Experience report of an online course on fungi developed with teachers from the perspective of Environmental Education “out of the box”

Authors

  • Vanessa Aparecida Qualho Universidade Federal do Paraná - Setor Palotina
  • Valéria Ghisloti Iared Departamento de Biodiversidade - Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11714

Keywords:

Education of Attention, Aesthetic Experience, Mycology

Abstract

The aim of this paper is to report the development and analysis of an online course on fungi for teachers of Secondary Education in Palotina (PR, Brazil) from the perspective of environmental education "out of the box", which decentralizes the cognitive elements during the experience. To analyze the results, the corpus of analysis was delimited: 1) diagnostic questionnaire; 2) portfolio and 3) evaluative questionnaire. After data collection, a triangulation was carried out which pointed to the prevalence of the Cartesian method and the challenge of working with the somaestetic perspective. It concludes about the importance of motivating other studies that advocate for multisensoriality in environmental education practices.

Author Biographies

  • Vanessa Aparecida Qualho, Universidade Federal do Paraná - Setor Palotina

    Graduada em Licenciatura pela Universidade Federal do Paraná - Setor Palotina (2020). 

  • Valéria Ghisloti Iared, Departamento de Biodiversidade - Universidade Federal do Paraná

    Graduada em licenciatura e bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos (2006). Especialista em Educação Ambiental pelo Centro de Recursos Hídricos e Ecologia Aplicada da Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo (CRHEA/ EESC/ USP). Mestre em Ecologia e Recursos Naturais pela UFSCar (2010) Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (2015). Atualmente, é Professora Adjunta da Universidade Federal do Paraná. 

References

ABREU, J. A. S.; ROVIDA, A. F. S.; PAMPHILE, J. A. Fungos de interesse: aplicações biotecnológicas. Revista Uningá. v. 21, n. 1, p. 55-59, 2015.

ADAMS, D. J. Fungal cell wall chitinases and glucanases. Microbioly. v.150, p. 2029-2035, 2004.

ANDRADE, M.C.P.; PICCININI, C.L. Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular: retrocessos e contradições e o apagamento do debate socioambiental. In: ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 9., 2017, Juiz de Fora. Anais... . Juiz de Fora: UFJF, UFF e FFCLRP/USP, 2017. p. 1 - 13. Disponível em: <http://www.colemarx.com.br/wp-content/uploads/2018/03/EDUCA%C3%87%C3%83O-AMBIENTAL-NA-BASE-NACIONAL-COMUM-CURRICULAR-RETROCESSOS_CONTRADI%C3%87%C3%95ES-E-O-APAGAMENTO-DO-DEBATE-SOCIOAMBIENTAL.pdf >. Acesso em: 15 abr 2020.

BARBOSA, G. S.; OLIVEIRA, C. T. Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande: v. 37, n. 1. p.323-335, 2020.

BAUERMANN, L. Os princípios da somaestética como proposta para pensar em práticas educativas em dança. Anais... Editora PUCRS: Filosofia da Educação, 2019.

BEHREND, D. M.; COUSIN, C. S.; GALIAZZI, M. do C. Base Nacional Comum Curricular: O que se mostra de referência à Educação Ambiental?. Ambiente e Educação: Revista de Educação Ambiental, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 74-89, 2018.

BRAHMAPRAKASH, G. P.; SAHU, P. K. Biofertilizers for sustainability. Journal of the Indian Institute of Science. v. 92, n. 1, p. 37-62, 2012.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Artigo nº 225, de 1988. Brasília - DF, 1988. Disponível: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm >. Acesso em: 25 fev. 2020.

BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental, Lei 9795. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 27 abr. 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm> Acesso em: 25 fev. 2020.

BUCZENKO, G. L.; ROSA, M. A. Educação Ambiental e a formação de pedagogos. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional. Curitiba: p. 47-66, 2018.

BUSS, B, C.; IARED, V. G. Artrópodes como tema gerador de uma prática educativa em uma escola de artes no município de Palotina (PR). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 1, p. 379-396, 2020.

CANNON, P. F. et al. Kew Botanical Gardens. State of the World’s Fungi. Alemanha, 2018. Relatório oficial.

