The Clube de Observadores da Natureza: a return to the historicity of Science through intervention research in a natural environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11152

Keywords:

Keywords: Observation of Nature, Pedagogical Intervention, Pedagogical Moments, Investigative practice, Scientific Historicity.

Abstract

The new trends of the globalizing and digital era have brought their due repercussions for the new generations by limiting childhood to the space inside the home and, consequently, by disconnecting children from the natural world. In this sense, the present study, through the methodology of pedagogical intervention in classes in the final years of elementary school, presents an “Observation of Nature” as a strategy for scientific education. The theoretical hypotheses were based on the alignment between the pedagogical moments and the investigative practice of Delizoicov (2009). By the proposed study, it is postulated, in Science learning, that contact with nature is a promising alternative for the approach of biological concepts, at the same time that it brings the school reality closer to its own scientific historicity.

References

AGUILAR, T., Alfabetización científica para la ciudadanía. Madrid: Narcea, 1999.

BONATTO, A.; BARROS C. R.; GEMELI, R. A.; LOPES, T. B & FRISON, M. D. Interdisciplinaridade no ambiente escolar. IX ANPED SUL, Rio Grande do Sul, v. 9, p. 1-12, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2016.

CAMPOS, M.C.C; NIGRO, R.G. Didática de ciências: o ensino-aprendizagem como investigação. São Paulo: FTD, v. 199, 1999.

CARVALHO, A.M.P. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. Cengage Learning, São Paulo, p.1-20, 2013.

CAPECCHI, M.C.V.M. Problematização no ensino de ciências. In: CARVALHO, A.M.P. (org.). Ensino de Ciências por Investigação: Condições para Implementação em sala de aula. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, p. 21-39, 2014.

CHARLES, C.; LOUV, R.; BODNER, L.; GUNS, B. Children and nature 2008: A report on the movement to reconnect children to the natural world. Santa Fe, NM: Children & Nature Network, p. 9-12, janeiro, 2008. Disponível em: <>http://www.cnaturenet.org/uploads/CNMovement.pdf Acesso: 10 Set. 2020.

DAMIANI, M. F., ROCHEFOT, R. S., CASTRO, R. F. de, DARIZ, M. R., PINHEIRO, S. S. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Rio Grande do Sul, n. 45, p. 57-67, mai/ago. 2013.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Metodologia do ensino de ciências, Titulo do Periódico. São Paulo: Cortez, 1990.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M.M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI; J. A.; PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.

FREIRE, P. À Sombra desta Mangueira, São Paulo, Olho d’Água, 5ª edição, 2003.

LAYRARGUES, P.P. Muito além da natureza: Educação Ambiental e reprodução social. Pensamento complexo, dialética e Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, p. 72-103, 2006.

LIMA C. A. COPELLO, M. I. Educação Ambiental desde o enfoque ciência/tecnologia/sociedade (CTS) - um possível caminho. Pesquisa em Educação Ambiental, v.2, n.2, pp.173-196, Jul. 2007.

LOUV, R. et al. Children and nature-deficit disorder. Countryside Recreation, v. 17, n. 2, p. 3-5, 2009.

LOUREIRO, C.; LIMA, J. Educação Ambiental e educação científica na perspectiva Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS): pilares para uma educação crítica. Acta Scientiae, Canoas, v.11, n.1, p.88-100, jan/jun, 2009.

MAMEDE, S; BENITES, M; ALHO, C J R. Ciência cidadã e sua contribuição na proteção e conservação da biodiversidade na reserva da biosfera do Pantanal. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 12, n. 4, p. 153-164, 2017.

MARANDINO, M; SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. Cortez Editora, 2009.

MARINHO, A. Atividades na natureza, lazer e Educação Ambiental: refletindo sobre algumas possibilidades. Motrivivência, n. 22, p. 47-70, 2004.

MOREIRA, M. A. O ensino de STEM (Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática) no século XXI. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v.11, n.2, p. 14-23, 2018.

NAÇÕES UNIDAS BRASIL: Objetivos dos Desenvolvimento Sustentável no Brasil, 2021, Disponivel em: <https://brasil.un.org/pt-br/sdgs>, Acesso em: 24 de Jun de 2021

PADOAN, L.L.F. Explorando o desconhecido: As contribuições dos viajantes naturalistas para as Ciências Naturais no Brasil do século XVIII e XIX. Revista do Centro do Ciências Naturais e Exatas, v. 19, n. 1, p. 194-201, 2015.

SASSERON, L.H. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, p. 40 – 61, 2013.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. In: Educação e Pesquisa. São Paulo, v.31, n.2, p.317-322, maio/ago, 2005.

SOUSA, F.O. et al. Etnoherpetologia com ênfase em Tupinambis Merianae (DUMÉRIL & BIBRON, 1839) (SQUAMATA: TEIIDAE) em comunidades rurais do semiárido cearense, Paraiba, Out. 2016. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/7499 Acesso em: 10 Set. 2020.

SANTOS, C. R. S.; CHASSOT, A. I.; CORTE, V. B. Educação científica e popularização da ciência: o ensino por investigação como abordagem didática. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 3, n. 2, p: 1-18, 2020.

TEIXEIRA, P. M. M. A educação científica sob a perspectiva da pedagogia histórico-­‐crítica e do movimento c.t.s. no ensino de ciências. Ciência & Educação, v.9, n.2, p.177-­‐190, 2003..

VANZOLINI, P. E. A Contribuição Zoológica dos Primeiros Naturalistas Viajantes. Revista USP, n. 30, p. 190-238, 1996. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/download/25918/27650 Acesso em: 10 Set. 2020.

Published

2021-08-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

ANDRADE, João Pedro Zanardo de; SANTOS , Camila Reis dos; MERÇON , Leonardo Prest; SANCHÊZ , Cristina Zampa; CORTE, Viviana Borges. The Clube de Observadores da Natureza: a return to the historicity of Science through intervention research in a natural environment. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 4, p. 80–101, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11152. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11152. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-09-19
Accepted 2021-04-05
Published 2021-08-01