Difficulties in carrying out Environmental Education in brazilian basic education institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14774

Keywords:

Environment, Sustainability, Interdisciplinarity, Article analysis

Abstract

The prevailing social context on a global scale today, marked by socioeconomic inequalities and environmental degradation, emphasizes the importance of environmental education as a fundamental strategy in the quest for sustainability. However, despite the advances made in terms of its achievement in schools, this objective is far from being satisfactorily achieved, especially, in public educational institutions in Brazil; in particular, in the stages of basic education. Therefore, this research sought to identify the main difficulties in carrying out Environmental Education in Brazilian public institutions of basic education through the analysis of studies with different focuses on the subject. The list of difficulties found demonstrated a pattern of factors for the situation; those frequently pointed out by the researchers were: the absence of interdisciplinarity in the didactic approaches, the lack of conceptual mastery of the professors, the lack of motivation of the professors due to the working conditions, the lack of adequate infrastructure and the low effectiveness of traditional teaching methodologies. This set of adversities must be taken into account in the measures taken by public agents so that Environmental Education effectively becomes a regular practice in students' daily lives and provides a transformation of values ​​and attitudes in favor of a society based on sustainability.

References

AGENDA 2030. Acompanhando o desenvolvimento sustentável até 2030. 2018. Disponível em <http://www.agenda2030.org.br/acompanhe> Acesso: 27 nov 2022.

AGUIAR, P. C. B.; NETO, R. F. C.; BRUNO, N. L.; PROFICE, C. C.. Da teoria à prática em Educação Ambiental. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v. 6, n. 2, 2017

ALENCAR, L. D.; ALENCAR, L. D.; BARBOSA, M. F. N.; BARBOSA, E. M. Educação Ambiental no ensino público: percepção dos professores de uma escola de Campina Grande-PB. Revista Espacios, Caracas,v. 37, n. 18, 2016.

ANDRADE, M.C.P.; PICCININI, C.L.. Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular: retrocessos e contradições e o apagamento do debate socioambiental. Anais. Universidade Federal de Juiz de Fora, 2017. Disponível em: <http://epea.tmp.br/epea2017_anais/pdfs/plenary/0091.pdf>. Acesso em 25 jan. 2023.

BARBOSA, G. de S.; OLIVEIRA, C. T. de.. Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular. Revista Eletrônica Mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande. v. 37, n. 1. Seção especial: XI EDEA -Encontro e Diálogos com a Educação Ambiental. p. 323-335.jan/abr, 2020.

BIZERRIL, M.; FARIA, D.S. Percepção de professores sobre a Educação Ambiental no ensino fundamental. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v.82, n. 200/2001/202, p. 57-69, 2001.

BRANCO, E. P.; ROYER, M. R.; BRANCO, A. B. de G.. A abordagem da Educação Ambiental nos PCNS, nas DCNS e na BNCC. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 29, n. 1, 2018.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Educação Ambiental por um Brasil Sustentável: Pronea, Marcos Legais e Normativos. Brasília, DF: MMA, 2018. Disponível em: <https://www.mma.gov.br/publicacoes/educacaoambiental/category/98-Pronea.html?download=1580:programa-nacional-deeduca%C3%A7%C3%A3o-ambiental-5%C2%AA-edi%C3%A7%C3%A3o>. Acesso em 20 fev. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação Ambiental: aprendizes de sustentabilidade. Cadernos SECAD 1. Brasília: MEC, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao2.pdf>. Acesso em 20 fev. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.795. Política Nacional de Educação Ambiental, Brasília, 27 de abril de 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em 25 nov. 2022.

CARIDE, J. A.; MEIRA CARTEA, P. Á.. La educación ambiental en los límites, o la necesidad cívica y pedagógica de respuestas a una civilización que colapsa. Revista Interuniversitaria, Salamanca, n. 36, p. 21-34, 2020.

CARSON, R.. Primavera Silenciosa. Boston: Houghton Mifflin Co. 1962.

CARVALHO, I.C.M. Educação Ambiental: A formação do sujeito ecológico. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

DIAS, D. B. R.; DINARDI, A. J.. Educação Ambiental: falta de inserção do tema nos documentos oficiais das escolas de educação básica. Vivências. Vol. 14, N.26: p.136-145, Maio/2018.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas, 9 ed. rev. e ampl. São Paulo: Gaia, 2010.

