Environmental Education Program and Family Farming: Analysis of the Pedagogical Proposal

Authors

  • Alane Pereira de Oliveira Fundação Universidade Federal do Vale do São Francisco https://orcid.org/0000-0002-4591-1313
  • Liliane Caraciolo Ferreira Universidade Federal do Vale do São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11690

Keywords:

PEAAF; Public policy; Pedagogical Strategies; Socio-environmental issues; Environment.

Abstract

This article aims to analyze how the Programa de Educação Ambiental e Agricultura Familiar (PEAAF) materializes in its pedagogical proposal the Critical Environmental Education precepts. It is a documentary research, using a qualitative approach, following the content analysis method. Based on the data obtained, it is evident that the PEAAF proposes the development of environmental educational actions based on the suggestion of guiding themes, and by adopting, in an integrated manner, the territorial approach, participatory action research, the investigation of generating themes and the educommunication as pedagogical strategies. In this sense, it guides its actions towards the unveiling and problematization of the environment in its complexity, in practices that allow for the reflection and active participation in the resolution of socioenvironmental problems, seeking to equip social agents for transforming political and social action, which consists in a position compatible with Critical Environmental Education.

Author Biography

  • Liliane Caraciolo Ferreira, Universidade Federal do Vale do São Francisco

    Possui graduação em Economia (UFPE), mestrado em Administração Rural (UFRPE) e doutorado em Psicologia, área de Psicologia Social pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). É professora da Universidade Federal do Vale do São Francisco na área de Economia desde 2004. Foi Coordenadora do Curso de Especialização em \gestão Pública. Coordenadora do Curso de Graduação em Administração. Diretora de Realções Internacionais da Pró-Reitoria de Extensão da UNIVASF. Atua principalmente nos seguintes temas: Política Econômica e Administração Pública, mais especificamente avaliação de Políticas Públicas voltadas para o desenvolvimento regional do semiárido. Líder do Núcleo de Pesquisa e Estudos Socioeconômicos do Semiárido - NUPES. (Texto informado pelo autor)

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Published

2021-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

OLIVEIRA, Alane Pereira de; FERREIRA, Liliane Caraciolo. Environmental Education Program and Family Farming: Analysis of the Pedagogical Proposal. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 6, p. 139–161, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11690. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11690. Acesso em: 16 dec. 2025.
Received 2021-02-02
Accepted 2021-09-09
Published 2021-12-01