EXPERIENCE OF USING THE THUNKABLE PLATFORM TO CREATE AN APPLICATION FOCUSED ON ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2024.v19.19191

Keywords:

Native Bees, Teacher Training, Block programming, Information and communications technology

Abstract

The escalating use of technological resources in the educational field has brought significant changes on planning and action for teachers. These, faced with the need to integrate and adapt to the semiotics of a technological world, new tools are emerging to facilitate this process. The plataform Thunkable is a Block Programming tool developed to assist in the creation and publication of mobile applications, in a way accessible to everyone. This work documents the use of this tool to develop Abelhinhas do Brasil, an mobile application with educational purpose linked to the values of Environmental Education. This paper reports the positive experience with the platform, with some reservations in cases where obstacles were faced.

References

BARBOSA, Deise; CRUPINSKI, Eliane Fátima; SILVEIRA, Rosangela Nunes; LIMBERGER, Daniela Cristina Hass. As abelhas e seu serviço ecossistêmico de polinização. Revista Eletrônica Científica da UERGS, v. 3, n. 4, p. 694–703, 2017. Disponível em: https://revista.uergs.edu.br/index.php/revuergs/article/view/1068/251. Acesso em: 16 jul. 2024.

BARCELOS, Thiago; VIDAL, Leticia; KIRCHOFF, Ana; SILVA, Giselle. Computação Criativa Online: relato de experiência da adaptação de uma oficina de desenvolvimento do Pensamento Computacional para crianças. In: Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (EDUCOMP), 3, 2023, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 247-253.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente. Ministério da Educação e do Desporto: Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/meioambiente.pdf. Acesso em: 16 jul. 2024.

BRASIL. Lei nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital e [...]. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 11 jan. 2023, pág. nº 1. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14533.htm. Acesso em: 16 jul. 2024.

BRASIL. Lei nº 7.797, de 10 de julho de 1989. Cria o Fundo Nacional de Meio Ambiente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 11 jun. 1989, pág. nº 11378. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7797.htm. Acesso em: 16 jul. 2024.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 16 jul. 2024.

CARDOSO, Milena Jansen Cutrim; ALMEIDA, Gil Derlan Silva; SILVEIRA, Thiago Coelho. Formação continuada de professores para uso de Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação, [s.l.], v. 29, p. 97–116, 2020. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2986. Acesso em: 16 jul. 2024.

CHAVES, Alessandra Aparecida Pereira. Educação Ambiental. 1. ed. Curitiba, PR: IESDE, 2020.

ICMBio (Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade). Livro Vermelho da Fauna Brasileira Ameaçada de Extinção. Diretoria de Pesquisa, Avaliação e Monitoramento da Biodiversidade. v. 1. Brasília: ICMBio/MMA, 2018.

INGENCHKI, Fernanda Nara Pereira; VALENTIM, Mariana Isabeli; SEKINE, Elizabete Satsuki; ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter. A ameaça da emergência climática para os polinizadores: uma abordagem CTS. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental - FURG, v. 40, n. 3, p. 237–256, 2023. Disponível em: https://furg.emnuvens.com.br/remea/article/view/15718/10502. Acesso em: 16 jul. 2024.

GODOY, Isabel Cristina de; PARO, Renata Martins dos Santos. As abelhas nativas em práticas pedagógicas da Educação Ambiental escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), São Paulo, v. 18, n. 4, p. 344–361, 2023. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14677. Acesso em: 16 jul. 2024.

MENDONÇA, Gabriel Dias; HUNGARO, Alex Sandro; LISBÔA, Eliana Santana. Thunkable na Educação Básica: Uma Proposta Para Ensinar História. In: ROSA, Selma dos Santos; ROSA, Valdir. Educação em tempos de Cultura Digital. Pontal do Paraná: UFPR, CEM, 2023. p. 18–25.

PAIXÃO, Joana Fidelis. A Educação Científica e o Movimento Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA). In: PAIXÃO, Joana Fidelis. (org.). Educação, meio ambiente e comunidade: experiências do IF Baiano. Salvador: EDUFBA, 2018.

PAIXÃO, Gisele Palmares Gomes da; MARTÍNEZ, Felipe Rodrigo Vivallo. Análise da percepção dos estudantes do ensino médio da cidade do Rio de Janeiro sobre as abelhas: quanto realmente sabemos sobre elas? Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), São Paulo, v. 13, n. 3, p. 263–274, 2018. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/2661/1636. Acesso em: 16 jul. 2024.

SEKINE, Elizabete Satsuki; ANTIQUEIRA, Lia Maris Orth Ritter; INGENCHKI, Fernanda Nara Pereira; VALENTIM, Mariana Isabeli. Polinizadores: guia de campo. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2023.

SILVA, Cláudia Inês da; ALEIXO, Kátia Paula; NUNES-SILVA, Bruno; FREITAS, Breno Magalhães; IMPERATRIZ-FONSECA, Vera Lucia. Guia ilustrado de abelhas polinizadoras do Brasil. São Paulo: Instituto de Estudos Avançados da USP, Ministério do Meio Ambiente, 2014.

SILVA, Marco Aurélio da. Desenvolvimento de um aplicativo para ensino de Ciências: uma contribuição para o ensino da temática “Doenças associadas ao mosquito Aedes aegypti”. Revista Científica Intelletto, [S. l.], v. 5, n. ESPECIAL, 2022. Disponível em: https://revista.grupofaveni.com.br/index.php/revista-intelletto/article/view/203. Acesso em: 16 jul. 2024.

WOLOWSKI, Marina; AGOSTINI, Kayna; RECH, André Rodrigo; VARASSIN, Isabela Galarda; MAUÉS, Márcia; FREITAS, Leandro; CARNEIRO, Liedson Tavares; BUENO, Raquel de Oliveira; CONSOLARO, Hélder; CARVALHEIRO, Luisa; SARAIVA, Antônio Mauro; SILVA, Cláudia Inês da. Relatório Temático sobre Polinização, Polinizadores e Produção de Alimentos no Brasil. São Carlos, SP: Editora Cubo, 2019.

Published

2024-09-18

How to Cite

VALENTIM, Mariana Isabeli; MAZZUTTI, Gabriela Dalzoto; BRANDÃO, Flávia Sasso; SEKINE, Elizabete Satsuki; LIA MARIS ORTH RITTER; SZMOSKI, Romeu. EXPERIENCE OF USING THE THUNKABLE PLATFORM TO CREATE AN APPLICATION FOCUSED ON ENVIRONMENTAL EDUCATION. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 19, n. 7, p. 673–684, 2024. DOI: 10.34024/revbea.2024.v19.19191. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/19191. Acesso em: 15 dec. 2025.