CARVALHO, I. C. M.; MHULE, R. P. Intenção e Atenção nos processos de Aprendizagem: por uma Educação Ambiental “Fora da Caixa”. Ambiente e Educação, v. 21, n. 1, p. 26-40, 2016.

CARVALHO, L. M. A temática ambiental e o processo educativo: dimensões e abordagens. In: CINQUETTI, H.C.S.; LOGAREZZI, A. (org.). Consumo e resíduo: fundamentos para o trabalho educativo. São Carlos: EDUFSCAR, 2006. p. 19-41.

CAVALIER-SMITH, T. A revised six-kingdom system of life. Biology Review Cambrige, Philological Society, v.73, p. 203–266, 1998.

CORTEZ, V. G.; FERREIRA, A. J. Macrofungos de Palotina. In: CORTEZ, V. G.; GONÇALVES, R. B. (orgs). Guia da Biodiversidade de Palotina. Palotina: UFPR, 2015. p. 19-46.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introduction: The discipline and practice of qualitative research. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.). The Sage Handbook of qualitative research. 4. Ed. Thousand Oaks: Sage, 2005. P. 1 – 32.

BUCZENKO, G. L.; ROSA, M. A. Educação Ambiental e a formação de pedagogos. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional. Curitiba: p. 47-66, 2018.

BUSS, B, C.; IARED, V. G. Artrópodes como tema gerador de uma prática educativa em uma escola de artes no município de Palotina (PR). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 1, p. 379-396, 2020.

CANNON, P. F. et al. Kew Botanical Gardens. State of the World’s Fungi. Alemanha, 2018. Relatório oficial.

CARVALHO, I. C. M.; MHULE, R. P. Intenção e Atenção nos processos de Aprendizagem: por uma Educação Ambiental “Fora da Caixa”. Ambiente e Educação. v. 21, n. 1, p. 26-40, 2016.

CARVALHO, L. M. A temática ambiental e o processo educativo: dimensões e abordagens. In: CINQUETTI, H.C.S.; LOGAREZZI, A. (org.). Consumo e resíduo: fundamentos para o trabalho educativo. São Carlos: EDUFSCAR, 2006. p. 19-41.

CAVALIER-SMITH, T. A revised six-kingdom system of life. Biology Review Cambrige, Philological Society, v.73, p. 203–266, 1998.

FRAGOSO, E.; NASCIMENTO, E. C. M. A Educação Ambiental no ensino e na prática escolar da escola Estadual Cândido Mariano – Aquidauana/MS. Revista de Educação Ambiental, v. 23, n. 1, p. 161-184, 2018.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.Ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GRANDI, R. A. P. Fungos. In: RAVEN, Peter H.; EVERT, Ray F.; EICHHORN, Susan E. Biologia Vegetal. 7. Ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan S.A, 2007.

HONDA, N. K.; VILEGAS, W. A química dos líquens. Química Nova. v. 21, n. 6, p. 110-125, 1998.

IARED, V. G. A ecomotricidade na Educação Ambiental. In: Colóquio de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana: Ecomotricidade e Bem Viver, 7., 2017, Aracaju; São Cristóvão. Anais... São Carlos: SPQMH, 2017, p. 570-580.

INGOLD, T. Da transmissão de representações à educação da atenção. Educação. Porto Alegre: v. 33, n. 1, p. 6-25, 2010.

LEYVAL, C.; TURNAU, K.; HASELWANDTER, K. Effect of heavy metal pollution on mycorrhizal colonization and function: physiological, ecological and applied aspects. Mycorrhiza., n. 7, p. 139-153, 1997.

LIMA, G. C. Questão ambiental e educação: contribuições para o debate. Ambiente e Sociedade, v. 2, n. 5, p. 135-153, 1999.

MARTINS, C.; OLIVEIRA, H. T. Biodiversidade no contexto escolar: concepções e práticas em uma perspectiva de Educação Ambiental crítica. Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo: v. 10, n. 1, p. 127-145, 2015.

MEIRA, Z. A. A contribuição do Curso de Letras para a Educação Ambiental. Especialização em Docência para o Magistério em Itaituba, PA. Graduada em Letras. Disponível em <http://www.webartigos.com/artigos/acontribuicao-do-curso-de-letras-para-a-educacao-ambiental/45155/ >. Acesso em: 16 jul 2020.

