A look at the Environmental Education of public schools in Humaitá (AM, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.12189

Keywords:

Environmental Education;, School environment;, Pedagogical Practice;, Education;, Teaching.

Abstract

This article aims to understand the pedagogical practices in the execution of the transversal theme of environmental education in public schools, in the final years of elementary school in the municipality of Humaitá-AM. The methodological approach is qualitative. For data collection, a semi-structured (virtual) questionnaire was used and for data analysis, content analysis was applied. It is important to know the limitations that exist in implementing the theme in the school environment, aiming to visualize the possibilities for change. The results point to a perpetuation and fragmentation of the theme in the school environment, which ends up hindering a more critical understanding of the socio-environmental thematic.

Author Biographies

  • Márcia Trigueiro Castelo Branco, Universidade Federal do Amazonas. Campus Humaitá.
    Specialist; work in the Social Service Sector at Ifam, Humaitá campus, AM, Brazil
    Specialista;
  • Viviane Vidal da Silva, Universidade Federal do Amazonas. Campus Humaitá.

    It as holds a PhD in Applied Ecology from ESALQ / USP (2012), a master's degree in Environmental Science from Universidade Federal Fluminense (2002), a degree in Biological Sciences from the Federal University of the State of Rio de Janeiro (1997) and a degree in Geography from Claretiano Centro Universitário ( 2019). She is currently an adjunct professor at the Federal University of Amazonas, at the Institute of Education, Agriculture and Environment. She was Vice-coordinator of the Graduate Program in Environmental Sciences / IEAA-UFAM. Develops research on the themes: Land use and management and environmental territorial dynamics in the Amazon. She is leader of the research group Politics, Culture and Environment in the Amazon context (CNPQ) and researcher of the research group Territorial Management and Agrarian Geography (CNPQ).

References

ABREU, N. Como a Educação Ambiental é aplicada no Brasil? Autossustentável: Sustentabilidade ao alcance de todos, 2018. Disponível: <https://autossustentavel.com/2018/02/como-a-educacao-ambiental-aplicada-brasil.html>. Acesso em: 16 jun. 2021.

ANDRADE, D.B. A Educação Ambiental como instrumento de serviço do meio ambiente. Revista Eletrônica EcoDebate. Publicado em 20/09/2016. Disponível em: <https://www.ecodebate.com.br/2016/09/20/a-educacao-ambiental-como-instrumento-de-servico-do-meio-ambiente-artigo-de-debora-barros-andrade/>. Acesso em: 29 mar. 2021.

ANDRADE, M.C.P.; PICCININI, C.L. Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular: retrocessos e contradições e o apagamento do debate socioambiental. Anais do IX EPEA – Encontro Pesquisa em Educação Ambiental. Juiz de Fora – MG, 13 a 16 de agosto de 2017. Disponível: < http://epea.tmp.br/epea2017_anais/pdfs/plenary/0091.pdf>. Acesso em 29 abr. 2021.

BARBOSA, M.S.S. O papel da escola: Obstáculos e Desafios para uma educação transformadora. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. FACED - Programa de Pós-Graduação em Educação. Porto Alegre, 2004, 234 fls. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/6668/000488093.pdf?sequence=1>. Acesso em: 27 maio. 2021.

BEZERRA, Z.F., et al. Comunidade e escola: reflexões sobre uma integração necessária. Educar, Curitiba, Editora UFPR, n. 37, p. 279-291, maio/ago. 2010.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 08 mar. 2021.

BRASIL. Lei 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 26 mar. 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília. MEC/SEF, 1998. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ttransversais.pdf>. Acesso em: 19 jun. 2021.

CARVALHO, M.R.V. Perfil do Professor da Educação Básica. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP/MEC, 2018. Série Documental. Relatos de Pesquisa, n. 41.

CORRÊA, M.F.B.; SANTOS, N.T.R.; GOMES, S.M. Pesquisa Qualitativa: Uma discussão teórica, metodológica e sua aplicação na educação. In: PEREIRA, R.M.C. (Org.). Aprendendo a pesquisar: estudos, vivências e experiências. Porto Velho: IFRO/PROPESP, 2016. p. 37-45.

