Environmental awareness in high school: a study on types of pollution

Authors

  • Danielle Domingos da Silva Marques Instituto Federal do Rio Grande do Norte
  • Marcelo de Souza Marques Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • André Luiz Lopes Toledo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2025.v20.19905

Keywords:

Environmental Awareness, High School, Environmental Education, Pollution

Abstract

Environmental awareness in high school is essential for the development of responsible citizens, capable of understanding and acting on environmental issues. Pollution is one of the greatest challenges faced globally, affecting human health and the environment. This study aimed to assess the knowledge of high school students from a state school in Natal (RN, Brazil)) about the types of pollution. The research was conducted with the participation of 89 students. The results indicated that, although there was a good understanding of pollution, some misconceptions were observed. The study is aligned with the SDGs, highlighting the importance of integrating these concepts into daily school life.

References

BRASIL. Organização das Nações Unidas (ONU). Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS). Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Acesso em: 25 dez. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 27 abr. 1999. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 25 dez. 2024.

BRASIL. Lei 6.398, de 31 de agosto de 1981. Política Nacional de Meio Ambiente. Diário Oficial da União, Brasília, 31 ago. 1981. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6938.htm>. Acessado em: 29 de dezembro de 2024.

BRASIL. Poluentes Atmosféricos. Ministério do Meio Ambiente. Disponível em: <https://antigo.mma.gov.br/cidades-sustentaveis/qualidade-do-ar/poluentes-atmosf%C3%A9ricos.html#:~:text=Os%20principais%20PCVC%20s%C3%A3o%20o,s%C3%B3lidos%20(carv%C3%A3o%2C%20madeira)>. Acessado em: 29 de dezembro de 2024.

BRASIL. A camada de Ozônio. Ministério do Meio Ambiente. Disponível em: <https://antigo.mma.gov.br/clima/protecao-da-camada-de-ozonio/a-camada-de-ozonio.html#:~:text=Seus%20principais%20inimigos%20s%C3%A3o%20produtos,da%20Camada%20de%20Oz%C3%B4nio%20%2D%20SDOs>. Acessado em: 29 de dezembro de 2024.

BUZO, M. G. O debate como ferramenta para discussão sobre o aquecimento global em sala de aula. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, nº 3. 2021.

CARVALHO, N. L.; ZABOT, V. Nitrogênio: nutriente ou poluente?. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 6, nº 6, p. 960-974, 2012.

FERREIRA, L. C.; MARTINS, L. C. G. F.; PEREIRA, S. C. M.; RAGGI, D. G.; SILVA, J. G. F. Educação Ambiental e sustentabilidade na prática escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, nº2, 201-214, 2019.

GARCIA, C. A. B.; PASSOS, E. A. Química da Atmosfera. Universidade Federal do Sergipe. 2012. Disponível em: <https://cesad.ufs.br/ORBI/public/uploadCatalago/12010804042012Quimica_Ambiental_Aula_4.pdf>. Acessado em: 29 de dezembro de 2024.

MARQUES, D. D. S.; MARQUES, M. S.; TOLEDO, A. L. L. Análise da percepção ambiental a partir de conceitos de sustentabilidade com alunos do 2º ano do ensino médio em escola estadual de Natal (RN). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 3, 2023.

PIGNON, C. P.; LONG, S. P. Retrospective analysis of biochemical limitations to photosynthesis in 49 species: C4 crops appear still adapted to pre-industrial atmospheric. Plant, Cell & Environment, v. 43, Issue 11, p. 2606-2622. 2020.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DO ESTADO DO CEARÁ. Tipos de Poluição Ambiental. Coordenadoria de Formação Docente e Educação a Distância. 2020. Disponível em: <https://www.ced.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/82/2021/02/Post-Joana-dia-23-09-2020-BIOLOGIA.pdf>. Acessado em: 29 de dezembro de 2024.

SOUZA, F. R. S. Educação Ambiental e sustentabilidade: uma intervenção emergente na escola. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, nº3, 2020.

SILVA, E. M. O papel da Educação Ambiental nas ações de combate as mudanças climáticas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, nº 2, 2019.

WORLD WILDLIFE FUND. Os níveis de CO2. Causas das mudanças climáticas. Disponível em: <https://www.wwf.org.br/natureza_brasileira/reducao_de_impactos2/clima/causas/>. Acessado em: 29 de dezembro de 2024.

Published

2025-08-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

MARQUES, Danielle Domingos da Silva; MARQUES, Marcelo de Souza; TOLEDO, André Luiz Lopes. Environmental awareness in high school: a study on types of pollution. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 20, n. 5, p. 117–130, 2025. DOI: 10.34024/revbea.2025.v20.19905. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19905. Acesso em: 8 dec. 2025.
Received 2024-12-29
Accepted 2025-05-08
Published 2025-08-01