Is sustainable development in the caatinga possible? view of high school students at a public school in Quixelô (CE, Brazil)

Authors

  • Paula Guedes Vicente Universidade Estadual do Ceará - UECE
  • Diego Coelho do Nascimento Universidade Federal do Cariri
  • Môngolla Keyla Freitas de Abreu Universidade Estadual do Ceará - UECE
  • Bruno Edson-Chaves Universidade Estadual do Ceará https://orcid.org/0000-0001-6031-5336

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11646

Keywords:

Biodiversity, Sustainability, Semiarid, Education

Abstract

The article discusses the perception of high school students from a public school in the city of Quixelô, Ceará, Brazil, about the characteristics, conservation and sustainable development in the Caatinga. Methodologically, we used the questionnaire for data collection, content analysis and word cloud for qualitative analysis, and presented the quantitative data analyzed through tables and graphs. The results demonstrate that although students know about the concept of sustainable development, and about the general characteristics of the Caatinga, they are unable to develop sustainable practices for living with the semiarid and / or to mitigate the impacts already caused in this biome.

Author Biographies

  • Paula Guedes Vicente, Universidade Estadual do Ceará - UECE

    Pós - Graduanda em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE campus Acopiara. Graduada em Ciências Biológicas pela Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Iguatu - FECLI campus da Universidade Estadual do Ceará - UECE (2014-2019). Possui estudos na área de botânica e educação ambiental com ênfase em desenvolvimento sustentável no bioma Caatinga.

  • Diego Coelho do Nascimento, Universidade Federal do Cariri

    Licenciado em Geografia pela Universidade Regional do Cariri - URCA (2010), Especialista em Geografia e Meio Ambiente pela Universidade Regional do Cariri - URCA (2012), Mestre em Desenvolvimento Regional Sustentável da Universidade Federal do Ceará - UFC/ Campus Cariri e Doutor em Geografia pelo Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (2018). Atualmente, é Professor Adjunto da Universidade Federal do Cariri (UFCA) atuando no curso de Administração Pública/Centro de Ciências Sociais Aplicadas (CCSA). Dedica-se à pesquisas no âmbito do Planejamento Urbano, Sustentabilidade, Desenvolvimento Regional, Problemáticas e Gestão Urbanas/Metropolitanas e Políticas Públicas.

  • Môngolla Keyla Freitas de Abreu, Universidade Estadual do Ceará - UECE

    Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (2008) , especialista em Ciências Ambientais pela Faculdade Integrada de Patos (2009) ,Licenciada em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, Campus Iguatu-CE (2014). Mestre em Desenvolvimento Regional Sustentável (PRODER) pela Universidade Federal do Cariri (UFCA). Atualmente professora da Universidade Estadual do Ceará. Possui experiência em Ensino de Ciências e Biologia, Protagonismo Social, Educação Inclusiva, Estágio Supervisionado em Licenciaturas em Ciências Biológicas, Desenvolvimento Sustentável, Educação do Campo, Educação. 

References

ABÍLIO, F. J.; FLORENTINO, H. S. Elos da Educação Ambiental Sustentável: caminhos para uma pedagogia contextualizada no seminário Paraibano. Revista Temas em Educação, v. 25, n. especial, p. 172-193, 2016.

ALVES, L. I. F.; SILVA, M. M. P.; VASCONCELOS, K. J.C. Visão de comunidades rurais em Juazeirinho/PB referente à extinção da biodiversidade da caatinga. Revista Caatinga, v. 22, n. 1, p.180-186, 2009.

ALVES, R. R. N.; GONÇALVES, M. B. R.; VIEIRA, W. L. S. Caça, uso e conservação de vertebrados no semiárido brasileiro. Tropical Conservation Science, v. 5, n. 3, p. 394-416, 2012.

ARAÚJO, G. G. L.; HOLANDA, E. V. J.; KIIL, L. H. P.; CAMPANHA, M. M.; GOMES, T. O. Potencial forrageiro da caatinga na comunidade de Testa Branca, Uauá-BA. Embrapa Semiárido-Fôlder/Folheto/Cartilha (INFOTECA-E), Petrolina, 2008, p.15.

ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (Orgs.). Por uma educação do campo. 5ª ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

AZEVEDO, A. K.; SANTOS, M. C. D.; PIMENTA, H. C. D.; SILVA, V. P. A Educação Ambiental e sua influência nas atitudes de alunos de uma escola de ensino fundamental de Natal/RN. Engenharia Ambiental: Pesquisa e Tecnologia, v. 9, n. 4, p. 039-065, 2012.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

CAMARGO, A. L. B. Desenvolvimento sustentável: Dimensões e desafios. Campinas, SP: Papirus, 2003.

CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. Iramuteq: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013.

