Study on climate change in the last years of basic education in Jaboticabal (SP, Brazil)

Authors

  • Fernanda de Freitas Borges Faculdade de Tecnologia Nilo De Stéfani
  • Fernando Antonio Bataghin Faculdade de Tecnologia Nilo De Stéfani
  • Tiffani Velasco de Oliveira Faculdade de Tecnologia Nilo De Stéfani

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11710

Keywords:

Basic Education, Climate Changes, Environmental Sensibilization.

Abstract

The aim of the study was to evaluate the knowledge of students of the last years of basic education, in the Jaboticabal (São Paulo, Brazil), about climate change. The study revealed that more than half of the students in the final years of elementary and high school have knowledge about global warming; believing that deforestation can contribute to climate change; that the greenhouse effect can be increased by the actions of man; that it is important to debate the issue in the current scenario and that the population can contribute to the climate. However, both groups are unaware of the SDG and the assessment of how to regulate the approach to the topic at school. Therefore, it was concluded that the school environment has a fundamental role in the formation of conscientious students and addressing this issue is of paramount importance for the education of citizens on environmental issues, such as what their actions affect the conditions of life on the planet.

References

ALVARES JUNIOR, O.M. Vehicle Technology and the Greenhouse Gases Emissions Control in Brazil. São Paulo, 2012. Disponível em: <https://cetesb.sp.gov.br/proclima/2012/12/02/vehicle-technology-and-the-greenhouse-gases-emissions-control-in-brazil-2/>. Acesso em: 30 out. 2020.

BBC News Brasil. O que são mudanças climáticas e outras 14 perguntas para entender o fenômeno. 2019. Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/geral-50019998>. Acesso em: 21 abril 2021.

BOTH, F.; FISCHER, A. Gestão e contabilidade ambiental. Unoesc & Ciência - ACSA, Joaçaba, v.8, n.1, p. 49-57, 2017.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988.

BRASIL. Decreto Legislativo nº 144, de 20 de junho de 2002. Aprova o texto do Protocolo de Quioto à Convenção-Quadro das Nações Unidas sobre Mudança do Clima [...] Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 2, 20 jun. 2002.

BRASIL. Lei nº 12.187, de 29 de dezembro de 2009. Institui a Política Nacional sobre Mudança do Clima - PNMC. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l12187.htm>. Acesso em: 30 out. 2020.

CARVALHO, I. C. M. C. Outra ecologia é possível: a ecologia do movimento ecológico. In: CARVALHO, I. C. M. C. Educação ambiental: A formação do sujeito ecológico. S.Paulo: Cortez, 2004.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R. Metodologia Científica. S.Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

CNI. CONFEDERAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA. Retratos da sociedade brasileira: Educação Básica, v. 7, n. 42, 2018.

CNN BRASIL. Em meio à pandemia, emissões de carbono devem cair 6% em 2020, diz OMM. São Paulo, 2020. Disponível em: <https://www.cnnbrasil.com.br/saude/2020/04/22/em-meio-a-pandemia-emissoes-de-carbono-devem-cair-6-em-2020-diz-omn>. Acesso: 20 jul. 2020.

DE OLIVEIRA, A. N.; DE OLIVEIRA DOMINGOS, F.; COLASANTE, T. Reflexões sobre as práticas de educação ambiental em espaços de educação formal, não-formal e informal. Revista Brasileira De Educação Ambiental, v. 15, n. 7, p. 9-19, 2020.

ESCOBAR. H. Desmatamento da Amazônia dispara de novo em 2020. 2020. Disponível em: <https://jornal.usp.br/ciencias/desmatamento-da-amazonia-dispara-de-novo-em-2020/>. Acesso em: 08 out. 2020.

FEARNSIDE, P. M. Mudanças climáticas globais e a floresta amazônica. In: BUCKERIDGE, M. S. Biologia e Mudanças Climáticas Globais no Brasil. S.Paulo: RiMa, 2008.

FEARNSIDE, P. M. O papel da Amazônia no combate ao aquecimento global. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE FISIOLOGIA VEGETAL, XII. 2009, Fortaleza. Anais [...] Manaus: Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia (INPA), 2009.

FOLHA DE SÃO PAULO. Para 46%, gestão de Bolsonaro em combate ao desmatamento na Amazônia é ruim ou péssima. Pesquisa Datafolha. 2020. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2020/10/bolsonaro-tem-a-pior-avaliacao-no-brasil-em-combate-ao-desmatamento.shtml>. Acesso em: 02 nov. 2020.

FREIRE, P. Educação Como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GUERRA, A. F.; JACOBI, P.; SULAIMAN, S. N.; NEPOMUCENO, T. Mudanças climáticas, mudanças globais: desafios para a educação. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. especial, 2010.

