The integration of public social protection policies with Environmental Education

Authors

  • Aloísio Ruscheinsky Universidade do Vale do Rio dos Sinos, UNISINOS. São Leopoldo/RS
  • Manoella Cará Treis UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10629

Keywords:

educação ambiental; políticas públicas; desastres, práticas sociais, transversalidade

Abstract

The context of public environmental policies and the emergence of socio-environmental disasters affects quality of life, with emphasis on causes and actions to mitigate. The objective of the study is to understand the interface between environmental education and public policies, with social practices, and social well-being. Data from multiple documents were used, as well as field observation and semi-structured interviews. A look at environmental education highlights the consequences of floods as related to social organization rather than to the actions of nature. Disasters are a reflection of social actions and practices, and they challenge the action of public authorities, environmental education initiatives and alternatives designed by social actors.

Author Biography

  • Aloísio Ruscheinsky, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, UNISINOS. São Leopoldo/RS

    Professor de Sociologia da Unisinos. Pesquisa em sociedade e ambiente. Consumo e conflitos ambientais.

References

ABREU, N. J. et al. O papel da Educação Ambiental no desenvolvimento da percepção dos riscos de inundações e prevenção de acidentes e desastres naturais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 1, p. 97-107, 2016.

CALLON, M.; LASCOUMES, P.; BARTHE, Y. Agir dans un monde incertain. Essai sur la democratie technique. Paris: Seuil, 2001.

CAMPOS, I. M.; ALVES, J. B. Participação social na gestão de resíduos sólidos na cidade de Teixeira (PB). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 4, p. 323-339, 2019.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004

FLORIANI, D. Ciência, etnociências e saberes locais: apontamentos para refletir sobre o debate teórico e as práticas do socioambientalismo, in SHIRAISHI N., J. et. al (orgs.). Problema ambiental: naturezas e sujeitos em conflitos. São Luís: Edufma, 2019, p. 25-47

FREITAS, C.M. et al. Vulnerabilidade socioambiental, redução de riscos de desastres e construção da resiliência: lições do terremoto no Haiti e das chuvas fortes na Região Serrana. Ciências Saúde coletiva, v. 17, n. 6, p. 1577-1586, 2012.

HARREMOËS, P. et al. The precautionary principle in the 20th century. Late lessons from early warnings. London: Earthscan Publications, 2002.

ISSBERNER, LR; LÉNA, P. (ed.). Brazil in the anthropocene: conflicts between predatory development and environmental policies. Londres, NYC, Routledge Environmental Humanities, 2017.

IZUMI, T.; SHAW, R. Role of civil society organizations in policy and advocacy in risk reduction. In: SHAW, R.; IZUMI, T. (eds). Civil Society Organization and Disaster Risk Reduction. Springer, Tokyo, 2014. p. 15-27.

JACOBI, P. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 233-250, 2005

KUHLICKE, C. et al. Contextualizing social vulnerability: findings from case studies across Europe. Natural Hazards, v. 58 (2), p. 789 810, 2011.

LATOUR, B. Para distinguir amigos e inimigos no tempo do Antropoceno. Revista de Antropologia, v. 57, n.1, p.11-31, 2014.

LATOUR, B. et al. Down to earth social movements: an interview with Bruno Latour. Social Movement Studies, v. 17, n. 3, p. 353-361, 2018.

NÉDÉLEC, L.; SIMONNEAUX, L.; MOLINATTI, G. Éduquer dans un monde incertain: quel cadre pour comprendre comment les enseignants appréhendent les incertitudes des questions socialement vives? Journal of education, v. 5, n. 02, p. 10-24, 2017.

PENTEADO, A.F et al. Riscos Associados ao Sistema de Controle de Enchentes no Vale do Rio dos Sinos. Territorium, n. 19, p. 161-168, 2016.

PINTO, C. R.J. O sujeito insuficiente: a dupla face do esgotamento do sujeito político no fim do século XX. In: SANTOS, J.V.T. (Org). Violência em tempos de globalização. São Paulo: Hucitec, 1999, p. 101-117.

PUHL, M. J. Educação Ambiental: compreender o contexto socioambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 4, p. 184-196, 2016.

ROSA, C. D.; PROFICE, C. C. Que tipo de Educação Ambiental e para quem? Fatores associados a atitudes e comportamentos ambientais. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 13, n. 1, p. 111-125, 2018.

RUSCHEINSKY, A. Políticas públicas ambientais, mediação da educação e o bem natural da água, In NEUMANN, L. (Org). Desafios da educação para os novos tempos. Porto Alegre: Evangraf, 2014, p. 229-247.

RUSCHEINSKY, ALOISIO. Protagonismo de atores coletivos e políticas ambientais com a inclusão do outro. In: LOPES, J. R.; STEIL, C. A.; LEISTNER, R. M. (Org.). Políticas culturais e ambientais no brasil: da normatividade às agências coletivas. Porto Alegre: Cirkula Ed., 2016, v. 2, p. 83-106.

RUSCHEINSKY, A.; TREIS, M. Desastre ambiental, atores sociais, políticas públicas e espaços passíveis de participação. Revista de Psicologia Política, v. 19, p. 602-614, 2019.

SECCHI, L. Análise de Políticas Públicas: diagnóstico de problemas, recomendação de soluções. São Paulo: Cengage Learning, 2016, 238p.

SILVA, D. C.; KUHN J., N. Projeto banhados em nós-patrimônio cultural, material e natural da Bacia Hidrográfica do Rio dos Sinos. Revista Eletrônica Científica da UERGS, v. 3, n. 4, p. 711-722, 2017.

VICENTE, A. C. V. et al. Os fóruns participativos como espaços para prática da ecocidadania. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 11, n. 2, p. 43-53, 2016.

WITTLER. Projeto Contra Cheias no Vale do Rio dos Sinos, em São Leopoldo, Novo Hamburgo. Disponível em: <http://www.wittler.com.br/>. Acesso em ago. de 2020.

WYNNE, B. Risk and environment as legitimatory discourses of technology: reflexivity inside out?. Current sociology, v. 50, n. 3, p. 459-477, 2002.

Published

2021-08-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

RUSCHEINSKY, Aloísio; TREIS, Manoella Cará. The integration of public social protection policies with Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 4, p. 205–226, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10629. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10629. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-05-07
Accepted 2021-05-03
Published 2021-08-01