CREPALDI, E.M.F. A importância da família na escola para a construção do desenvolvimento do aluno. Anais do XIII EDUCERE - Formação de professores: contextos, sentidos e prática. Mérida - México, 2017 Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/25972_13983.pdf>. Acesso em: 10 maio. 2021.

FONSECA, L.A.M. Metodologia científica ao alcance de todos. 4. ed. Manaus, Editora Valer, 2010.

FRAGOSO, E.; NASCIMENTO, E.C.M. A Educação Ambiental no ensino e na prática escolar da escola estadual Cândido Mariano – Aquidauana/MS. Revista de Educação Ambiental. FURG. Vol. 23, n. 1, 2018.

GIORDAN, M. Z.; GALLI, V. B. Educação Ambiental um eixo norteador na mudança de comportamento. Anais do X ANPED SUL, Florianópolis, Outubro de 2014. Disponível em: <http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/191-1.pdf>. Acesso em: 26 abr. 2021.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades e Estados. 2020. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/am/humaita.html>. Acesso em: 20 jun. 2021.

LAYRARGUES, P.P.; LIMA, G.F. As macrotendências político-pedagógicas da Educação Ambiental brasileira. Revista Ambiente & Sociedade. São Paulo, v. XVII, n. 1, p. 23-40, jan.-mar. 2014.

LOUREIRO, C.F.B. Trajetórias e Fundamentos da Educação Ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez. 2006.

MELLO, A.S.; MONTES, S.R.; LIMA, L. Educação Ambiental em curso de formação continuada para docentes do ensino básico – Uberlândia (MG). Extensão, Uberlândia, v. 8, n. 1, p. 48-59, jan./jul. 2009.

MILHOMEM, K.O.; SIMÃO, M.O.A.R. A temática ambiental em escolas públicas no Amazonas: Análise a partir de projetos desenvolvidos no âmbito do Programa Ciência na Escola - PCE. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 13, n. 3, p.162-176, 2018.

NAPP, S.V. Educação Ambiental como tema transversal nas escolas. Monografia. 41 f. (Trabalho de Conclusão de Curso), UNIPAMPA – Universidade Federal do Pampa. São Gabriel, 2017. Disponível em: <http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/3869/1/Educa%C3%A7%C3%A3o%20ambiental%20como%20tema%20transversal%20nas%20escolas%20.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2021.

NEBIAS, C. Formação dos conceitos científicos e práticas pedagógicas. Interface – Comunic, Saúde, Educ 4., 1999, p. 133-140.

NICOLA, J.A.; PANIZ, C.M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. Infor, Inov. Form., Rev. NEaD-Unesp, São Paulo, v. 2, n. 1, p.355-381, 2016.

SILVA, A.J. DA; WEIDE, D.F. A função social da escola. Universidade Estadual do Centro-Oeste – Unicentro. Paraná. [s.d.]. Disponível em: <http://repositorio.unicentro.br:8080/jspui/bitstream/123456789/945/5/Fun%C3%A7%C3%A3o%20Social%20da%20Escola.pdf>. Acesso em: 02 maio. 2021.

SOUZA, M.A.S.C. Análise do processo ensino e aprendizagem de Educação Ambiental em Microbacia Hidrográfica. Tese (doutorado). Jaboticabal, São Paulo, 2012. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/100812/souza_masc_dr_jabo.pdf;jsessioni>. Acesso em 27 abr. 2021.

TOZETTO, S.S. Docência e Formação Continuada. Anais do XIII EDUCERE - Formação de professores: contextos, sentidos e prática. Mérida - México, 2017. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23503_13633.pdf>. Acesso em: 08 mar. 2021.

TOZONI-REIS, M.F. de C. Metodologia da Pesquisa. 2. ed. - Curitiba: IESDE Brasil S.A. 2009. Disponível: <https://www.academia.edu/17288338/Livro_Metodologia_da_Pesquisa_Cientifica_TOZONI_REIS>. Acesso em: 16 set. 2020.

TRIVIÑOS, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BRANCO, Márcia Trigueiro Castelo; SILVA, Viviane Vidal da. A look at the Environmental Education of public schools in Humaitá (AM, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 5, p. 446–461, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.12189. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12189. Acesso em: 14 dec. 2025.
Received 2021-05-19
Accepted 2021-07-05
Published 2021-10-01