HODGES. J. Temperatura global sobe um grau Celsius e pode bater novo recorde. 2020. Disponível em: <https://economia.uol.com.br/noticias/bloomberg/2020/01/30/aumento-da-temperatura-global-pode-bater-novo-recorde.html>. Acesso em: 15 nov. 2020

IBOPE Inteligência. População reconhece que a educação básica no Brasil precisa melhorar. In: CNI. CONFEDERAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA. Retratos da sociedade brasileira: Educação Básica, v. 7, n.42, 2018.

IPCC. Intergovernmental Panel on Climate Change. Aquecimento Global de 1,5°C. 2018. Disponível em: <https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2019/07/SPM-Portuguese-version.pdf>. Acesso em: 22 set. 2020.

IPCC. Intergovernmental Panel on Climate Change. Report on the Ocean and Cryosphere in a Changing Climate. 2019. Disponível em: <https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/3/2019/11/03_SROCC_SPM_FINAL.pdf>. Acesso em: 04 nov. 2020.

JABOTICABAL. Lei Orgânica Municipal n°1, de 05 de abril de 1990. Disponível em: <https://www.jaboticabal.sp.leg.br/legislacao/lei-organica>. Acesso em: 03 nov. 2020.

LAWSON, D. F.; STEVENSON, K. T.; PETERSON, M. N.; CARRIER, S. J.; STRNAD, R. L.; SEEKAMP, E. Children can foster climate change concern among their parents. Nature Climate Change, v. 9, p. 458-462, 2019.

MCT - MINISTÉRIO DA CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Protocolo de Quioto. Brasília, 2020. Disponível em: <http://mudancasclimaticas.cptec.inpe.br/~rmclima/pdfs/Protocolo_Quioto.pdf>. Acesso em: 04 nov. 2020.

MPF - MINISTÉRIO PÚBLICO FEFERAL. Acordo de Paris. Brasília, 2020. Disponível em: <http://www.mpf.mp.br/atuacao-tematica/sci/normas-elegislacao/tratados/convencoes-meio-ambiente/acordo-de-paris.pdf/view>. Acesso em: 03 nov. 2020.

MOLION, L. C. B. Aquecimento Global: uma visão crítica. Revista Brasileira de Climatologia, v. 3, 2008.

MOSER, G. Psicologia Ambiental. Estudos de Psicologia, v. 3, n. 1, p.121-130, 1998.

NOBRE, C. A. Mudanças climáticas globais: possíveis impactos nos ecossistemas do país. Parcerias Estratégicas, v. 6, n. 12, p. 239-258, 2001.

OBSERVATÓRIO DO CLIMA. Site institucional. Disponível em: <http://www.observatoriodoclima.eco.br>. Acesso em: 02 de nov. de 2020.

OLIVEIRA. E. Temporada de queimadas começa com alta nos registros de incêndios no Pampa, Pantanal e Mata Atlântica. 2020. Disponível em: <https://g1.globo.com/natureza/noticia/2020/06/02/temporada-de-queimadas-comeca-com-alta-no-registros-de-incendios-no-pampa-pantanal-e-mata-atlantica.ghtml>. Acesso em: 08 out. 2020.

ONU. Organização das Nações Unidas. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2015/10/agenda2030-pt-br.pdf>. Acesso em: 02 dez. 2020.

OPAS/OMS. Mudança Climática e Saúde: um Perfil do Brasil. Brasília, 2009. Disponível em: <https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_docman&view=download&alias=431-mudanca-climatica-e-saude-um-perfil-do-brasil-1&category_slug=mudancas-climaticas-711&Itemid=965>. Acesso em: 01 out. 2020.

PLATAFORMA AGENDA 2030. Agenda 2030. Disponível em: <http://www.agenda2030.org.br/>. Acesso em: 04 nov. 2020.

SECAD - Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, CADERNOS. Educação Ambiental: aprendizes de sustentabilidade. Brasília: MEC, 2007.

SEEG/OC. Impacto da pandemia de Covid-19 nas emissões de gases de efeito estufa no Brasil. 2020. Disponível em: <https://seeg-br.s3.amazonaws.com/OC_nota_tecnica_FINAL.pdf>. Acesso em: 17 out. 2020.

STECKEL, J. C. et al. Da carbonização à descarbonização? —Tendências anteriores e cenários futuros para as emissões de CO2 da China. Política Energética, v. 39, n. 6, p. 3443-3455, 2011.

VEISSID, N.; PEREIRA, E. B. Estimativa do albedo planetário empregando dados do experimento célula solar do satélite brasileiro SCD2. Revista Brasileira de Geofísica, v.18, n.1, 2000.

Published

2021-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BORGES, Fernanda de Freitas; BATAGHIN, Fernando Antonio; OLIVEIRA, Tiffani Velasco de. Study on climate change in the last years of basic education in Jaboticabal (SP, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 4, p. 60–79, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11710. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11710. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-02-02
Accepted 2021-05-07
Published 2021-08-01