Environmental management at school: discourses and practices in educational institutions in Presidente Dutra (MA, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11484

Keywords:

Environmental Education; School Managers; Teaching Institutions; President Dutra.

Abstract

This study aimed to establish a critical appreciation of environmental management from the speeches and practices present in schools in the city of Presidente Dutra, MA, Brazil, considering the senses and meanings attributed to this theme by school managers. The research was based on an investigation carried out with state, municipal and private schools. The instrument used in data collection was the questionnaire. The interpretation and analysis of the data made it possible to meet the target audience active in the school management of these educational institutions, understanding their opinions, expectations, and actions regarding environmental management at school.

References

ALVES, R. R.; SENNA, A. J. T.; FREITAS, D. O. Práticas de gestão ambiental nas escolas de São Gabriel (RS) na visão de professores e funcionários. Estudo & Debate, Lajeado, v.19, n.2, p.41-62, 2012.

ARAGÃO, J. P. G. V.; SANTOS, K. M. B.; SILVA, M. M. Gestão ambiental e escola: a construção de uma atitude ambiental. Ambiente & educação. v.16, n. 2, p. 27-40, 2011.

BARROSO, D. F. R. et al. Reaproveitamento de resíduos sólidos como instrumento de gestão ambiental urbana e de Educação Ambiental comunitária. In.: SANTANA, R. F.; ARAGÃO JUNIOR, W. R.; EL-DEIR, S. G. (org.). Resíduos Sólidos: desenvolvimento e sustentabilidade. Recife: EDUFRPE; Gampe/UFRPE, 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2019: resumo Técnico. Brasília: INEP, 2020.

CHAER, G.; DINIZ, R. R. P.; RIBEIRO, E. A. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Evidência, Araxá, v. 7, n. 7, p. 251-266, 2011.

CHAVES, A. L.; FARIAS, M. E. Meio Ambiente, escola e a formação dos professores. Ciência & Educação, v. 11, n. 1, p. 63-71, 2005.

COSTA, L. C. A.; COSTA-JUNIOR, M. J. Projeto de implantação de coleta seletiva na escola estadual de ensino fundamental e médio Dona Alice Carneiro. Revista Educação Ambiental em Ação. n. 43, s. p., 2018.

DEBORTOLI, R. Análises dos benefícios econômicos e ambientais da coleta seletiva de Biguaçu. 56f. Monografia (graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Santa Catarina: Florianópolis, 2007. Disponível em: . Acesso em: 21 jun. 2020.

FERREIRA, I. F.; ROYER, M. R. Separação e utilização dos resíduos sólidos da escola: uma reflexão sobre o desperdício. In.: PARANÁ. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense. Secretaria de Educação, v. 1, 2012. Disponível em: . Acesso em: 21 jun. 2020.

FLICK, M. E. P. Educação Ambiental e a formação de professores. Centro Nacional de Educação a Distância, 2008. Disponível em . Acesso em 10 jun. 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GRÁCIO, M. M. C.; GARRUTTI, É. A. Estatística aplicada à educação: uma análise de conteúdos programáticos de planos de ensino de livros didáticos. Revista de Matemática e Estatística, São Paulo, v. 23, n. 3, p.107-126, abr. 2005.

KLEBIS, A. B. S. O.; ARANA, A. R. A. Educação Ambiental e a coleta seletiva no ensino fundamental: um desafio para o Programa Cidadeescola de Presidente Prudente. In.: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE,12., 2015, Curitiba, 2015. Anais… Curitiba, 2015, p. 34343-34359. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/ 17333 _8 15 2 .p df>. Acesso em: 11 jun. 2020.

MARINHO, A. M. S. A Educação Ambiental e o desafio da Interdisciplinaridade. 117f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Curso de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais: Belo Horizonte, 2004. Disponível em: . Acesso em: 10 jun. 2020.

MARTINS, J. P. A.; SCHNETZLER, R. P. Formação de professores em Educação Ambiental crítica centrada na investigação-ação e na parceria colaborativa. Ciência & Educação: Bauru, v. 24, n. 3, p. 581-598, 2018.

MAZZARINO, J. M.; ROSA, D. C. Práticas pedagógicas em Educação Ambiental: o necessário caminho da auto-formação. Ambiente & Educação. v. 18, n. 2, p. 121-144, 2013.

MORO, C. F. S.; GUERIN, C. S.; COUTINHO, C. Gestão Ambiental na escola: estratégias pedagógicas para a formação docente e discente. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 184-198, 2017.

OLIVEIRA, M. A. N. (Re)Pensando a formação de professores em Educação Ambiental. Revista Monografias Ambientais Santa Maria, Edição Especial Curso de Especialização em Educação Ambiental. p. 8-16, 2015.

PEREIRA, I. M. S. O lixo e sua importância no contexto escolar na cidade de Floriano-Piauí. Revista Educação em Foco, nº. 10, p. 129-139, 2018.

SANTOS, P. T. A. et al. Lixo e reciclagem como tema motivador no ensino de química. Eclética Química. UNESP: Araraquara, v. 36, n. 1. 2011.

SILVA, B. A.; HULLERR, C. R.; BECKER, R. Abordagem da Educação Ambiental na escola Municipal Carlos Lacerda. 2011. 56 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso Superior de Tecnologia em Gestão Ambiental) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Medianeira, 2011.

SILVA, F. S.; TÉRAN, A. F.; Práticas pedagógicas de Educação Ambiental com estudantes do ensino fundamental. Experiências em Ensino de Ciências v.13, nº.5, p. 339-351, 2018.

SOUZA, A. S. F. et al. Reflexões sobre as práticas pedagógicas de Educação Ambiental no espaço escolar. In: ATENA Editora. Políticas públicas na educação brasileira: Educação Ambiental. Ponta Grossa: Editora Antena, p.137-146, 2018. p. 136-146.

TORRES, L. F. C.; RODRIGUES, M. G. Gerenciamento e destino dos resíduos sólidos numa escola municipal do Rio de Janeiro. In: SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA, 4, AEDB. Anais… Resende, 2007. Disponível em: <https://www.aedb .br/seget/arquivos/ artigos07 /407_Artigo_Residuos% 20 Solidos %20 Municipais.pdf>. Acesso em: 21 jun. 2020.

VIDAL, E. M.; VIEIRA, S. L. Perfil e formação de gestores escolares no Brasil. UNINOVE (Impresso). v. 19, p. 47-66, 2014.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BARROSO, Daniel Fernandes Rodrigues; CARVALHO, Carolina Coimbra de. Environmental management at school: discourses and practices in educational institutions in Presidente Dutra (MA, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 5, p. 175–188, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11484. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11484. Acesso em: 15 dec. 2025.
Received 2020-12-04
Accepted 2021-08-03
Published 2021-10-01