Ecological and interpretative trails as a strategy for Geography teaching-learning

Authors

  • Lucas da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - Campus de Quixadá
  • Maria Wesla Nogueira da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - Campus de Quixadá

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12655

Keywords:

Teaching geography; Ecological trails; interpretive trails; Field class

Abstract

The work analyzed the contributions of the field class with the use of ecological and interpretive trails as a geography teaching strategy. The research was based on a qualitative-quantitative theoretical-methodological study, having as a procedure the case study with data collection through the completion of questionnaires applied to students of the Licentiate Degree in Geography at the IFCE/Campus de Quixadá. The results showed that the use of trails as a teaching strategy in geography classes significantly supports students' learning in relation to the themes addressed in the classroom, contributing to the flexibility of the use of active methodologies, added to cross-cutting and interdisciplinary themes.

References

ANDRADE JUNIOR, J.M.; SOUZA, L.P.; SILVA, N.L.C. (org.). Metodologias ativas: práticas pedagógicas na contemporaneidade. Campo Grande: Inovar, 2019. 203 p.

BERBEL, N.A.N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia. Brasília: MEC/ SEF, 1998. 156 p.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998. 436 p.

CALLAI, H. C. A Geografia e a escola: muda a Geografia? Muda o ensino? Revista Terra Livre, São Paulo, n. 16, p. 133- 152.

CARVALHO, I.C M. A invenção do sujeito ecológico: identidades e subjetividade na formação dos educadores ambientais. In: SATO, M.; CARVALHO, I.C.M. (org.) Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre, Artmed, 2005.

CARVALHO, I.C.M. O sujeito ecológico: a formação de novas identidades na escola. In: MELLO, S.S., TRAJBER, R. (Coord.). Vamos Cuidar do Brasil: conceitos e práticas em Educação Ambiental na escola. Brasília: Ministério da Educação / Ministério do Meio Ambiente / UNESCO, 2007.

CARVALHO, I.C.M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

CARVALHO, I.C.M. Em direção ao mundo da vida: interdisciplinaridade e Educação Ambiental. Brasília: IPE, 1998.102p.

CASTELLAR, S.; VILHENA, J. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2010. (Coleção Ideias em Ação).

CAVALCANTI, L. A geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos e alternativas. Anais do I Seminário Nacional: Currículo em Movimento – Perspectivas atuais. Belo Horizonte, nov 2010.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

LEFF, E. Saber ambiental: Sustentabilidade, Racionalidade, complexidade, poder/ tradução de Lucia Mathilde Endlich Orth. Petrópolis, RJ; Vozes, 2001.

LOPES, C.S.; PONTUSCHKA, N.N. Estudo do meio: teoria e prática. In: Geografia, Londrina, v. 18, n. 2, p. 173 – 191, 2009.

MARTINS, S.M.G. As trilhas ecológicas como ferramenta para vivências ambientais na serra de Tepequém/Roraima: percepções de frequentadores, moradores e educadores. 2014. Dissertação (Mestrado) – Curso de Ensino de Ciências Exatas, Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado, 06 jan. 2014. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10737/489>.

NASCIMENTO, E.K.A.; CAMACHO, R.G.V.; SOUZA, D.N.N. (). Análise da percepção ambiental da comunidade de Cacimba Funda (CE). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.16, n,4, 2021, pp.10–17.

OAIGEN. E.R.; RODRIGUES, M.M.S. IN: STROHSCHOEN, A. A. G. Construindo práticas educativas no ensino superior: roteiros de atividades experimentais e investigativas. Luana Carla Salvi (Orgs.). Lajeado: ed. da Univates, 2013.

OLIVEIRA, A.U. (org.). Para onde vai o ensino de geografia? 9ª edição, 2ª reimpressão. São Paulo: Editora Contexto, 2010.

PONTUSCHKA, N.N.; PAGANELLI, T.L.; CACETE, N.H. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez Editora, 2007.

PONTUSCHKA, N.N.; PAGANELLI, T.L.; CACETE, N.H. Para ensinar e aprender Geografia.3 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2009.

PRODANOV, C.C.; FREITAS, E.C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. 277p

ROSSO, P.; BENINCÁ, E.M.; FRAGA, F.B.F.F.; TONETTO, G. (). Áreas verdes urbanas e trilhas ecológicas como locais e instrumentos de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n.4, 2021, pp.536–553.

SEVERINO, A.J. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2007. 304 p.

SILVA, D.J. O estudo do meio como uma possibilidade metodológica no ensino de geografia: um relato de experiência. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 8, n. 16, p. 372-390, 22 jan. 2019.

SIQUEIRA, L.F. Trilhas interpretativas: Uma vertente responsável do (eco) turismo. Caderno Virtual de turismo, nº 14, 2004.

VASCONCELLOS, J.M. O. Avaliação da visitação pública e da eficiência de diferentes tipos de Trilhas Interpretativas do Parque Estadual Pico do Marumbi e Reserva Natural Salto Morato PR. 1998. 88 f. Tese (Doutorado em Engenharia Florestal) Setor de Ciências Agrárias, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 1998.

ZANIN, E.M. Projeto trilhas interpretativas - a extensão, o ensino e a pesquisa integrados à conservação ambiental e à educação. Vivências, Brasil., v. 1, n. 1, p. 26-35, 2006

Published

2022-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SILVA, Lucas da; NOGUEIRA DA SILVA , Maria Wesla. Ecological and interpretative trails as a strategy for Geography teaching-learning. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 4, p. 413–424, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12655. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12655. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-08-26
Accepted 2022-05-31
Published 2022-08-01