CAMPOS, J. N. B. Água, sociedade e natureza Desenvolvimento científico e gestão de águas. In: HOFMEISTER, W.; MACEDO, M.; KÜSTER, A.; HERMANNS, K.; ARAÚJO, M.; JUNIOR, A. Água e desenvolvimento sustentável no Semi-Árido. Fortaleza: Ed. Fundação Konrad Adenauer, 2002. p. 19-34.

CANÇADO, J. E. D.; BRAGA, A.; PEREIRA, L. A. A.; ARBEX, M. A.; SALDIVA, P. H. N.; SANTOS, U. P. Repercussões clínicas da exposição à poluição atmosférica. Jornal Brasileiro de Pneumologia, v. 32, supl. 2, p. 5-11, 2006.

CARDEL, L. M. P. S.; OLIVEIRA, M. A. J.; GUEDES, L. S.; SANTANA, F. A. O uso das plantas e o saber tradicional em três comunidades Ribeirinhas do Rio São Francisco. Revista Cadernos de Ciências Sociais da UFRPE, v. 1, n. 1, p. 128-151, 2014.

CAVALCANTI, N. de B.; RESENDE, G. M. Plantas nativas da caatinga utilizadas pelos pequenos agricultores para alimentação dos animais na seca. In: III Congresso Nordestino de Produção Animal, 3. 2004, Campina Grande. [Anais...] Campina Grande: CNPA, 2004. Disponível em <https://ainfo.cnptia.

embrapa.br/digital/bitstream/CPATSA/30291/1/OPB619.pdf> Acesso em 18 dez. 2020.

DUARTE, R.G.; BASTOS, A.T.; SENA, A. P.; OLIVEIRA, F.C. Educação Ambiental na convivência com o semiárido: Ações desenvolvidas pela Secretaria de Educação do Estado do Ceará. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade, v. 4, n. 1, p. 17-29, 2015.

EVANGELISTA, A. R. S. O processo de desmatamento do bioma caatinga: riscos e vulnerabilidades socioambientais no território de identidade do sisal, Bahia. Revista Geográfica de América Central, v. 2, n 47, especial, p. 1-13, 2011.

FERNANDES, A. P. A.; GUEDES, B. B.; PIRES, L. F. G. Efeitos sócio-ambientais causados pela queimada da cana-de-açúcar no município de Piracicaba. Revista Ciências do Ambiente On-Line, v. 4, n. 2, p. 1-6, 2008.

GADOTTI, M. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. 2 ed. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2012.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MANICA, E. J.; JOHANN, L. Avaliação do conhecimento de alunos do ensino médio sobre o destino dos resíduos sólidos domésticos. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 4, p. 74-86, 2019.

GRAY, D. E. Pesquisa no mundo real. 2 ed. São Paulo: Artmed, 2012.

GUSMÃO, P. P. Sistemas municipais de governo e desenvolvimento sustentável na região do semiárido brasileiro. Planejamento e Políticas Públicas, n. 14, p. 158-236, 2009.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, v. 118, n. 3, p. 189-205, 2003.

LIMA, E. S. Educação contextualizada no semiárido: construindo caminhos para formação de sujeitos críticos e autônomos. Monografia. Curso de especialização em Docência do Ensino Superior da Faculdade Santo Agostinho–FSA, Teresina/PI. 2006. 88f.

MARENGO, J. A.; ALVES, L. M.; BESERRA, E. A.; LACERDA, F. F. Variabilidade e mudanças climáticas no semiárido brasileiro. Recursos hídricos em regiões áridas e semiáridas: Instituto Nacional do Semiárido- INSA, Campina Grande, p. 384-422, 2011.

MARTINS, M. K. S.; CERQUEIRA, G. S.; SAMPAIO, A. M. A; LOPES, A. A; FREITAS, R. M. Exposição Ocupacional aos Agrotóxicos: Um Estudo Transversal. RevInter Revista Intertox de Toxicologia, Risco Ambiental e Sociedade, v. 5, n. 3, p. 6-27, 2012.

MENEZES, R.; SOUZA, B. I. Manejo Sustentável dos recursos naturais em uma comunidade rural do semi-árido nordestino. Cadernos do Logepa, v. 6, n. 1, p. 41-57, 2011.

MORO, M. F., SOUZA, V. C.; OLIVEIRA-FILHO, A. T.; QUEIROZ, L. P.; FRAGA, C. N.; RODAL, M. J. N.; ARAÚJO, F. S.; MARTINS, F. R. Alienígenas na sala: o que fazer com espécies exóticas em trabalhos de taxonomia, florística e fitossociologia? Acta Botanica Brasilica, v. 26, n. 4, p. 991-999. 2012.

