Environmental Education and participation in Colombia and Brazil

Authors

  • Luisa Fernanda Mejía Toro Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-8029-6694
  • Marcos Sorrentino Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz, Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11417

Keywords:

Environmental Education; Violence; Community participation; Democracy.

Abstract

Brazil and Colombia are leaders in biodiversity, natural wealth, and cultural diversity, and at the same time present internal conflicts in which violence threatens the viability of these systems. The historical violence that has stained their territories has generated power structures in which democracy has been seriously affected, weakening the forms of political and social participation of their communities. In this text we reflect on how environmental education as proposed in these countries has the potential to be a formative and political strategy. Dialogue, acknowledgement, and empowerment of the territory are pillars defended by Latin American environmental education.  And therefore, it promotes scenarios of participation in which the population can mobilize the cultural, social, and natural transformations that are needed in these countries.

References

ALVINO, S.; SESSANO, P. La Educación Ambiental como herramienta para el ordenamiento territorial: una experiencia de política públicaDiez años de cambios en el Mundo, en la Geografía y en las Ciencias Sociales, 1999-2008: Actas del X Coloquio Internacional de Geocrítica. Barcelona. Disponível em: http://www.ub.edu/geocrit/-xcol/programa.htm.

ÁNGEL, M. Conferencia magistral Una mirada desde la educación ambiental al posconflicto colombiano. In: FORO NACIONAL EDUCACIÓN AMBIENTAL Y POSCONFLICTO AMBIENTE PARA LA PAZ. MEMORIAS. MINISTERIO DE AMBIENTE Y DESARROLLO SOSTENIBLE Y ALCALDÍA MAYOR DE BOGOTÁ. 2015a, Bogotá D.C. Anais [...]. Bogotá D.C.

ÁNGEL, M. Conferencia magistral Una mirada desde la educación ambiental al posconflicto colombiano. In: FORO NACIONAL EDUCACIÓN AMBIENTAL Y POSCONFLICTO AMBIENTE PARA LA PAZ. MEMORIAS. MINISTERIO DE AMBIENTE Y DESARROLLO SOSTENIBLE Y ALCALDÍA MAYOR DE BOGOTÁ. 2015b, Bogotá D.C. Anais [...]. Bogotá D.C.

ARISTIZÁBAL, A.M.D. Educación ambiental: Una mirada desde Colombia. Tópicos en educación ambiental, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 7–16, 1999.

BRAGA SOUSA, M.S.; ACUÑA CHAVERRI, I.A. El fortalecimiento de la democracia en Brasil y los retos de la observación electoral. América Latina Hoy, [S. l.], v. 70, p. 91, 2015.

CARRIZOSA-UMAÑA, J. Conferencia Magistral: Los saberes ambientales en el postconflicto. Segundo Congreso de Ciencias y Tecnologías Ambientales de la Red de Formación Ambiental. Memorias Congreso Nacional de Ciencias Ambientales. In: 2015, Pereira - Risaralda. Anais [...]. Pereira - Risaralda Disponível em: http://www.congresocienciasambientales.com/memorias/Conferencias Magistrales/Dr. Julio Carrizosa Umaña. Los saberes ambientales en el posconflicto.pdf.

CARRIZOSA UMAÑA, J. Colombia compleja. [s.l: s.n.]. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11761/32548.

CHESNAIS, J.C. A Violência no Brasil . Causas e recomendações políticas para a sua prevenção Violence in Brazil : causes and politic recommendations to its prevention. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 53–69, 1999.

FERRARO, L.A.; SORRENTINO, M. Imaginário Político e Colonialidade : Desafios à Avaliação Qualitativa das Políticas Públicas de Educação Ambiental. Ciência & Educação, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 339–352, 2011.

FRANCO, J.L.A.; DRUMMOND, J.A. Proteção à natureza e identidade nacional no Brasil, anos 1920-1940. In: [s.l.] : Editora FIOCRUZ., 2009.

