The impact of an ecological trail in the expansion of concepts of nature in students of a Conservation Unit

Authors

  • Adrielly de Kássia Menezes Pinto Universidade do Estado do Pará
  • Luciane Barbosa Lopes Universidade do Estado do Pará
  • Davison Márcio Silva de Assis Universidade Federal do Pará
  • Ana Cláudia Caldeira Tavares-Martins Universidade Federal do Pará https://orcid.org/0000-0003-4972-036X

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12204

Keywords:

Environmental Education, Marajó Island, RESEX-Mar de Soure

Abstract

In the context of serious environmental problems related to the lack of information about nature, this study aimed to evaluate the influence of pedagogical actions on the re-signification of nature concepts, in students of two elementary schools in the municipality of Soure. In this sense, mind maps were applied as a diagnostic tool before and after the interventions, to assess the expansion of conceptions in students. The results reveal that there was an increase in 29% of the participants, thus, it is concluded that the work to expand conceptions must occur in a continuous way, working within the school, family and everyday context, not limited to specific actions.

 

Author Biographies

  • Davison Márcio Silva de Assis, Universidade Federal do Pará

    Graduated in Natural Sciences - Biology at the State University of Pará (UEPA) in 2017; Master in Environmental Sciences, by the Postgraduate Program in Environmental Sciences (PPGCA) of UEPA in 2019; Doctoral student of the Postgraduate Program in Environmental Sciences (PPGCA) of the agreement Federal University of Pará (UFPA), Brazilian Agricultural Research Corporation (EMBRAPA Amazônia Oriental) and Museu Paraense Emílio Goeldi (MPEG). He has experience in the following research areas: Science Teaching, Environmental Education, Economic Valuation of Natural Resources and Studies of Environmental Perceptions, in addition to developing works in the Large Area of ​​Social and Applied Sciences, focusing on studies in Amazonian Traditional Communities

  • Ana Cláudia Caldeira Tavares-Martins, Universidade Federal do Pará

    Graduated in Agronomy from the Federal Rural University of the Amazon (2002), master's degree in Botany from the Federal Rural University of the Amazon (2004) and doctorate in Botany from the Jardim Botânico Research Institute of Rio de Janeiro (2009). She is currently an Adjunct Professor IV in the Natural Sciences department, a permanent professor in the Master's program in Environmental Sciences at the University of the State of Pará and a collaborating researcher in the Graduate Program of the Biodiversity and Biotechnology Network of the Legal Amazon (Bionorte). He has experience in the area of ​​Environmental Sciences with an emphasis on interdisciplinary studies in botany involving floristics and ecology of bryophytes, ethnobotany, teaching botany, environmental education and environmental perception.

References

AIOLFI, R.B.; HASSE, B.; BERNADON, A.; GODOY, W.I. Trilha ecológica como um recurso pedagógico à Educação Ambiental. Synergismus scyentifica, v. 06 n. 1, 2011.

AMBRÓSIO R. V.; BORÉM, R. A. T; SANTOS, A. A. Implantação de uma trilha interpretativa nos fragmentos de Mata Atlântica e Cerrado no centro de Educação Ambiental – Ecolândia - da 6a Cia Ind. de meio ambiente e trânsito rodoviário da policia militar de Minas Gerais – Lavras, MG 2011. Disponível em: <https://www.seer.furg.br/remea/article/view/3253>. Acesso em: 15 de janeiro de 2021.

ASSIS, D.M.S.; TAVARES-MARTINS, A.C.C.; BELTRÃO, N.E.S.; MEDEIROS-SARMENTO, P.S.M. Discrepância entre disposição a pagar e a receber pelas plantas úteis em comunidades tradicionais. Revista Ibero-Americana de Ciências Ambientais, v. 11, n. 6, 2020a.

ASSIS, D.M.S.; TAVARES-MARTINS, A.C.C.; BELTRÃO, N.E.S. SARMENTO, P.S.M. Percepção ambiental em comunidades tradicionais: um estudo na Reserva Extrativista Marinha de Soure, Pará, Brasil. Ambiente & sociedade, v. 23, p. 1–22, 2020b.

BRASIL. Constituição (2000). SNUC - Sistema Nacional de Unidades de Conservação. Brasilia, DF: Senado, 2000. Disponível Em: <http://www.rbma.org.br/rbma/pdf/Caderno_18_2ed.pdf>. Acesso em: 15 de janeiro de 2021.

BRASIL. Plano de Desenvolvimento Territorial Sustentável do Arquipélago do Marajó. 2007. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/plano_desenv_arquipelago_marajo.pdf>. Acesso em: 15 de janeiro de 2021.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

COPATTI, C. E.; MACHADO, J. V. V.; ROSS, B. O uso de trilhas ecológicas para alunos do ensino médio em Cruz Alta - RS como instrumento de apoio a prática teórica. [S. l.]. n. 34. dez. 2010. Disponível em: <http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=952&class=21>. Acesso em: 15 de janeiro de 2021.

EISENLOHR, P. V.; MEYER, L. et al. Trilhas e seu papel ecológico: o que temos aprendido e quais as perspectivas para a restauração de ecossistemas? Hoehnea, v. 40, n. 3, p. 407–418, 2013.