NUNES, L. A. P. L.; FILHO, J. A. A.; JUNIOR, E. V. H.; MENEZES, R. I. Q. Impacto da queimada e de enleiramento de resíduos orgânicos em atributos biológicos de solo sob caatinga no semi-árido nordestino. Revista Caatinga, v. 22, n. 1, p. 131-140, 2009.

OLIVEIRA, J. A.; GONÇALVES, P. R.; BONVICINO, C. R. Mamíferos da caatinga. In: LEAL, I. R., TABARELLI, M, SILVA, J. M. C. (Eds). Ecologia e conservação da Caatinga. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2003. p. 275-302.

OLMOS, F.; SILVA, W. A. G.; ALBANO, C. G. Aves em oito áreas de Caatinga no sul do Ceará e oeste de Pernambuco, nordeste do Brasil: composição, riqueza e similaridade. Papéis Avulsos de Zoologia, v. 45, n. 14, p. 179-199, 2005.

PAIM, I. M.; NOJOSA, D. M. B. A formação em Educação Ambiental: limites e possibilidades. In: LIMA, I.B.(Org.). Didática, Educação Ambiental e ensino de ciências e matemática: múltiplos olhares. Fortaleza: EDUECE, 2013. Cap. 4 p. 213-229.

PIMENTEL, J. V. F.; GUERRA, H. O. C. Semiárido, caatinga e legislação ambiental. Prim@ Facie, v. 8, n. 14, p. 104-126, 2009.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho. 2. Ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

OLIVEIRA, F. G.; QUEIROZ, L. P. Prosopis in Flora do Brasil 2020 em construção. Jardim Botânico do Rio de Janeiro. Disponível em <http://floradobrasil.jbrj.gov.br/reflora/floradobrasil/FB18990>. Acesso em 04 jan. 2021

RIBEIRO, T. F.; CARMO, S. L. Coleta seletiva de lixo domiciliar-estudo de casos. Caminhos de geografia, v. 2, n. 2, p. 50-69, 2000.

SACHS, I. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. 2 ed. Rio de Janeiro: Garamond, 2000.

SALATINO, A.; BUCKERIDGE, M. “Mas de que te serve saber botânica? Estudos avançados, v. 30, n. 87, p. 177-196, 2016.

SAMPAIO, E. V. S. B.; ARAÚJO, M. S. B.; SAMPAIO, Y. S. B. Impactos ambientais da agricultura no processo de desertificação no Nordeste do Brasil. Revista de Geografia, v. 22, n. 1, p. 90-112, 2005.

SAMPAIO, E. V. S. B.; COSTA, T. L. Estoques e Fluxos de Carbono no Semi-árido Nordestino: Estimativas Preliminares. Revista Brasileira de Geografia Física, v. 4, n. 6, p. 1275-1291, 2012.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. L. P. B. Metodologia da pesquisa. 5 ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e pesquisa, v. 31, n. 2, p. 317-322, 2005.

SCHISTEK, H. O semi-árido brasileiro: uma região mal compreendida. In: CONTI, I. L.; SCROEDER, E. O. Convivência com o semiárido brasileiro. Brasília: Ed. IABS, 2013. Cap. 2 p.41-53.

VEIGA, M. M. Agrotóxicos: eficiência econômica e injustiça socioambiental. Ciência & Saúde Coletiva, v. 12, n. 1, p. 145-152, 2007.

VELLOSO, A. L.; SAMPAIO, E. V. S. B.; PAREYN, F. G. C. Ecorregiões: Propostas para o bioma caatinga. Recife: Associação Plantas do Nordeste; Instituto de Conservação Ambiental The Nature Conservancy do Brasil, 2002. Disponível em <https://issuu.com/acaatinga/docs/ecorregi_es-_propostas_

para_o_bioma_caatinga> Acesso em 14 dez. 2020.

ZANELLA, F. C. V.; MARTINS, C. F. Abelhas da Caatinga: biogeografia, ecologia e conservação. In: LEAL, I. R.; TABARELLI, M.; SILVA, J. M. C.(Eds). Ecologia e conservação da Caatinga. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2003. p. 75-134.

ZILLER, S. R. Os processos de degradação ambiental originados por plantas exóticas invasoras. Ciência Hoje, v. 30, n. 178, p. 77-79, 2001.

RIBEIRO, E. M. S.; LIMA, R. L. F. A. Educação Ambiental na Caatinga: aprendendo o valor da biodiversidade e seus serviços ecossistêmicos no ensino escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 6, p. 1-3, 2020.

Published

2021-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

VICENTE, Paula Guedes; NASCIMENTO, Diego Coelho do; ABREU, Môngolla Keyla Freitas de; EDSON-CHAVES, Bruno. Is sustainable development in the caatinga possible? view of high school students at a public school in Quixelô (CE, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 4, p. 102–120, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11646. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11646. Acesso em: 5 dec. 2025.