Literary text as an instrument of Environmental Education

Authors

  • José Ribamar Neres Costa Anhanguera-Uniderp / Pitágoras
  • Gilberto Luiz Alves Anhanguera-Uniderp

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.10572

Keywords:

Literatura, Sensibilização ambiental, Educação Ambiental, Ambiente

Abstract

This work aims to investigate how literary texts, in various genres, can serve as a pedagogical instrument for environmental awareness, and can arouse the interest of readers for environmental problems that, although not always part of the central corpus of the literary work, are highlighted by authors and can give scope for discussions about issues involving the environment. The study brings as objects of analysis texts written in three genres: poetry, children's and chronic literature, which are studied from the perspective of Environmental Education and literature, reaching the conclusion that it is possible to use literary texts as an instrument of awareness of environmental problems.

Author Biographies

  • José Ribamar Neres Costa, Anhanguera-Uniderp / Pitágoras

    Doutor em Meio Ambiente e Desenvolvimnto Regional (Anhanguera-Uniderp), mestre em Educação (UCB), especialista em Literatura Brasileira (PUC-MG),  Pedagogia Empresarial e Educação Corporativa (Uninter), Metodologias de Ensino de Língua portuguesa e Espanhola (UCAM) e Educação Ambiental e Sustentabilidade (Uninter), Graduado em Letras (UFMA).

  • Gilberto Luiz Alves, Anhanguera-Uniderp

    Doutor em Educação pela UNICAMP e Mestre em Educação pela UFSCAR

References

AMORIM, L.C. Meio ambiente e ecologia. Disponível em: <http://luizcarlosamorim.blogspot.com/2013/06/meio-ambiente-e-ecologia.html>. Acesso em 23.12.2019.

AROUCHA FILHO, J. C. Meio ambiente & práticas sustentáveis. 2ª ed. Caxias: Academia Caxiense de Letras, 2018.

BENDER, F.; LAURITO, I. Crônica: história, teoria e prática. São Paulo: Scipione, 1993.

BERTÉ, R. Gestão socioambiental no Brasil: uma análise ecocêntrica. Curitiba: Intersaberes, 2013.

BRASIL, A. Ilha verde. São Luís: Gráfica Escolar, 1995.

BRASIL, A. Vocabulário técnico de literatura. Rio de Janeiro:Tecnoprint, 1979.

BUENO, F. S. Dicionário escolar da Língua Portuguesa. 11ª ed. Rio de Janeiro: Ministério da Educação: 1992.

CADEMARTORI, L. O que é literatura infantil. 2ª ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2010.

CHAGAS, J. De lavra e de palavra ou campoemas. São Luís: Sotaque Norte Editora, 2002.

COELHO, N. N. Literatura: arte, conhecimento e vida. São Paulo: Fundação Peirópolis, 2000.

COSTA, J. J. S. Era uma vez um lugar. São Luís: Ufma, 2013.

DOBAL, H. Gleba de ausentes: uma antologia provisória. Teresina, 2002.

EAGLETON, T. Teoria da literatura: uma introdução. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FIDDAN, G. L. Os guardiães mirins. São Luís: Editora Feliz, 2019.

MOISÉS, M. A análise literária. 9ªed. São Paulo: Cultrix, 1991.

MORAES, M. C; TORRE, S. L. SentiPensar: fundamentos e estratégias para reencantar a educação. Petrópolis: Vozes, 2004.

NUNES, J. L. S. Marcelinho e sus porquês em sua primeira visita à praia. 2ª ed. São Luís: Café e Lápis/Edufma, 2016.

POUND, E. Abc da literatura. 12ª ed. São Paulo: Cultrix, 1997.

PROENÇA FILHO, D. A linguagem literária. 4ª ed. São Paulo: Ática, 1992.

RODRIGUES, A. J. Metodologia cientifica completa e essencial para a vida universitária. São Paulo: Avercamp, 2006.

SARNEY, I. O congresso das garças. São Luís: Academia Maranhense de Letras/Unigraf, 2016.

SILVA, C.; PRZYBYSZ, L. C. B. Sistema de gestão ambiental. Curitiba: Intersaberes, 2014.

Published

2020-12-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

COSTA, José Ribamar Neres; ALVES, Gilberto Luiz. Literary text as an instrument of Environmental Education. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 7, p. 33–45, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10572. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10572. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-04-24
Accepted 2020-08-13
Published 2020-12-03