ESTEVAM, C. S.; GAIA, M. C. M. Concepção ambiental na educação básica: subsídios para estratégias de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 12, n. 1, p. 195–208, 2017.

FELIZOLA, M. P. M. Projetos de Educação Ambiental nas escolas municipais de Aracaju/SE. Sergipe, 2007. Disponível em: <http://livros01.livrosgratis.com.br/cp022335.pdf>. Acesso em: 15 de janeiro de 2021.

FERREIRA, J. E.; PEREIRA, S. G.; BORGES, D. C. S. A Importância da Educação Ambiental no ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação e Cultura, n. 07, p. 104-119, 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 175 p.

JABOCI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 189-205, 2003.

LISBOA, P. L. B. A terra dos Aruãs: uma história ecológica do arquipélago do Marajó. 482p. Belém: Museu Paraense Emílio Goeldi, 482 p. 2012.

LOBATO, G. J. M.; TAVARES-MARTINS, A. C. C.; LUCAS, F. C. A.; MORALES, G. P. M.; ROCHA, T. T. Reserva Extrativista Marinha de Soure, Pará, Brasil: modo de vida das comunidades e ameaças ambientais. Bioata Amazônia, v. 4, n. 4, p. 66–74, 2014.

MARTINS, E. F.; GUIMARÃES, G. M. A. As concepções de natureza nos livros didáticos de ciências. Revista Ensaio, v. 4, n. 2, p. 101-114, 2002.

MENGHINI, F. B. As trilhas interpretativas como recurso pedagógico: Caminhos traçados para Educação Ambiental. Itajaí: PMAE, CEHCOM/UNIVALI, 2005. Dissertação de mestrado. 103 p. Disponível em: <http://siaibib01.univali.br/pdf/FERNANDA%20MENGHINI.pdf>. Acesso em: 15 de janeiro de 2021.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. 662 p.

NARCIZO, K. R. S. Uma análise sobre a importância de trabalhar Educação Ambiental nas escolas. Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, v. 22, p. 86-94, 2009.

OLIVEIRA, A. L.; OBARA, A. T.; RODRIGUES, M. A. Educação Ambiental: concepções e práticas de professores de ciências do ensino fundamental. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 6, n. 3, p. 471-495, 2007.

PERAZZO, A. R. F.; MENESES, L. F.; CAVALCANTE, M. B. Etnogeodiversidade em comunidade tradicional da barra do rio Mamanguape, município de Rio Tinto, Paraíba, Brasil. Revista Ouricuri, v. 3. n. 2, p. 1-18, 2013.

PINHEIRO, B. R. A.; SOARES, A. S.; AZEVEDO, F. F. A relação homem-natureza e a práxis do turismo: um (re)encontro para a preservação. Revista Brasileira de Ecoturismo, v. 3, n. 2, p. 331-340, 2010.

PINHEIRO, L. B. C.; LIMA, F. S.; ROCHA, T. T.; TAVARES-MARTINS, A. C. C. Ressignificação das concepções de natureza, Meio Ambiente e Educação Ambiental através de uma Trilha Ecológica. Revista Brasilera de Educação Ambiental, v. 11, n. 1, p. 196–214, 2016.

REPOLHO, S. M.; CAMPOS, D. N. S.; TAVARES-MARTINS, A. C. C.; ASSIS, D. M. S.; PONTES, A. N. Percepções ambientais e trilhas ecológicas: concepções de meio ambiente em escolas do município de Soure, Ilha de Marajó (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 2, p. 66–84, 2018.

ROSA, P. S; Di MAIO, A. C. Mapas mentais e Educação Ambiental: experiência com alunos do ensino médio. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 160-181, 2020.

SATO, M.; CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: pesquisas e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 317-322, São Paulo, 2005.

SILVA, E. B.; DIAS, E. R. Natureza e meio ambiente no ensino de geografia: a percepção dos alunos das escolas públicas de Minaçu-GO. Revista de Ensino de Geografia, v. 4, n. 6, p. 3-30, 2013.

SILVA, M. M.; ALMEIDA-NETTO, T.; AZEVEDO, L. F.; SCARTON, L. P.; HILLIG, C. Trilha ecológica como prática de Educação Ambiental. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 5, n. 5, p. 705 - 719, 2012.

SOUSA, C. O.; SILVANO, A. M. C.; LIMA, I. P. Teoria da aprendizagem significativa na prática docente. Revista ESPACIOS, v. 39, n. 23, p. 1-11, 2018.

TAMAIO, I. O professor na construção do conceito de natureza: uma experiência de Educação Ambiental. – São Paulo: Annablume: WWF, 2002.

TOZONI-REIS, M. F. C.; CAMPOS, L. M. L. Educação Ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias. Educar em Revista, n. 3, p. 145-162, 2014.

Published

2022-04-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

PINTO, Adrielly de Kássia Menezes; LOPES, Luciane Barbosa; ASSIS, Davison Márcio Silva de; TAVARES-MARTINS, Ana Cláudia Caldeira. The impact of an ecological trail in the expansion of concepts of nature in students of a Conservation Unit. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 369–388, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12204. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12204. Acesso em: 13 dec. 2025.
Received 2021-05-21
Accepted 2022-02-15
Published 2022-04-01