Teaching practice in Environmental Education: a case study on the garden in early childhood education

Authors

  • Vanessa Lisboa Scroccaro PUC-PR
  • Daniele Saheb Pedroso PUC-PR
  • Daniela Gureski Rodrigues PUC-PR

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.12095

Keywords:

Keywords: Evolution; Theory of Relativity; Psychic Apparatus; Environmental Education.

Abstract

This research has the focus of investigation to analyze the teaching practices in Environmental Education, highlighting the vegetable garden in Early Childhood Education. To that we sought to map and analyze Environmental Education practices developed at an Early Childhood Education institution in the city of Curitiba (PR). The qualitative approach was used to conduct the research and observation witch was adopted as a data collection procedure, based on Environmental Education Indicators in Early Childhood Education, created by the Research and Studies Group on Environmental Education and Complexity at PUCPR. Through the analysis of the data, it was possible to identify that, even with the presencie of teaching practices involving Environmental Education, there is a great gap in the area, mainly in the exploration of the vegetable garden in schools, considering the importance for the development of an awareness about care for the environment.

 

References

BEZERRA, M.S.H. O Espaço na Educação Infantil: A constituição do lugar da criança como indicador de qualidade. Florianópolis, SC, 2013.

BOFF, L. Saber cuidar: ética do humano - compaixão pela terra, 18º ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 jun. 2012. Seção 1.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB, de 7 de abril de 1999. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 abr. 1999. Seção 1.

DESLANDES, S.F.. GOMES, R.; MINAYO, M.C.S.; NETO, O.C. (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 14°. Petrópolis: Vozes, 2004.

GONZALEZ, R.V. A Educação Ambiental como Práxis Educativa: um estudo da implantação de uma horta na Escola Estadual de Ensino Fundamental Joaquim Caetano da Silva/Jaguarão-RS. Dissertação (Mestrado), RS, 2018.

GUIMARÃES, Mauro. PINTO, Vicente Paulo dos Santos. Alternativas para Processos Formativos de Educação Ambiental: a proposta da “(com) vivência pedagógica” diante de grandes e radicais desafios. Rio Grande, Edição Anais do XVI. Encontro Paranaense de Educação Ambiental, 2017.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa. n. 118, p. 189 – 205, março, 2003.

MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento. São Paulo, Hucitec editora, 14°edição, 2014.

OLIVEIRA, E.M. Educação Ambiental uma possível abordagem. Brasília: Ibama, 2000, 2 ed.

REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 2010.

SAHEB, D.; RODRIGUES, D.G. A Educação Ambiental na Educação Infantil: limites e possibilidades. São Luiz, Cadernos de Pesquisa, v. 23, n. 1, jan/abr, 2016.

SAHEB, D.; RODRIGUES, D.G. Infância e Experiências em Educação Ambiental: um estudo da prática docente na Educação Infantil. Revista Lusófona de Educação. Abr/2019.

SAHEB, D; ALVES, A. P. A Educação Ambiental na Educação Infantil. Anais do XI Congresso Nacional de Educação–EDUCERE. 2013. p. 01-08.

TIRIBA, L. Crianças da natureza. Belo Horizonte, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-%20pdf/7161-2-9-artigo-mec-criancas-natureza-lea-tiriba/file. Acesso em: 02/06/2019.

Published

2022-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

SCROCCARO, Vanessa Lisboa; PEDROSO, Daniele Saheb; RODRIGUES, Daniela Gureski. Teaching practice in Environmental Education: a case study on the garden in early childhood education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 4, p. 261–274, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.12095. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12095. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-05-04
Accepted 2022-05-31
Published 2022-08-01