Experiences of Environmental Education from solid waste characterization activities in educational units: a case study carried out in municipal schools in São José dos Campos (SP, Brazil)

Environmental education from solid waste recognition

Authors

  • Fabiana Alves Fiore Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho https://orcid.org/0000-0002-2430-8240
  • Arthur Bispo Ferreira Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Vanessa Rodrigues Pereira Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Elisa Margarida Kovacs Farinha Prefeitura Municipal de São José dos Campos
  • Carlos Alberto Silvestre de Morais Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12786

Keywords:

Environmental education, solid waste, environmental experiences, collaborative construction

Abstract

The school environment is a place that enables changes in values, behaviors and habits, and can serve as a benchmark of quality in dealing with environmental issues. This work aimed to provided experiences of environmental education related to the generation and composition of solid waste through a case study conducted in seven educational units (UEs) in the city of São José dos Campos. The experiences were conceived collaboratively in participatory workshops and planning meetings. Among the results we highlight: the adequacy of the strategy; that solid waste generation in the UEs is, on average, 7,3 times less than the municipal domestic waste and the similarity of composition with urban solid waste.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. Amostragem de resíduos sólidos: NBR 10.007. Rio de Janeiro, 2004.

AGIRREAZKUENAGA, L. Embedding sustainable development goals in education. Teachers’ perspective about education for sustainability in the Basque Autonomous Community. Sustainability, v. 11, n. 5, p. 1496, 2019.

BOSCHINI, F., L.; GIORDANO C.; FRANCO, S.; CICATIELLO, C.; MARANGON, F.; TROIANO, S. Preliminary results of a methodology for determining food waste in primary school canteens. Italian Review of Agricultural Economics, v. 72, n. 3, p. 303-310, 2017.

BRANDÃO, C. R. Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1981.

BRASIL. Plano Nacional de Resíduos Sólidos – versão preliminar. Brasília, 2012 (a). Disponível em: <https://sinir.gov.br/images/sinir/Arquivos_diversos_do_portal/PNRS_Revisao_Decreto_280812.pdf>. Acesso em: 28 mai. 2021.

BRASIL. MCIDADES. Lei Federal no 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei no 9. 605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 ago. 2010. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm>. Acesso em: 01 out 2021.

BRASIL. Lei nº13.186, de 11 de novembro de 2015. Institui a Política de Educação para o Consumo Sustentável. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13186.htm>. Acesso em: 28 mai. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 29 mai. 2021.

CARRASQUILLA, C.C.C. Projeto Ecotime sobre responsabilidade social como estratégia na Faculdade de Administração e Negócios. Liderança Estratégica, v. 8, n. 1 p. 56-67, 2018.

CALVENTE, A.; KHARRAZI, A.; KUDO, S.; SAVAGET, P. Non-formal environmental education in a vulnerable region: Insights from a 20- year long engagement in Petropolis, Rio de Janeiro, Brazil. Sustainability, v. 10, n. 11, p. 4247, 2018.

DERQUI, B; GRIMALDI, D.; FERNANDEZ, V. Building and managing sustainable schools: the case of food waste. Journal of Cleaner Production, v. 243, 10 January 2020.

DE SOUZA, A. S.; GOMES, A. C. L.; SIMÕES, S. S.; FRAGA, R. Escola verde: Uma proposta para o ensino sustentável em São Miguel do Guamá/PA, Amazônia, Brasil. Revista Espacios, v. 38, n. 45, 2017.

DOS SANTOS, V. S.; SCHMITT, J. L.; DA ROSA, M. D. A Educação Ambiental com potencial para o gerenciamento dos resíduos sólidos escolares: o caso da EMEF Boa saúde, Novo Hamburgo (RS). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 5, p. 53-66, 2016.

FEITOSA, A. K.; BARDEN, J. E.; KONRAD, O. Educação Ambiental: uma experiência com resíduos sólidos domiciliares. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 2, p. 178-183, 2017.

FERREIRA, A. B; DE MORAIS, C. A. S; PEREIRA, V. R.; FARINHA, E. M. K.; MACHADO, L. R. de M.; GODOI, K. M.; NASR, E. M. B.; ESPOSITO, E.; FREITAS, N. T. A.; FORMIGA, J. K. S.; MEDEIROS, L. C. de C.; SOUZA, R. G.; BARDINI, V. S. dos S.; FIORE, F. A. Escola Sustentável Fase 1: Resíduos Sólidos. Anais do VII Fórum Local de Extensão Universitária do ICT.SJC. São José dos Campos. 2019.

GENTILINI, J. A. Atores, cenários e planos: o planejamento estratégico situacional e a educação. Cadernos de pesquisa, v. 44, p. 580-601, 2014.

LEFF, H. Aventuras da epistemologia ambiental: da articulação das ciências ao diálogo de saberes. Tradução de Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2012.

LOUREIRO, C. F. B. (org.). Cidadania e meio ambiente. Salvador: Centro de Recursos Ambientais, 2003.

MANICA, E. J.; JOHANN, L. Avaliação do conhecimento de alunos do ensino médio sobre o destino dos resíduos sólidos domésticos. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 4, p. 74-86, 2019.

MENDONÇA, R. Educação Ambiental vivencial. Encontros e Caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, v. 2, cap. 10, p. 118-129, 2007. Disponível em: < http://www.smeduquedecaxias.rj.gov.br/nead/Biblioteca/Forma%C3%A7%C3%A3o%20Continuada/Educa%C3%A7%C3%A3o%20Ambiental/encontros_2.pdf>. Acesso em: 01 out. 2021.

MIROSA, M, MUNRO, H.; MANGAN-WALKER, E.; PEARSON, D. Reducing waste of food left on plates: interventions based on means-end chain analysis of customers in the foodservice sector. Br. Food J., 2016.

MORAIS, C. A. S.; FIORE, F. A.; BARDINI, V. S. S. Gerenciamento dos resíduos sólidos na obra social Célio Lemos. In: Congresso ABES/FENASAN, 2017, São Paulo. Anais do congresso ABES/FENASAN, 2017.

PMSJC. Prefeitura Municipal de São José dos Campos. Urbam conclui estudo sobre lixo em São José. 2018. Disponível em: <https://www.sjc.sp.gov.br/noticias/2018/setembro/27/urbam-conclui-estudo-sobre-o-lixo-em-sao- jose/>. Acesso em: 15 set. 2021.

PRETTY, J. N.; GUIJT, I. R. E. N. E.; SCOONES, I.; THOMPSON, J. O. H. N. Guía del capacitador para el aprendizaje y acción participativa. DPID: Universidad Núr. Bolívia, 1997.

SÃO PAULO (Município). Plano de Gestão Integrada de Resíduos Sólidos. Disponível em: <https://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/upload/servicos/arquivos/PGIRS-2014.pdf>. Acesso em: 28 mai. 2021.

WALKER, R.; CLARY, R. M.; WISSEHR, C. Embedding sustainability instruction across content areas: best classroom practices from informal environmental education. Journal of Geoscience Education, v. 65, n. 2, p. 185-193, 2017.

Published

2022-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FIORE, Fabiana Alves; FERREIRA, Arthur Bispo; PEREIRA, Vanessa Rodrigues; FARINHA, Elisa Margarida Kovacs; MORAIS, Carlos Alberto Silvestre de. Experiences of Environmental Education from solid waste characterization activities in educational units: a case study carried out in municipal schools in São José dos Campos (SP, Brazil): Environmental education from solid waste recognition. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 60–72, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12786. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12786. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2021-10-04
Accepted 2022-01-13
Published 2022-04-01