The use of residue from Pinus spp. (acicles) in a recycled paper workshop as an Environmental Education tool

Authors

  • Solange Drews Aguiar Mengue Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)
  • Roger Morony Martins Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS).

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2023.v18.14753

Keywords:

Workshop, Pinus, Waste, Environmental education, Recycled paper

Abstract

Pinus ssp. is incorporated into the landscape, and what to do with one of the residues resulting from handling (acicles) is what guided the presentation of a workshop that works with the use of these residues applied to the manufacture of recycled paper in the municipality of Canela-RS. The methodology was after the SWOT analysis, a collective field study with interdisciplinarity characteristics. It has an educational and social impact, high applicability, and high complexity because it involves the environmental, social, and economic spheres. The pedagogical sphere of Environmental Education shows the greatest impact when society spontaneously appropriates knowledge and internalizes the feeling of building a community.

Author Biographies

  • Solange Drews Aguiar Mengue, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

    Mestranda Programa de Pós Graduação em Ambiente e Sustentabilidade-PPGAS/UERGS.

  • Roger Morony Martins, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS).

    Graduando em Gestão Ambiental pela UNISINOS.

References

ALMEIDA, N. C. C.; SANTOS Junior, C. F.; NUNES, A.; LIZ, M. S. M. Educação Ambiental: a conscientização sobre o destino de resíduos sólidos, o desperdício de água e o de alimentos no município de Cametá/PA. Revista Brasileira De Estudos Pedagógicos, v.100, n.255, 2019.

AMORIM, E.P.; PIMENTA, A.S.; SOUZA, E.C. Aproveitamento Dos Resíduos Da Colheita Florestal: Estado Da Arte E Oportunidades." Research, Society and Development, v.10, no. 2, 2021.

CAPRA, F. As conexões ocultas: ciência para uma vida sustentável. 2. ed. São Paulo: Cultrix, p. 296, 2002.

MENGUE, S. D. A. Percepções sobre impactos socioambientais na introdução do cultivo arbóreo de pinus no município de Canela/RS. 83 f. Trabalho de Conclusão de Curso. (Curso de Graduação Tecnológico em Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural - PLAGEDER) - Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Canela, 2011.

MODES, K.S. et al. qualidade da madeira de Pinus patula schltdl & cham para produção de celulose. Revista Árvore [online], v. 43, n. 2, 2019.

MOTA, S. Introdução à engenharia ambiental. Associação Brasileira de Engenharia Sanitária e Ambiental - ABES, Rio de Janeiro, 4ª edição, p. 343, 2006.

RODOLFO Jr., A.; JOHN, V.M. Desenvolvimento de PVC reforçado com resíduos de Pinus para substituir madeira convencional em diversas aplicações. Polímeros [online], v. 16, n. 1, 2006.

SILVA, S.S. et al. Oficina pedagógica para docentes em formação: concepção de jogos educativos para alunos com dislexia. 2019.

ODS – Objetivos de Desenvolvimento Sustentável – Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs Acesso em 26 de setembro de 2022.

OLIVEIRA, F.; PEREIRA, E.; JÚNIOR, A.P. Horta escolar, Educação Ambiental e a interdisciplinaridade. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 10-31, 2018.

VIEIRA, E.; VALQUIND, L. Oficinas de Ensino: O quê? Por quê? Como? 4º ed. Porto Alegre: EDIPUC.RS, 2002.

Published

2023-03-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MENGUE, Solange Drews Aguiar; MARTINS, Roger Morony. The use of residue from Pinus spp. (acicles) in a recycled paper workshop as an Environmental Education tool. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 38–48, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.14753. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14753. Acesso em: 5 dec. 2025.