Educação Ambiental em espaços não formais – relato de experiência no parque das aves (foz do iguaçu – paraná – brasil). environmental education in non formal spaces: report of Bird Park experience (Foz do Iguaçu, PR, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2021.v16.10566

Keywords:

Environmental Education; Non-Formal Spaces; Experience.

Abstract

The Environmental Education issue emerged around the 20th century, and it is become very necessary, due to the environmental impacts faced to nature and living beings. And it is in the formal and non-formal spaces that Environmental Education increasingly broadens its scope. This paper aims to report an experience lived through an internship in a non-formal education space, the Bird Park - Foz do Iguaçu / PR - Brazil, where the environmental education is highly valued. The institution focuses on the conservation of endangered bird species from the Atlantic Forest, and on the formation of critical thinking for its visitors. Reflections were made on the role of environmental education in these spaces and various contributions were reported for the formation of more engaged environmental educators, as well as these spaces sensitize visitors and stimulate changes in attitudes towards environmental issues.

Author Biographies

  • Kerlen Alana Santa Ana Santos, Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Discente do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas.

  • Rodrigo de Cássio da Silva, Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Professor do Departamento de Biologia Estrutural, Molecular e Genética.

References

CONFERÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O MEIO AMBIENTE HUMANO. De Estocolmo, à Rio-92: agenda ambiental para os países e elaboração de documentos por Comissão Mundial sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento. Em discussão, Brasília, 11 de jun. de 2012. Disponível em: <http://www.senado.gov.br/noticias/Jornal/emdiscussao/rio20/a-rio20/conferencia-das-nacoes-unidas-para-o-meio-ambiente-humano-estocolmo-rio-92-agenda-ambiental-paises-elaboracao-documentos-comissao-mundial-sobre-meio-ambiente-e-desenvolvimento.aspx>. Acesso em: 25 de mar. de 2019.

GUIMARAES, M.; VASCONCELLOS, M.M.N. Relações entre educação ambiental e educação em ciências na complementaridade dos espaços formais e não formais de educação. Educ. rev., Curitiba , n. 27, p. 147-162, June 2006.

KISIEL, J. Understanding elementary teacher motivations for science fieldtrips. Science Education, v.89, n.6, 2005, p.936-955.

MORADILLO, E.F.; OKI, M.C.M. Educação ambiental na universidade: construindo possibilidades. Quím. Nova, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 332-336, apr. 2004.

OLIVEIRA, M.L. Sobre estudos de caso e relatos de experiências. Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste, vol. 13, no. 4, 2012.

PARQUE DAS AVES. Descubra um pouco mais sobre a história do Parque das Aves. 2019. Disponível em: <https://www.parquedasaves.com.br/sobre-o-parque-das-aves/historia/?lang=pt>. Acesso em: 27 de jun. 2019.

PARQUE DAS AVES. Educação para conservação. 2019. Disponível em: <https://www.parquedasaves.com.br/nosso-trabalho/educacao-ambiental/>. Acesso em: 08 de set. 2019.

PARQUE DAS AVES Os números de um lugar tão impressionante não poderiam ficar atrás. 2019. Disponível em: <https://www.parquedasaves.com.br/sobre-o-parque-das-aves/numeros/>. Acesso em: 27 de jun. 2019.

PARQUE DAS AVES Trabalhe conosco. 2019. Disponível em: <https://www.parquedasaves.com.br/sobre-o-parque-das-aves/trabalhe-conosco/>. Acesso em: 27 de jun. 2019.

PLATÃO. Diálogos: Sofista, Político, Filebo, Timeu, Crítias. Portugal: Publicações Europa-América, 1969.

SARAIVA, R.V. O zoológico como um espaço de ciência para a sensibilização de estudantes sobre a temática biodiversidade brasileira. 2017. 89f. Dissertação de mestrado - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

SILVA, M.S.; CAMPOS, C.R.P. Atividades investigativas na formação de professores de ciências: uma aula de campo na Formação Barreiras de Marataízes, ES. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru , v. 23, n. 3, p. 775-793, jul. 2017.

SOUZA, V.A. Oficinas pedagógicas como estratégia de ensino: uma visão dos futuros professores de ciências naturais. 2016. 35f. Trabalho de conclusão de curso – Universidade de Brasília. Planaltina, 2016.

TAL, R.; BAMBERGER, Y.; MORAG; O. Guided school visits to natural history museums in Israel: Teachers’ roles. Science Education, v.89, n.6, p.920-935.

Published

2021-03-08

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

SANTOS, Kerlen Alana Santa Ana; SILVA, Rodrigo de Cássio da. Educação Ambiental em espaços não formais – relato de experiência no parque das aves (foz do iguaçu – paraná – brasil). environmental education in non formal spaces: report of Bird Park experience (Foz do Iguaçu, PR, Brazil). Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 153–162, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10566. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10566. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2020-04-21
Accepted 2021-02-17
Published 2021-03-08