Strategies for Environmental Education on the mangrove ecosystem in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11672

Keywords:

Environmental Interventions; School Environment; Impacts.

Abstract

Mangroves have several natural functions of ecological and socioeconomic importance. The school environment is ideal for increasing awareness and appropriate attitudes for its use. Methodological strategies for environmental education were implemented, through the production of didactic-pedagogical materials, about the mangrove ecosystem in different stages of basic education. The teachers presented partially satisfactory and unsatisfactory knowledge on the subject. Students after the didactic intervention showed satisfactory results. The unsatisfactory results of teachers and students reflect the absence of specific didactic materials and of continuing education courses for teachers.

References

ALBUQUERQUE, A.; FREITAS, E.; MOURA-FÉ, M. M.; BARBOSA, W. A proteção dos Ecossistemas de Manguezal pela Legislação Ambiental Brasileira. Geographia. v. 17 n.33. p. 126-153, 2015.

ALBUQUERQUE, R. M. V. L; FARIAS, E. M. N; MAIA, R. C. Educação Ambiental para o Ecossistema Manguezal: O papel dos pescadores artesanais. Conexões Ciência e Tecnologia. Fortaleza-CE, v.9, n.3, p.41-50, 2015.

ALMEIDA V. C.; COELHO, J. C.; FEITOSA, F.; PASTOR, D.;MONTE, G. caracterização estrutural do manguezal do rio tabatinga, suape, pe, brasil. tropical oceanography, recife, v. 42, n. 1 p. 33-47, 2014.

ARAÚJO, M.V.; SÁ FREIRE G. S.; COSTA, S. S. L.; PORTELA, J. P. Análise geoambiental da área estuarina do rio Acaraú, município de Acaraú – Ceará – Brasil, usando técnicas de sensoriamento remoto. In: Anais. XIV Simpósio Brasileiro de Sensoriamento Remoto, Natal, Brasil. p. 4561-4568. 2009. Disponível em: <https://bit.ly/martesidinpe>. Acesso em: 5 mar.2019.

BARBOSA, T.S.; FURRIER, M. Ocupações irregulares e impactos sócio-ambientais às margens do rio Sanhauá, Paraíba/Brasil. Revista Percurso – NEMO, Maringá, v.5, n. 2, p 91 – 107, 2013.

CARDOSO, R. B.; CARDOSO, T. A. L.; CAMAROTTI, M, F. Educação Ambiental nos anos Iniciais do Ensino Fundamental: Abordagem e percepção do ecossistema Manguezal. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 29, n.1, p. 1-13, 2012.

CORREIA, M. G. S. Aspectos históricos e impactos ambientais identificados no manguezal 13 de julho, aracaju/se. Anais do XI Congresso Brasileiro de Defesa do Meio Ambiente. 393p. 2015. Disponível em: <https://bit.ly/arquivo1438710974pdf>. Acesso em: 4 jan. 2020.

FARIAS, K. L; DE ANDRADE, R. C. B. Educação Ambiental: O manguezal no Ensino Fundamental. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, v.25, n.1, 2010.

FARRAPEIRA, C.M.R.; SILVA, K.M.E.; LIMA, A.O. Percepção e concepção do manguezal vinculados ao ensino da Biologia em uma escola de Recife- PE. Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo, v. 1, n. 19, p. 1-9. 2007.

FREITAS, D. L. R.; COSTA, A. C. P.; MIRANDA, F. F.; MELO, A. A.; SILVA, J. T.; BARBOSA, J. S. O manguezal, o professor e a sala de aula – Desenvolvimento de oficina sobre o ecossistema manguezal para professores da rede municipal de ensino de Macau-RN. Anais VII Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação. Palmas, p.1-8, 2012. Disponível em: <https://bit.ly/propiftoedu>. Acesso em: 26 jun. 2020.

GARRIDO, L. S.; MEIRELLES, R. M. S. Percepção sobre meio ambiente por alunos das séries iniciais do Ensino Fundamental: considerações à luz de Max e de Paulo Freire. Ciência e Educação, Bauru, v. 20, n. 3, p. 671-685, 2014.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, v.33, n.118, p. 189-205, mar. 2003.

KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. 4.ed. São Paulo: EDUSP, 258p, 2004.

MAIA, R.C. Manguezais do Ceará. Recife: Imprima, 2016, 55p.

MANSON, F. J.; LONERAGAN, N. R.; SKILLETER, G.A.; PHINN, S. R. An evaluation of the evidence for linkgens between mangroves and fisheries: a synthesis of the literature and identification os research directions. Oceanography and Marine Biology, v.43, p. 485 -515 2005.

MEDEIROS, S. R. M.; CARVALHO, R. G.; PIMENTA. M. R. C. A proteção do ecossistema manguezal a luz da lei: 12.651/2012: novos desafios para a sustentabilidade dos manguezais do rio grande do norte. GEOTemas, Pau dos Ferros,Rio Grande do Norte, Brasil, v .4, n. 2, p. 59-78, 2014.

