Society and nature: interpretations, reflections on Environmental Education in Brazil and the need for becoming

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11852

Keywords:

Environment; Society; Environmental Education; Philosophical Approaches.

Abstract

Considering the need to bring new elements to solve the problem involving Environmental Education, through a critical bibliographic essay, this article reflects on the relations between Society and Nature from the environmental currents Anthropocentrism and Biocentrism, highlighting some of its consequences for Environmental Education in Brazil. The Anthropocene was analyzed as the most current approach and consistent with reality, whose perspective is social, scientific and technological transformation, enabling societies to become aware that they integrate a “new” Nature, a sustainable and lasting construction of Man-Nature relations, leaving the archaism that comprises untouched nature aside, with the blind modernism of Cartesian science.Key words: Environment, Education, Philosophical Approaches.

Author Biography

  • Bartolomeu Israel de Souza, Universidade Federal da Paraíba

    Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba (1995), mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal da Paraíba (1999), doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008) e pós-doutorado em Biogeografia pela Universidad de Sevilla - Espanha (2013). É professor associado da Universidade Federal da Paraíba, estando lotado no Departamento de Geociências. Leciona nos cursos de graduação em Geografia, Biologia e Engenharia Ambiental e na pós-graduação (mestrado e doutorado) em Geografia e Programa Regional de Desenvolvimento e Meio Ambiente (PRODEMA). Tem experiência na área de Geografia Física e Meio Ambiente, atuando principalmente nos seguintes temas: desertificação, manejo dos solos, relação planta x microclima x solo e Biogeografia de caatinga. 

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Published

2021-08-01

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SANTOS, Thayanna Maria Medeiros; SOUZA, Bartolomeu Israel de. Society and nature: interpretations, reflections on Environmental Education in Brazil and the need for becoming. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 4, p. 267–286, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11852. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11852. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-03-07
Accepted 2021-04-30
Published 2021-08-01