Practical analyzes of Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12188

Keywords:

Content Analysis, Annual Plan, Weekly Cloths, School Activities

Abstract

Environmental education must be worked across the curriculum. Teaching practices must sensitize those involved intentionally and objectively, encouraging change in practices. The objective of this research was to analyze the methodologies used by an elementary school teacher in the city of Navegantes-SC. The methodology adopted was Content Analysis, with school documents as study material. The results were positive and confirmed the environmental education practices in some documents, however the theme was not found in the annual plans. The research proves the deficiency of the education system regarding the act of sensitizing the student.

References

ALMEIDA. F. F. R.; MAFRA, A. I. O docente como promotor da Educação Ambiental: entre o dito e o feito. Revista InterScientia, v.7, n.2, p.4-26, 2019.

BARBOSA, G. de S.; OLIVEIRA, C. T. de. Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental. Rio Grande. v.37, n.1. Anais do XI EDEA - Encontro e Diálogos com a Educação Ambiental. p. 323-335. jan/abr. 2020.

BARCELOS, V. Educação Ambiental princípios, metodologias e atitudes. 4 ed. Petrópolis, R.J: VOSES, 2012.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de Abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a política nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília (DF). 1999.

CARNEIRO, S. M. M.; DICKMANN, I. Paulo Freire e Educação Ambiental: contribuições a partir da obra Pedagogia da Autonomia. R. Educ. Públ. Cuiabá, v.21, n.45, p.87-102, jan./abr, 2012.

EARLE, A. G.; LEYVA-DE LA HIZ, D. I. The wicked problem of teaching about wicked problems: Design thinking and emerging technologies in sustainability education. Management Learning, v. 52, n. 5, p. 581-603, 2021.

LINS, N. DA S.; FERNANDES, N. N. B. Análise da práxis pedagógica de Educação Ambiental nas disciplinas Ciências e Geografia, modalidade EJA. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 3, p. 126–141, 2021.

LOPES, T. DA S.; ABÍLIO, F. J. P. Educação Ambiental Crítica: (re)pensar a formação inicial de professores/as. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v. 16, n. 3, p. 38-58. 2021.

MAFRA, A. I. Educação Ambiental na formação continuada de professores. Revista Ponte.com SINERGIA. Navegantes. v.9, n.13, p.47-55. jan./jun, 2018.

MARQUES, G. E. DE C.; FERREIRA DE SOUZA, C. B.; MOURA, L. C. Educação Ambiental no meio rural: estudo de práticas ambientais em escolas de ensino fundamental na ilha de São Luís. Brazilian Journal of Agroecology and Sustainability, v. 3, n. 1, 2021.

MELLO, J. A. V. B.; SARMENTO, JR. O. O.; BERNARDES, B. O.; MAGALHÃES, C. R. Teachers’ Vision about Sustainability in a Brazilian Educational Institution. Sisyphus - Journal of Education. v. 9, n. 3, Lisboa, 2022.

NUNES NETO, A. G.; FERREIRA, S. R. B.; PEREIRA, E. R. A. Educação Ambiental na escola dos anos iniciais. Revista Educação Online, Rio de Janeiro, n. 36, p.143-160. jan-abr, 2021.

RIBEIRO, E. F. S.; FERREIRA, M. S. Inserção da Educação Ambiental nos projetos pedagógicos dos cursos de direito: uma análise na região metropolitana do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.14, n.1, p.316-338, 2019.

SANTANA, E. L. C. de; MUTIM, A. L. B.; SILVA, F. de P. S. da; O legado da pedagogia Freiriana para a Educação Ambiental. Revista Educação e Ciências Sociais, Salvador, v.3, n.5, 2020.

SILVA, L. da.; SOUZA, J. A. de; SILVA, A. B. L. da. Ecoresidente: Educação Ambiental para o fortalecimento da sustentabilidade escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.15. n.7. p. 376-390, 2020.

UHDE, E. M., UHDE, L. T., BIANCHI, V.; FERNANDES, S. B. V. Práticas de Educação Ambiental em uma escola de campo. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v. 16, n. 1, p. 114-129. 2021.

VIEIRA, D. S.; VIEIRA, M. S.; SILVA, V. S.; VIEIRA, D. S.; ALMEIDA, L. M.; GOES, M. I. L.; VIEIRA, R.S. Importância da Educação Ambiental e uso sustentável de recursos dentro do Ambiente Escolar: uma revisão da literatura. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.4, p. 609-614, 2021.

VIOLA, P. D. D.; TORRES, J.; CARDOSO, L. Determinants of urban cycling from the perspective of Bronfenbrenner’s ecological model. Revista Produção e Desenvolvimento, v. 7, n. 3, 2021.

WETERING, J. V. DE; LEIJTEN, P.; SPITZER, J.; THOMAES, S. Does environmental education benefit environmental outcomes in children and adolescents? A meta-analysis, Journal of Environmental Psychology, v. 1, p. 1-12, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2022.101782. Acesso em mar. 2022.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

MAFRA, Ana Isabela; BONASSINA, Ana Lucia Berno. Practical analyzes of Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 3, p. 294–304, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12188. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12188. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-05-18
Accepted 2022-03-23
Published 2022-06-01