The ecological subject: objectification and capture of subjectivities in environmental devices and events

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11644

Keywords:

Discursive event; Environmental crisis; Subjectivation.

Abstract

In this essay, Foucaultian analysis and post-criticism are used to problematize the discursivities and dispositif that permeate the ecological subject, understood as an identity figure manufactured by ecological discourses of the State, the market and the processes of objectification/domination of subjectivities. The subjectification processes of this subject are criticized through the notion of discursive event in history, in order to think about the environmental crisis in contemporary times and the impediments in assuming non-hegemonic ethics and environmental postures different from the current ones.

Author Biographies

  • Adalberto Ferdnando Inocêncio, Universidade Estadual de Maringá

    Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Professor Colaborador. Departamento de Pedagogia. Universidade Estadual de Maringá (UEM).

  • Fabiana Aparecida de Carvalho, Universidade Estadual de Maringá

    Doutora em Educação para a Ciências e a Matemática. Professora Adjunta. Departamento de Biologia. Universidade Estadual de Maringá (UEM).

References

BENITES, F. R. G. Do cuidado de si à escrita de si: Foucault e o sujeito em construção. In: GUERRA, V. M. L.; NOLASCO, E. C. (orgs.). Michel Foucault: entre o passado e o presente, 30 anos de (des)locamentos. Campinas, São Paulo: Pontes Editores, 2015.

BUTLER, J. Problemas de Gênero. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CARVALHO, I. C. de M. A invenção do sujeito ecológico: sentidos e trajetórias em Educação Ambiental. 349 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Porto Alegre: UFRGS, 2000.

CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2016.

CASTRO, E. Introdução a Foucault. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas. 9. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica. Lisboa: Edições 70, 2010.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 41. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013a.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013b.

FOUCAULT, M. As Técnicas de Si. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos, v. IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. (Organizado por Manoel Barros da Motta). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014a.

FOUCAULT, M. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. São Paulo, Paz e Terra, 2014b.

FOUCAULT, M. Ditos e escritos, vol. IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014c.

GONÇALVES, C. W. P. Os (des)caminhos do meio ambiente. 14. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

GUATTARI, F. As três ecologias. Campinas, São Paulo: Papirus, 2009.

GUATTARI, F. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 2012.

INOCÊNCIO, A. F. Derivas da ecogovernamentalidade: a construção de territórios existenciais por meio das tecnologias de si. 152 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Londrina, 2019.

INOCÊNCIO, A. F; SALVI, R. F. Escavando saberes: a análise arqueológica como estratégia para uma Educação Ambiental pós-moderna. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), São Paulo, v. 12, n. 4, p. 165-179, 2017.

MAKNAMARA, M. Educação Ambiental e Nordestinidade: desafios à práxis ecologista. Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), São Paulo, v. 9, n. 2, p. 10-17, 2013.

MALETTE, S. Foucault para o próximo século: ecogovernamentalidade. Ecopolítica, São Paulo, v. 1, p. 4-25, 2011.

MELO E SOUZA, R. Qual sujeito, qual ecologia? O sujeito ecológico e as posturas ideológicas do movimento ambientalista brasileiro. Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), São Paulo, v. 9, n. 2, p. 214-224, 2014.

PASSETTI, E. Ecopolítica: procedências e emergência. In: CASTELO BRANCO, G.; VEIGA-NETO, A. (orgs.). Foucault: filosofia & política. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

RODRIGUES, T. Segurança planetária, entre o climático e o humano. Ecopolítica, São Paulo, v. 3, p. 5-41, 2012.

PELBART, P. P. O avesso do niilismo: cartografias do esgotamento. 2. ed. São Paulo: n-1 edições, 2016.

ROLNIK, S. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

SAMPAIO. P. I. M. de. Indivíduo: começo, meio e fim do neoliberalismo. in. RAGO, M.; PELEGRINI, M. (orgs.). Neoliberalismo, feminismos e contracondutas: perspectivas foucaultianas. São Paulo: Intermeios, 2019.

SILVA, P. O.; VIEIRA, V. T.; HENNING, P. C. Educação Ambiental e discursos midiáticos: gerenciando modos de vida contemporâneos. IX ANPED Sul: Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 2012. Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/%0Bpaper/viewFile/2255/839>. Acesso em: 08 abr. 2020.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

INOCÊNCIO, Adalberto Ferdnando; CARVALHO, Fabiana Aparecida de. The ecological subject: objectification and capture of subjectivities in environmental devices and events. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 5, p. 94–114, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11644. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11644. Acesso em: 16 dec. 2025.
Received 2021-01-11
Accepted 2021-08-03
Published 2021-10-01