Environmental Education in the Amazon during a Pandemic Period

Authors

  • Wander de Jesus Barboza Duarte Faculdade de Ciências Sociais e Aplicadas de Marabá-PA

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.12094

Keywords:

Burnings; Covid-19 Pandemic; Environment.

Abstract

The Amazon is a region of superlatives, with continental dimensions, which spreads across all the countries of northern South America. Its multiple cultural, environmental and biological nuances are only partially known, a fact that markedly limits the necessary physical interventions of the region. It is necessary to consider that more than twenty-five million people live in the Brazilian part of the Amazon and are the real responsible for its conservation, and, in part, for its revelation in the current times. The world has been experiencing significant environmental changes, with different reflexes, sometimes accentuating the magnitude of natural events, sometimes reducing their effects.  This research seeks to develop elements that contribute to understand the causes and consequences of extreme climatic events in the Amazon in a pandemic Covid-19 period and to verify possible causes and consequences of fires and drought in the Amazon through robust analysis of the available data, starting from of a wide bibliographic review, to identify the critical factors, proposing a reflection on these concerns that must be considered in the decision-making processes related to the conservation, mitigation and adaptation to the effects of the fires, of the climatic changes, which should be accentuated in the coming times.

References

ALFREDINI, P. et.al. Engenharia Portuária. São Paulo. Blucher, 2014.

AMAZÔNIA REAL. Queimadas e pandemia projetam cenário de desastre na Amazônia. Disponível em < http://amazonia.org.br/2020/06/queimadas-e-pandemia-projetam-cenario-de-desastre-na-amazonia-diz-ipam/> Acesso em 27 de janeiro de 2021.

AMAZÔNIA AZUL. Disponível em <https://youtu.be/RtPH0NuqQwE>. Acesso em 27 de janeiro de 2021.

BECKER, B.; STENNER, C. Um futuro para a Amazônia. São Paulo. Oficina de Textos, 2008.

BORMA, L.S. Secas na Amazônia. São Paulo. Oficina de Textos, 2013.

FRANÇA, J.L; VASCONCELOS, A.C. Manual para normalização de publicações técnico-científicas. Belo Horizonte. Editora UFMG, 2009.

GONÇALVES, C.W.P. Amazônia, Amazônias. São Paulo. Contexto, 2010.

MARTINS, G.A.; THEÓPHILO, C.R. Metodologia da Investigação Científica para Ciências Sociais Aplicadas. Editora Atlas S.A., 2007.

MARINHA DO BRASIL. Flotilha do Amazonas. Disponível em: https://www.marinha.mil.br/comflotam/> Acesso em 27 de janeiro de 2021.

MARINHA DO BRASIL. Grupamento de Patrulha Naval do Norte. Disponível em <https://pt.wikipedia.org/wiki/Grupamento_de_Patrulha_Naval_do_Norte> Acesso em 27 de janeiro de 2021.

NAPLOG. Navios de apoio logístico. Apresentado em 11 de outubro de 2017. Disponível em <https://youtu.be/iGEtmUFuegc> Acesso em 27 de janeiro de 2021.

NAVIOS PATRULHA. Da Marinha do Brasil. Apresentado em 11 de agosto de 2018. Disponível em <https://youtu.be/ZQwfQnHGgwE> Acesso em 27 de janeiro de 2021.

POLETO, C. Bacias Hidrográficas e recursos hídricos. Rio de Janeiro. 1 ed. Interciência, 2014.

PORTO DO ITAQUI. Disponível em <http://www.portodoitaqui.ma.gov.br/> Acesso em 27 de janeiro de 2021.

PORTOS E TERMINAIS. Disponível em <https://www.cdp.com.br/porto-de-belem> Acesso em 27 de janeiro de 2021.

SARACENI, P.P. Transporte Marítimo de Petróleo e derivados. Rio de Janeiro. 2 ed. Editora Interciência, 2012.

SIQUEIRA, I.P. Redes de infraestruturas críticas. Rio de Janeiro. Editora Interciência, 2014.

SOPESP. Brasil desperdiça 44 mil km de rios que poderiam ser utilizados para transporte. Disponível em <https://sopesp.com.br/2019/10/03/brasil-desperdica-44-mil-km-de-rios-que-poderiam-ser-utilizados-para-transporte/> Acesso em 26 de janeiro de 2021.

STOPFORD, M. Economia Marítima. Tradução Dra. Ana Cristina Paixão Casaca [et.al.] São Paulo. Blucher, 2017.

Published

2021-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

DUARTE, Wander de Jesus Barboza. Environmental Education in the Amazon during a Pandemic Period. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 4, p. 398–418, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.12094. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12094. Acesso em: 5 dec. 2025.