Environmental Education in civil engineering: the practice of engineering with sustainable development

Authors

  • Jorge Luiz Oleinik Nunes Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Luis Fernando Minasi Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • André Tremper Minasi Universidade Federal de Pelotas - UFPel https://orcid.org/0000-0002-0094-391X

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11199

Keywords:

Environmental Education, Civil Engineering, Sustainable Development, Ecodevelopment, Engineer Formation

Abstract

The essay presented here, part of a doctoral thesis in Environmental Education by the Federal University of Rio Grande – FURG, analyzes in the curriculum of the Civil Engineer Formation the sustainable development with the engineering practices, that cannot be divorced from the concept of “eco-development” for all that this means in civil construction. The text brings to mind the formation of the Civil Engineer based on three basic principles as the dimensions of sustainable development as eco-development, transposing them from academic theory to the practice of the Civil Engineer who seeks the environmental sustainability.

References

COCIAN, L. F. E. Descobrindo a Engenharia: a profissão. Canoas: Gráfica Ulbra, 2009.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 2ed. São Paulo: Cortez, 2006.

COMISSÃO MUNDIAL SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Relatório Brundtland. Oxford, KU: Oxford University Press, 1987.

FLORMAN, S. The existential pleasures of engineering. New York: St. Martin’s Griffin, 1996.

FOLCH, R. Ambiente e desenvolvimento sustentável: estratégias a partir de Porto Alegre. Porto Alegre: Editora da URGS, 2004.

FOLCH, R. Sobre Ecologismo y Ecologia Aplicada. Barcelona: Ketres Editora, 1978.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

JUNG, C. G. et al. O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1992.

KRAPÍVINE, V. Que é materialismo dialético? ABC dos conhecimentos sociais e políticos. Moscovo: Edições Progresso, 1986.

LEFF, E. Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez, 2002.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetórias e fundamentos da Educação Ambiental. 4ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MARTINI, R.M.F. Antecipação de Kant ao problema das vertentes epistemológica e ética da educação. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 109-118, jul./dez. 1993.

MAO TSE-TUNG. Sobre a prática & sobre a contradição. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. 2ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, K; ENGELS, F. Ideologia Alemã. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

PESCI, R. Um novo humanismo e o planejamento ambiental. In: MENEGAT, R.; ALMEIDA, G.; SATTERTHWAITE, D. Desenvolvimento sustentável e gestão ambiental nas cidades: estratégias a partir de Porto Alegre. Porto Alegre: Editora da URGS, 2004. p.81-128.

SACHS, I. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Garamond, 2002.

TOZONI-REIS, M.F. Formação de educadores ambientais e paradigmas em transição. Ciência & Educação, v. 8, n. 1, p. 83-96, 2002.

TREIN, E. Conceitos de Educação Ambiental. Ministério do Meio Ambiente: Salto para o Futuro, 2008. Disponível em: <https://www.mma.gov.br/educacao-ambiental/politica-nacional-de-educacao-ambiental.html>. Acesso em: 23 jul. 2014.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

NUNES, Jorge Luiz Oleinik; MINASI, Luis Fernando; MINASI, André Tremper. Environmental Education in civil engineering: the practice of engineering with sustainable development. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 5, p. 288–308, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11199. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11199. Acesso em: 14 dec. 2025.
Received 2020-09-23
Accepted 2021-08-03
Published 2021-10-01