FRANCO, J.L.A.; DRUMMOND, J.A. História das preocupações com o mundo natural no Brasil: da proteção à natureza à conservação da biodiversidade. In: História ambiental: fronteiras, recursos naturais e conservação da natureza. [s.l.] : Editora Garamond Ltda., 2012.

FREIRE, P. Pedagogia del Oprimido. 1970.

GARAVITO, C.R.; FRANCO, D.R.; CRANE, H.D. La paz ambiental: retos y propuestas para el posacuerdo. In: JUSTICIA, De (org.). Documentos 30: Ideas para construir la paz. [s.l: s.n.]. Disponível em: https://www.dejusticia.org/wp-content/uploads/2017/04/fi_name_recurso_924.pdf.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA; FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Atlas da Violência. [s.l: s.n.]. Disponível em: https://ipea.gov.br/atlasviolencia/.

LUCA, A.Q. Uma análise de discurso da política pública federal de educação ambiental. 2013. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. DOI: 10.11606/T.90.2013.tde-04112013-104411. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/90/90131/tde-04112013-104411/publico/andrea_quirino_luca_tesecorrigida.pdf.

MEJIA TORO, L.F. Estudio comparado de las políticas públicas de educación ambiental de Brasil y Colombia. 2018. Universidade Federal de Minas Gerais, [S. l.], 2018.

MORALES, L. La paz y la protección ambiental en Colombia: propuestas para un desarrollo rural sostenible. [s.l: s.n.]. Disponível em: http://static.iris.net.co/sostenibilidad/upload/documents/envt-colombia-esp_web-res_final-for-email.pdf.

PRESIDENCIA DE LA REPUBLICA; FARC-EP. Acuerdo Final para la Terminación del Conflicto y la Construcción de una Paz Estable y Duradera. [s.l: s.n.]. Disponível em: http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/finAcuerdoPazAgosto2016/12-11-2016-Nuevo-Acuerdo-Final.pdf.

SCHITTINI, G.; FRANCO, J.; DRUMMOND, J. Expansão da fronteira de recursos naturais e unidades de conservação da natureza na área de influência da BR – 163. In: RIO DE JANEIRO: GRAMOND (org.). História ambiental: Fronteiras, recursos naturais e conservação da natureza. [s.l: s.n.]. p. 392.

SORRENTINO, M.; RAYMUNDO, M.; PORTUGAL, S.; RAYMUNDO, A.; MORAES, F.C.; SILVA, R.F. Educação, Agroecologia e Bem Viver: transição ambientalista para sociedades sustentáveis. [s.l: s.n.]. Disponível em: http://www.nacepteca.esalq.usp.br/sites/default/files/publicacao_arq/Educacao-agroecologia-e-bem-viver final.pdf.

SOTERO, J.P. O Financiamento Público da Política Nacional de Educação Ambiental: do Veto Do Artigo 18 às Novas Estratégias de Financiamento. 2008. UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA, [S. l.], 2008. Disponível em: http://www.reasul.org.br/files/dissertacao_Sotero.pdf.

SOUZA, E.R.; LIMA, M.L.C. Panorama da violência urbana no Brasil e suas capitais The panorama of urban violence in Brazil and its Capitals. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], v. 11, p. 1211–1222, 2007.

VELÁSQUEZ, F. Participación y Ordenamiento Territorial en Colombia. In: Ordenamiento Territorial y Participación. Dialogo Territoria. Grupo Gadi ed. Bogotá: Instituto Geográfico Agustín Codazzi., 2012. p. 243–258.

WELLE, D. Notícias Brasil, Meio Ambiente. [S. l.], 2020. Disponível em: https://www.dw.com/pt-br/brasil-é-o-terceiro-país-mais-letal-do-mundo-para-ativistas-ambientais/a-54361835.

Published

2021-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

TORO, Luisa Fernanda Mejía; SORRENTINO, Marcos. Environmental Education and participation in Colombia and Brazil. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 4, p. 320–339, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11417. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11417. Acesso em: 5 dec. 2025.