Environmental perception of marketers in relation to solid waste generated in the central market of Ananindeua (PA, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.12019

Keywords:

Solid Waste, Market, Environmental Perception

Abstract

Diagnosing the environmental perception of marketers in relation to the generation of solid waste in the Central Market of Ananindeua-PA is the focus of this work. The methodology used was based on a quantitative and qualitative study, constructing an explanation of the researched reality. Data collection was carried out through the application of Checklist on the management of solid waste (RS) generated in the study area and the questionnaire was the instrument used to obtain information regarding the perception of marketers. The forms were analyzed using non-parametric statistics using the chi-square test of adherence and trend, the calculations were performed with the aid of the BioEstast Software. The results showed that the SR management is inadequate, mainly the packaging due to the absence of plastic bags or containers with physical and chemical incompatibility with the waste produced. The vast majority of workers have knowledge about the problems caused by RS at the fair, which facilitates acceptance for the implementation of environmental projects.

Author Biographies

  • Fabio Sergio Lima Brito, Universidade Federal do Minas Gerais (UFMG)

    Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Saneamento, Meio Ambiente e Recursos Hídricos (PPG-SMARH) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Engenheiro Sanitarista e Ambiental formado pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Tem experiência na área de Engenharia Sanitária, com ênfase em saneamento ambiental, saneamento básico, sistemas de abastecimento de água, qualidade da água para consumo humano, gestão e gerenciamento de resíduos sólidos e líquidos, além da participação em projetos de Educação Ambiental.

  • Rafaella Louzeiro Braga, Universidade Federal do Pará (UFPA)

    Possui graduação em Engenharia Sanitária e Ambiental pela Universidade Federal do Pará (2015). Pós graduação em Análise ambiental pelo Instituto de Ciências Biológicas da Universidade Federal do Pará (2019). Em julho de 2020 iniciou no cargo de Técnico em Gestão de Meio Ambiente na Secretaria de Meio Ambiente e Sustentabilidade do Estado do Pará-SEMAS, trabalha na Gerência de Outorga especificamente com outorga de captação superficial. Suas pesquisas estão relacionadas principalmente as Políticas Sustentáveis, Resíduos Sólidos, Educação Ambiental, Reciclagem e Coleta seletiva.

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Published

2021-08-01

Issue

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Artigos

How to Cite

BRITO, Fabio Sergio Lima; BRAGA, Rafaella Louzeiro. Environmental perception of marketers in relation to solid waste generated in the central market of Ananindeua (PA, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 4, p. 434–450, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.12019. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/12019. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-04-16
Accepted 2021-05-25
Published 2021-08-01