educação Ambiental e Botânica por meio da transversalidade em tempos de BNCC. REVES-Revista Relações Sociais, v. 5, n. 1, p. 13570-01-13e, 2022.

NOGUEIRA, Christiano. Contribuições para a Educação Ambiental crítica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 3, p. 156-171, 2023.

RIBEIRO, Carla da Silva.; COUTINHO, Cadidja; BOER, Noemi. Letramento e cidadania ambiental no contexto escolar:: relato de uma prática docente. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 38, n. 2, p. 266-287, 2021.

SILVA, Virginia Roters da; LORENZETTI, Leonir. A alfabetização científica nos anos iniciais: os indicadores evidenciados por meio de uma sequência didática. Educação e Pesquisa, v. 46, p. e222995, 2020.

SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo), v. 8, p. 102-106, 2010.

TOZATO, Eva Bernadete Budniak; SILVA, Rossano. O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética. Olhar de Professor, v. 25, p. 1-25, 2022.

TREIN, Eunice Schilling. A EDUCAÇÃO AMBIENTAL CRÍTICA: CRÍTICA DE QUE?. Revista Trabalho Necessário, v. 20, n. 43, 2012.

Published

2025-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

NOAL, Gabriela Rodrigues; GORSKI, Stefania da Silva; BUENO, Alana da Cruz; COUTINHO, Cadidja. Pedagogical intervention research as an ally of critical-innovative Environmental Education in the early years of Elementary School. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 5, p. 318–330, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19933. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19933. Acesso em: 8 dec. 2025.