Effects of pedagogical projects and/or socio-environmental interventions and replicability in the training of multiplier agents in short-term training in Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.10869

Keywords:

Environment, Environment and Society, Courses and Workshops, Evaluation and Monitoring

Abstract

This experience report aims to demonstrate the effective training of multiplying agents, in Environmental Education and socioenvironmental intervention, provided by the generation of educational and/or socioenvironmental projects in short-term training and the main evaluative possibilities that the Replicabilidade indicator can provide in the Projeto Pedagogia Ambiental de Suape (PPA). For this, the total sample universe of: 61 classes of these training, 1206 graduating students and 500 interviewed students (41.4%) was considered. The information gathered can be used as guidelines for the pedagogical planning of the Suape’s PPA, as well as the Replicabilidade and the projects elaborated in the training sessions can be used as models of evaluation and promotion of multiplying agents in other Environmental Education projects.

Author Biographies

  • José Ricardo Barbosa da Silva, SUAPE - Complexo Industrial Portuário Governador Eraldo Gueiros

    Biólogo, mestre em Biologia Vegetal, Analista Técnico da empresa SUAPE - Complexo Industrial Portuário Governador Eraldo Gueiros e fiscal do Projeto Pedagogia Ambiental de Suape.

  • Alexandre Arthur de Sena Santos , Instituto de Apoio à Gestão, Estudo e Pesquisa & Preservação Ambiental - Monã

    Biólogo com Especialização em Ensino de Ciências, especialização em Ensino de Biologia e em Especialização Ciências Ambientais. Atualmente é educador ambiental do Projeto Pedagogia Ambiental executado pelo Instituto de Apoio à Gestão, Estudo e Pesquisa & Preservação Ambiental - Monã

  • Raul José de Almeida Pires Falcão, Instituto de Apoio à Gestão, Estudo e Pesquisa & Preservação Ambiental - Monã

    Administrador e pós-graduado em Marketing, atualmente responsável pela gestão local do Projeto Pedagogia Ambiental de Suape executado pelo Instituto de Apoio à Gestão, Estudo e Pesquisa & Preservação Ambiental - Monã.

  • Ângela Maria Cirilo, Instituto de Apoio à Gestão, Estudo e Pesquisa & Preservação Ambiental - Monã

    Pedagoga com especialização em Educação Ambiental. Atualmente é Educadora Ambiental do Projeto Pedagogia Ambiental de Suape pelo Instituto de Apoio à Gestão, Estudo e Pesquisa & Preservação Ambiental - Monã

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Published

2022-02-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SILVA, José Ricardo Barbosa da; SANTOS , Alexandre Arthur de Sena; FALCÃO, Raul José de Almeida Pires; CIRILO, Ângela Maria. Effects of pedagogical projects and/or socio-environmental interventions and replicability in the training of multiplier agents in short-term training in Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 315–334, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.10869. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10869. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-07-04
Accepted 2021-12-01
Published 2022-02-01