Educational booklet with proposals for the inclusion of Feira de Santana lakes (BA, Brazil) in science education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11563

Keywords:

Lagoons; Primer; Environmental Education.

Abstract

Considering the environmental and contextual relevance of the approach to the Feira de Santana lagoons in basic education, this study aimed to build a booklet with proposals for inserting these lagoons in science education. For this, the environmental situation of the lagoons was described, and the contents for the production of the booklet were listed. Five proposals were developed involving theoretical and practical activities on the importance of the lagoons, food web, environment and public health, and the elaboration of a project for the recovery of a lagoon. This material has the potential to be used in schools given its theoretical and methodological contribution to continuous environmental education, not just in specific moments.

Author Biographies

  • Amanda da Silva Souza, Universidade Estadual de Feira de Santana

    Licenciada em Ciências Biólogicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Técnica de nível médio em Biocombustíveis no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA) Campus Irecê, Bahia. Foi Voluntária (Iniciação Científica) no Laboratório de Pesquisa em Microbiologia (LAPEM) na Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia. Foi Diretora de Projetos da Empresa Renova Ambiental Júnior/UEFS. Desenvolveu trabalhos de pesquisa sobre qualidade de água das lagoas de Feira de Santana e de extensão sobre educação ambiental nas escolas.

  • Taise Bomfim de Jesus, Universidade Estadual de Feira de Santana

    Possui graduação em Biologia pela Universidade Católica do Salvador (2001), mestrado em Geoquímica e Meio Ambiente pela Universidade Federal da Bahia (2005) e doutorado em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (2009). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Estadual de Feira de Santana. Tem experiência na área de Geoquímica Ambiental e Ecologia, com ênfase em Ecotoxicologia e Biomonitoramento, atuando principalmente nos seguintes temas: bioindicadores, biomarcadores, manguezais, metais pesados e monitoramento ambiental.

  • Leila Thaise Santana de Oliveira Santos, Secretaria de Educação Bahia

    Doutora em Biotecnologia (2017), pelo PPGBIOTEC- UEFS, em pesquisas com Ênfase Bactérias Biorremediadoras de Metais Pesados. Mestre em Ciências Ambientais (2013), pelo PPGM-UEFS, com ênfase em Geoquímica Ambiental e Geotecnologias. Bióloga (UEFS 2010). Ministra aulas de Biologia, Ciências e Química desde 2009 na rede Estadual de Ensino como funcionária pública efetiva, lecionou em Instituição Privada (2007-2008), Ministrou aulas de Educação Ambiental e Mineralogia, Petrologia e Petrografia no SENAI de Feira de Santana (2009-2012), Ensinou aulas de Ecologia, Ciências e Biologia no Curso IDEAL de Feira de Santana (2008-2011) e Ministrou aulas de Mineração e Meio Ambiente no CEEP-CETEB em Feira de Santana (2013).

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Published

2021-10-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SOUZA, Amanda da Silva; JESUS, Taise Bomfim de; SANTOS, Leila Thaise Santana de Oliveira. Educational booklet with proposals for the inclusion of Feira de Santana lakes (BA, Brazil) in science education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 5, p. 27–45, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11563. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11563. Acesso em: 15 dec. 2025.
Received 2020-12-14
Accepted 2021-07-14
Published 2021-10-01