Problematization of the practice in Early Childhood Education: relations between the lived curriculum and Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.11123

Keywords:

Curricular Movement; Critical Environmental Education; Childhood; Socio-educational Game.

Abstract

From the Freirean conception of emancipatory education, having as a guiding question the analysis of the relationship between the prescribed curriculum and that experienced in the daily life of Early Childhood Education (EI), we sought to investigate, the knowledge and practices in Environmental Education (AE) EI developed with a view to developing good educational practices. As a methodological path, qualitative research of exploratory and documentary nature was chosen; in secondary sources, held at a public public school in the city of São Paulo. Possibilities for the integral education of the child as an ecological subject transforming his reality were evidenced. As a result of the discussion, it is proposed to build the ecological game “Wild Animal Trail”.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

KISHIMOTO. T. M. (org). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 2010.

LAYRARGUES, P.P. Identidades da Educação Ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2006.

REIGOTA, M. A Educação Ambiental para além dela mesma. 13 de março de 2008. Disponível em < file:///C:/Users/Notebook/Downloads/972-2045-1-PB.pdf> Acesso em 18 de mai. de 2020.

REIGOTA, M. A Educação Ambiental frente aos desafios apresentados pelos discursos contemporâneos sobre a natureza. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.36, n.2, p. 539-553, maio/ago. 2010.

SACRISTÁN, J. G. O Currículo: uma Reflexão sobre a Prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SÃO PAULO (Município). Secretaria Municipal de Educação. Instrução Normativa nº 02/2019: Dispõe sobre os registros na Educação Infantil. São Paulo: SME/DOT, 2019.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da cidade: Educação Infantil. - São Paulo: SME/COPED, 2019.

SILVA, T.T. da. Documentos e identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TOZONI-REIS, M. F. de C. Temas ambientais como "temas geradores": contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educ. rev., Curitiba, n. 27, p. 93-110, Junho 2006.

WEISZ. T. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. São Paulo: Ática, 2009.

Published

2021-10-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

RESENDE, Flávia Grecco; AGUIAR, Denise Regina da Costa; LIMA, Leonice Domingos dos Santos Cintra; CASTRO, Cristina Veloso de. Problematization of the practice in Early Childhood Education: relations between the lived curriculum and Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 5, p. 309–327, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.11123. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11123. Acesso em: 15 dec. 2025.
Received 2020-08-28
Accepted 2021-07-19
Published 2021-10-01