MELO, A. V. O. M; FARRAPEIRA, C. M. R; PINTO, S. L. Estratégias de Educação Ambiental sobre o manguezal junto a uma comunidade estudantil de Olinda-PE. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, v. 21, n.1, p. 356-376, 2008.

OLIVEIRA, A. N.; DOMINGOS, F. O.; COLASANTE, T. Reflexões sobre as práticas de Educação Ambiental em espaços de educação formal, não-formal e informal. Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, V. 15, N. 7, p. 09-19, 2020.

OLIVEIRA, R. R. S.; CARDOSO, I. S.; CRUZ, M. V. Educação Ambiental e análise dos ecossistemas de manguezais com alunos da educação básica. Geog Ens Pesq, Santa Maria, v. 23 n. 25 , p. 1-45 , 2019.

PEDROSO, C. V. Jogos didáticos no ensino de Biologia: uma proposta metodológica baseada em módulo didático. Anais do IX Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia. p. 3182-3190, 2009. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/2944_1408.pdf>. Acesso em: 24 jul.2016.

PEREIRA, E.M.; FARRAPEIRA, C.M.R.; PINTO, S.L. Percepção e Educação Ambiental sobre manguezais em escolas públicas da Região Metropolitana do Recife. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Porto Alegre, v. 17, n.1, p. 244-261, 2006.

PINHEIRO, M.A.A.; SANTOS, C.M.H.; WUNDERLICH, A.C.; MILÃO-SILVA, F.; PERES- COSTA W.C. Educação Ambiental sobre manguezais na Baixada Santista: uma experiência da UNESP/CLP. Revista Ciência em Extensão, v.6, n.1, p.19-27, 2010.

RODRIGUES, G. S. DE S. C. COLESANTI, M. T. M. Educação Ambiental e as tecnologias de informação e comunicação. Sociedade & Natureza, Uberlândia, v.20, n. 1, p. 51-66, 2008.

RODRIGUES, L.L.; FARRAPEIRA, C.M.R. Percepção e Educação Ambiental sobre o ecossistema manguezal incrementando as disciplinas de Ciências e Biologia em escola pública do Recife-PE. Investigações em Ensino de Ciências, v.13, n.1, p.79-93, 2008.

SILVA, R. J. R.;, MAIA, R. C. Efetividade de ações práticas de Educação Ambiental para o ecossistema manguezal no ensino fundamental. Conex. Ci. e Tecnol. Fortaleza/CE, v. 14, n. 4, p. 95 - 106, ago. 2020.

SILVA, C. R. M.; RODRIGES, V. H. G. O QUE É EDUCAÇÃO AMBIENTAL. Para cinco catadores de papelão, no centro da Cidade do Rio Grande,RS. Seminário internacional de educação no mercosul. Anais XII seminário institucional. p. 1-17, 2013. Disponível em: <https://bit.ly/homeunicruz>. Acesso em: 22 jun. 2020.

SILVA, J, M; FRAZÃO, J. O; D’ OLIVEIR, R.G;. Ecossistema Manguezal: vivências de Educação Ambiental em escolas no município de Natal, Rio Grande do Norte. Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, v. 24, n.1, p. 186-203, 2010.

SILVA, K. M.E.; AMARAL, E.M.R.; OLIVEIRA, M.A.B. Maré, mangue ou manguezal: uma análise de concepções de estudantes no Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 3, 2012.

SILVEIRA, L. S. DA; ALVES, J. V. O uso da fotografia na Educação Ambiental: tecendo considerações. Pesquisa em Educação Ambiental, v.3, n.2, p. 125-146. 2008.

SOUTO, F. J. B.; MARTINS, V. S. Conhecimentos etnoecológicos na mariscagem de moluscos bivalves no Manguezal do Distrito de Acupe, Santo Amaro – BA. Biotemas, v. 22, n.4, p. 207 – 218, 2009.

SCHAEFFER-NOVELLI, Y. A diversidade do ecossistema manguezal. In: Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade. Atlas dos Manguezais do Brasil. Brasília: Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade, 2018. p.21-34.

TEIXEIRA, E. D. S.; GOMES, P. N.; CARVALHO, C. S.; SILVA, M. M.; ARAGÃO, M. C. O. Utilização de filmes como material didático para ensino e aprendizagem da Educação Ambiental: estudo de caso. Revista Brasileira de Educação Ambiental. São Paulo, V. 14, N. 4, p. 87-105, 2019.

TOMLINSON, P. B. The botany of mangroves. Second Edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2016. 418 p.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

ALBUQUERQUE, Rita; SANTOS, Marcos; MAIA, Rafaela. Strategies for Environmental Education on the mangrove ecosystem in Basic Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 5, p. 115–133, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11672. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11672. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-01-20
Accepted 2021-08-03
Published 2021-10-01