Reflections on Environmental Education and Ecosocialism in post-pandemic Brazil

Authors

  • Luis Felipe Valle Centro Universitário de Jaguariúna

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13157

Keywords:

Ecosocialism, Environmental Education, Ecology, Pedagogy

Abstract

Aggravated by the pandemic brought by Covid-19, problems such as hunger, unemployment, poverty, deforestation and pollution can be understood as signs of a necessary and urgent change in the pedagogical bases of Brazilian education and facing the transfative potential of environmental education in the construction of a socioeconomic development forms, cultural and political organization more related with the ecological cycles and dynamics of nature that, for centuries, have been reduced to commodities and resources to obtain profits through consumerism. From a critical-reflective bibliographical review, new perspectives are proposed on how environmental education can bring solutions to the structural problems that afflict Brazil, leading to a new praxis engaged with citizenship and ecology.

 

References

ANDRADE, M; PICCININI, C. Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular: retrocessos e contradições e o apagamento do debate socioambiental. Anais do IX EPEA - Encontro Pesquisa em Educação Ambiental. Juiz de Fora: UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA, 2017. Disponível em: <http://epea.tmp.br/epea2017_anais/pdfs/plenary/0091.pdf>. Acesso em 28/11/2021.

BRASIL. Constituição Federal, 5 de outubro de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm>. Acesso em 05/10/2021.

BRAVO, M; STEGLICH, R. O Ecossocialismo como horizonte político da Educação Ambiental. Revista Movimento, 2018. Disponível em <https://movimentorevista.com.br/2018/11/o-ecossocialismo-como-horizonte-politico-da-educacao-ambiental/>. Acesso em 23/10/2021.

FAO, IFAD, UNICEF, WFP , WHO. The State of Food Security and Nutrition in the World 2021. Transforming food systems for food security, improved nutrition and affordable healthy diets for all. Rome: FAO, 2021. Disponível em: < https://www.fao.org/documents/card/en/c/cb4474en/>. Acesso em 22/10/2021.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. Tradução Raquel Ramalhete. 20ª. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 14.e. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GUTIÉRREZ, F.; PRADO, C. Ecopedagogia e cidadania planetária. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2013.

HAN, B. Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Tradução de Maurício Liesen. Belo Horizonte: Editora Âyiné, 2018.

IPEA, FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA (Org.). Atlas da Violência 2021. Brasília: Rio de Janeiro: São Paulo: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública, 2021. Disponível em: <https://www.ipea.gov.br/ atlasviolencia/arquivos/artigos/1375-atlasdaviolencia2021completo.pdf>. Acesso em 02/10/2021.

KRENAK, A. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LÖWY, M. O que é o ecossocialismo? 2.ed. São Paulo: Cortez, 2014.

MENEZES, G; MIRANDA, M. O lugar da Educação Ambiental na nova base nacional comum curricular para o ensino médio. Educação Ambiental em Ação. Volume XX, Número 76 – setembro-novembro/2021.

OECD/FAO. Agricultural Outlook 2021-2030, Paris: OECD Publishing, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.1787/19428846-en>. Acesso em 15/10/2021.

SILVA, A.; PERNAMBUCO, M. Paulo Freire: uma proposta pedagógica ética-crítica para a Educação Ambiental. In: LOUREIRO, C.; TORRES, J. (orgs.). Educação Ambiental: dialogando com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2014.

THE GLOBAL CHANGE DATA LAB. Our world in Data. Daily confirmed deaths. Oxford (UK): Oxford Martin School/University of Oxford; 2022. Disponível em: <https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer>. Acesso em 31/05/2022.

UNESCO. Learn for our planet: a global review of how environmental issues are integrated in education, Paris: UNESCO, 2021. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377362>. Acesso em 02/12/2021.

Published

2022-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

VALLE, Luis Felipe. Reflections on Environmental Education and Ecosocialism in post-pandemic Brazil. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 4, p. 195–207, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13157. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13157. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-12-21
Accepted 2022-05-27
Published 2022-08-01