MOREIRA, F. M. S.; SIQUEIRA, J. O. Microbiologia e Bioquímica do solo. 2.ed. Lavras: Editora UFLA, 2006.

MOTA, J. C. Formações continuadas em Educação Ambiental: características e limitações. Revista Espaço Acadêmico, n. 192, p. 59-68, 2017.

OLIVEIRA, H. T. et al. Educação Ambiental para a conservação da biodiversidade: animais de topo de cadeia. São Carlos: Diagrama Editorial, 2016.

PROJETO UÇÁ. Programa Petrobrás Socioambiental. Guanabara, 2012. Disponível em: < http://projetouca.org.br/o-projeto/ >. Acesso em: 15 abr 2020.

PAYNE, P. “Ways of Doing,” Learning, Teaching, and Researching. Canadian Journal of Environmental Education, Australia: v. 10, p. 108-124, 2005.

PAYNE, P. G.; WATTCHOW, B. Phenomenological Deconstruction, Slow Pedagogy, and the Corporeal Turn in Wild Environmental/Outdoor Education. Canadian Journal of Environmental Education, Melbourne: v. 14, p. 15-32, 2009.

PEREIRA, E. A. et al. A contribuição de John Dewey para a educação. Revista Eletrônica de Educação, v. 3, n. 1, p. 154 -161, 2009.

PEREIRA, J. G. L. T.; HAMERMULLER, D. O. Pedagogias do século XXI. CARBONELL, J. Pedagogias do século XXI. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2016. 263 p. Educar em Revista, Curitiba: n. 63, p. 315-319, 2017. Resenha.

PEREIRA, R. W. WebQuest: ferramenta pedagógica para o professor. Secretaria do Estado de Educação, 68p, 2008.

RIO DE JANEIRO. Tratado de Educação Ambiental para Sociedades Sustentáveis e Responsabilidade Global. Rio de Janeiro, Brasil, 1992. Disponível em < http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaoambiental/tratado.pdf >. Acesso em 25 mai 2020.

SADAVA, D. et al. Vida: a ciência da biologia. Evolução, Diversidade e Ecologia. Porto Alegre: Artmed, 2009.

SHUSTERMAN, R. Pensar Através do Corpo, Educar para as Humanidades: Um Apelo para a Soma-Estética. Philia&Filia, Porto Alegre: v. 02, n. 2, p. 6-33, 2011.

SIQUEIRA, J. O.; POUYÚ, E.; MOREIRA, F. M. S. Micorrizas arbusculares no crescimento pós-transplantio de mudas de árvores em solo com excesso de metais pesados. Revista Brasileira de Ciência do Solo, v. 23, p. 569-580, 1999.

THIEMANN, F. T.; OLIVEIRA, H. T. Biodiversidade: sentidos atribuídos e as contribuições do tema para uma Educação Ambiental Crítica. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 8, n. 1, p. 114-128, 2013.

THOMAZ, C. E. Educação Ambiental na formação inicial de professores.108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Pontíficia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2006.

TSING, A. L. The mushroom at the end of the world: On the possibility of life in capitalist ruins. Princeton University Press, 2015.

UHMANN, R. I. M. et al. Contextualização da Educação Ambiental do ensino de Ciências e Química. Anais... Rodas de Formação de Professores na Educação Química. Universidade Federal do Rio Grande, EDEC/FURG, 2017.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

ZANELLATO, J. R. O portfólio como instrumento de avaliação no ensino de graduação em Artes Visuais. 124f. Dissertação (Mestrado). Curso de Pós-Graduação em Educação. Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2008.

ZAPPE, J. A.; SAUERWEIN, I. P. S. Os pressupostos da educação pela pesquisa e o ensino de fungos: o relato de uma experiência didática. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. v. 17, n. 2, p. 476-490, 2018.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

QUALHO, Vanessa Aparecida; IARED, Valéria Ghisloti. Experience report of an online course on fungi developed with teachers from the perspective of Environmental Education “out of the box”. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 5, p. 500–520, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11714. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11714. Acesso em: 16 dec. 2025.
Received 2021-02-03
Accepted 2021-09-09
Published 2021-10-01