FERNANDES, V., ANDREOLI, C. V., BRUNA, G. C., & PHILIPPI JR, A.. History and Evolution of the Environmental Management System in Brazil. Historia Ambiental Latinoamericana Y Caribeña (HALAC) Revista De La Solcha, 11(2), 275–310, 2021.

FERNANDES, V.; VIEIRA, A. Consumo Responsável. Ciência, Inovação e Ética: Tecendo Redes e Conexões para a Sustentabilidade. Coleção Agrinho, Curitiba, 2021.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

JAEGER, A.; FREITAS, E. de.. Prática de Educação Ambiental: percepção de professores do ensino fundamental de escolas públicas municipais do Rio Grande do Sul. Revista Brasileira de Educação Ambiental. V.16. n.1, pp.23-34, 2021.

JAPIASSÚ, H.; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

LAVAQUI, V.; DE LOURDES BATISTA, I.. Interdisciplinaridade em ensino de ciências e de matemática no ensino médio. Ciência & Educação, v. 13, n. 3, p. 399-420, 2007.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. da C.. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 23-40, 2014.

LIMA, G. F. da C.; TORRES, M. B. R.. Uma educação para o fim do mundo? Os desafios socioambientais contemporâneos e o papel da Educação Ambiental em contextos escolarizados. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e77819, p. 1-20, 2021.

MEADOWS, D. NEADOWS, D. L.; RANDERS, J.; BEHRENS III, W. W.. Limites do crescimento: um relatório para o Projeto do Clube de Roma sobre o dilema da humanidade. Tradução Inês M. F. Litto. São Paulo: Perspectiva, 1973.

MEC. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 2/2012 de 18 de junho de 2012. Brasília: 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf>. Acesso em 25 jan. 2023.

MEDEIROS, C.P.; ASSUNÇÃO, V.K. Educação Ambiental na Educação Básica: um olhar para as dificuldades enfrentadas por professores de uma escola pública de Urussanga (SC). Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.16, n.1, pp.202–219, 2021.

OLIVEIRA, A.D.; SILVA, A.P.; MENEZES, A.J.S.; CAMACAM, L.P.; OLIVEIRA, R.R. A Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular: os retrocessos no âmbito educacional. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v.16, n.5, pp.328–341, 2021.

OLIVEIRA, T. C. S. de. A importância da Educação Ambiental e sua política nacional. Revista Âmbito Jurídico. Rio Grande, XIII, n. 75, abr 2010.

ONU. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração de Estocolmo sobre o Meio Ambiente Humano. Estocolmo: ONU, 1972.

RODRIGUES, H. L. Educação Ambiental no ensino médio: o que pensam e o que dizem os professores. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2012. Disponível em: <https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/237>. Acesso em 25 jan. 2023.

RUBIO, L. A.; DOMÍNGUEZ, D. L.; PÉREZ, F. F. G.; HERNÁNDEZ, R. V.. Orientaciones pedagógicas para integrar ladimensión ambiental para la sostenibilidad en elcurrículum. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad. Editorial UCA. Cádiz. v. 4, n. 1, 2022.

SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

SÃO PAULO (ESTADO). Coordenadoria de Educação Ambiental. Educação Ambiental e desenvolvimento: documentos oficiais. Secretaria do Meio Ambiente, 1994. Disponível em: <https://www.infraestruturameioambiente.sp.gov.br/cea/1994/08/educacao-ambiental-e-desenvolvimento-documentos-oficiais/>. Acesso em 25 jan. 2023.

TEJERO, I. P. T.; GONZÁLEZ, R. J.. Medio ambiente, educación ambiental y formación de profesores en la multidimensionalidad. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad. Editorial UCA. Cádiz. v. 4, n. 2, 2022.

Published

2023-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

TULIO, Luciano Daniel; NAGALLI, André. Difficulties in carrying out Environmental Education in brazilian basic education institutions. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 4, p. 362–375, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14774. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14774. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2023-01-25
Accepted 2023-02-01
Published 2023-06-01