Construction of knowledge in Environmental Education from workshops in school gardens: evidence of meaningful learning through drawing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11202

Keywords:

school gardens, primary school, meaning learning, Enviromental Education, Environmental Education

Abstract

This is an experience report on building knowledge in environmental education by conducting vegetable garden workshops. 60 Elementary school students in a municipal public school with ages ranging between 7 and 11 took part in this study. The students were invited to record drawings in 2 moments: before and after the workshops. The results indicated satisfaction through bonding with nature, a better repertoire related both to environmental consciousness and sustainability. We argue that through the experience of meaningful learning the scientific knowledge was integrated with prior knowledge. There were also indicators that the experience promoted collective involvement and well-being among the participants.

References

AUSUBEL, D. The psychology of meaningful verbal learning. New York, Grune and Stratton, 1993.

BRASIL. Lei número 9.795 de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental, Diário Oficial da União, Brasília, 1999.

Brasil. Ministério da educação. Base Nacional Curricular Comum – BNCC. Brasília, 2017.

BARBOSA, G.; DE OLIVEIRA, C. T. Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], v. 37, n. 1, p. 323–335, 2020.

COELHO, D.E.P.; BOGUS, C.M. Vivências de plantar e comer: a horta escolar como prática educativa, sob a perspectiva dos educadores. Saude soc., São Paulo, v. 25, n. 3, p. 761-770.

CRIBB, S. L. S. P. A horta escolar como elemento dinamizador da Educação Ambiental e de hábitos alimentares saudáveis. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis, 2007.

FOTOPOULOS, I. G.; LIMA, J. A. DE; FREIRE, G. A. P.; SILVA, A. P. L.; LOPES, A. B. G.; ALBRIGO, N. DOS S. Educação Ambiental: experiências a partir da implantação de hortas escolares. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 16, n. 1, p. 378-392, 5 fev. 2021.

FRIDRICH, G. A. Horta escolar: como alternativa para a educação ambiental. In: XII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Curitiba. EDUCERE - Congresso Nacional de Educação. Curitiba: Editora Universitária Champagnat, 2015. p. 35029-35037.

IRALA, C. H.; FERNADEZ, P. M. Manual para Escolas. A Escola promovendo hábitos alimentares saudáveis. Peso Saudável. Brasília; 2001 [Acesso em 05 maio 2020]. Disponível em: <http://189.28.128.100/nutricao/docs/geral/pesoSaudavel.pdf>.

LAM, V.; ROMSES, K.; RENWICK, K. Exploring the Relationship between School Gardens, Food Literacy and Mental Well-Being in Youth Using Photovoice. Nutrients, 2019, 11, 1354.

LEUVEN, J.R.F.W et al. School gardening increases knowledge of primary school children on edible plants and preference for vegetables. Food science & nutrition, v. 6, n. 7, p. 1960-1967, 2018.

LINEBERGER, S. E.; ZAJICEK, J. M. School gardens: Can a hands-on teaching tool affect students' attitudes and behaviors regarding fruit and vegetables?. HortTechnology, v. 10, n. 3, p. 593-597, 2000.

MARTINS, S. F. A.; GARCIA, C. O desenho no ensino fundamental. Cadernos do PDE. Curitiba: 2014.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: UnB, 1999.

MOREIRA, M.A., CABALLERO, M.C. e RODRÍGUEZ, M.L. (orgs.) (1997). Actas del Encuentro Internacional sobre el Aprendizaje Significativo. Burgos, España. pp. 19-44.

SOUZA, R. N. S. ; SEVERIANO, J. DOS S. Educação Ambiental e aves da Caatinga: a construção do conhecimento através de atividades práticas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 3, p. 42-57, 30 set. 2018.

OLIVEIRA, L. DE; NEIMAN, Z. Educação Ambiental no Âmbito Escolar: Análise do Processo de Elaboração e Aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 3, p. 36-52, 21 maio 2020.

OLIVEIRA, R. J.; MALACARNE, V. Horta Escolar: Uma Ferramenta Pedagógica e Interdisciplinar na Escola do Campo. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE: Produção Didático-pedagó-gica, 2016. Curitiba: SEED/PR., 2018. V.2. (Cadernos PDE). Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_cien_unioeste_rogeliojosedeoliveira.pdf>. Acesso em: 02/05/2020.

ROCHA, A. G. S. et al. A importância da horta escolar para o ensino/ aprendizagem de uma alimentação saudável. Anais da XIII Jornada De Ensino, Pesquisa e Extensão – JEPEX 2013, Recife, 2013. Disponível em: <http://www.eventosufrpe.com.br/2013/cd/resumos/R0272-2.pdf>. Acesso em: 4 maio 2020.

SANTOS, M. J. D. PINHEIRO, A. A.; BEZERRA, R. H.; FERREIRA, J. R. S.; SILVA, J. P. O.; FREIRE, J. L. O. Horta escolar de base agroecológica: reflexos no processo ensino-aprendizagem e nos hábitos alimentares de alunos da zona rural de Picuí, PB IFPB, campus Picuí, 2012.

SARDINHA, A.; SOARES, V.; LEITE, J.; JUNIOR, A.; NASCIMENTO, S.; BISPO, C.; PEREIRA, A.; SANTO, M.; ROCHA, M.; SOUZA, H. Compostagem como ferramenta de educação ambiental: uma implantação do método sobre uma escola pública em Marabá-PA. E-book Demandas essenciais para o avanço da engenharia sanitária e ambiental. p.227-237. Atena Editora. 2020. Doi:10.22533/at.ed.486202.101.

SILVA, L.O.C.; RODRIGUES, M.F. Aprendizagem Significativa: passível de ser trabalhada no Ensino Fundamental I. Revista Mosaico. 2017 Jan./Jun.; 08 (1): 40-42.

SOUSA, R.R. Contribuições da Educação ambiental e horta escolar na promoção de melhorias ao ensino, à saúde e ao ambiente. Revista Ciência Agrícola, v. 15, p.1-5, 2017.

SOUZA, C.T.; VIVEIRO, A.A. Educação Ambiental e Arte: percepção ambiental infantil por meio de desenhos. Anais do XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC – 3 a 6 de julho de 2017.

TAVARES, P. O desenho como ferramenta universal. O contributo do processo do desenho na metodologia projectual. Rev. Est. Politécnicos. 2009. Vol. VII, número 12, 007-024.

Published

2021-08-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

ALMEIDA, Marcus Vinicius Maluf de; FERREIRA, Sandra Barboza; FALEIRO, Heloina Teresinha; ASSUNÇÃO, Simone Gonçalves Sales. Construction of knowledge in Environmental Education from workshops in school gardens: evidence of meaningful learning through drawing. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 4, p. 419–433, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11202. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11202. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-11-10
Accepted 2021-03-29
Published 2021-08-01