Environmental Education in the School Curriculum of the Technical Course in Agriculture of the Instituto Federal Goiano, campus Rio Verde (GO, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11640

Keywords:

Professional education, Curriculum, Social and environmental issues.

Abstract

This article aims to analyze the perception of students of the Technical Course in Agriculture and Livestock at Instituto Federal Goiano Campus Rio Verde  (GO, Btazil) in relation to environmental issues. The research, in a qualitative approach, uses as a methodological instrument a structured questionnaire directed to the students of the institution as well as records resulting from the researcher's observation in the school routine. The results demonstrate that there is a conservationist view in relation to Environmental Education in the institution, making it not to be part of the daily exercise of the school, occurring in an eventist way. At the end of the article, suggestions for improvement in this scenario were listed.

References

BET, L. G.; PRADO, R.; PRADO, M.; BENAQUE, H. P. (2020). Educação Ambiental aplicada à gestão de resíduos sólidos: a iniciativa inovadora do Programa Condomínio Sustentável. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 15(5), 282-298.

BRASIL. LDB. Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei n. 9.394 de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional; e legislação correlata. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Publicações, 2001.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. MEC, 2° ed. Brasília:1996.

BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999.

CARVALHO, I. C. M. Movimentos sociais e políticas de meio ambiente. A Educação Ambiental onde fica? In: SORRENTINO, M.; TRAJBER, R.; BRAGA, T. (orgs). Cadernos do III Fórum de Educação Ambiental. São Paulo: Gaia, p. 58-62, 1995.

DIAS, G. F. Educação Ambiental, princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 399p, 1992.

MILLER, G. T.; TYLER, G. M. Ciência ambiental: tradução All Tasks; revisão

técnica Welington Braz Carvalho Delitti. – São Paulo: Thomson Learning, 2007.

PLETSCH, M. D. Repensando a inclusão escolar: diretrizes políticas, práticas curriculares e deficiência intelectual. Editora EDUR/NAU, Rio de Janeiro. (Serie Docência.doc), 2010.

REDE ACESS. Red de Ambientalización Curricular de los Estudios Superiores. 2002. Disponível em: <http://insma.udg.es/ambientalitzacio/web_alfastinas/castella/c_index.htm>. Acesso em: 15 out. 2019.

SEBRAE. Disponível em: <https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/o-que-e-agricultura-organica,69d9438af1c92410VgnVCM100000b272010aRCRD>. Acesso em 10/01/2020.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

FERREIRA, Viviane Proto. Environmental Education in the School Curriculum of the Technical Course in Agriculture of the Instituto Federal Goiano, campus Rio Verde (GO, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 5, p. 189–199, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11640. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11640. Acesso em: 17 dec. 2025.
Received 2021-01-07
Accepted 2021-08-03
Published 2021-10-01