Environmental Education and drug disposal: perceptions and criticality

Authors

  • Cisnara Pires Amaral Universidade Regional Integrada - URI
  • Amanda Leitão Gindri Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões
  • Liana Pedrolo Canterle Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13034

Keywords:

Drug’s dispose; environmental imbalances; Awareness; Environmental education.

Abstract

The activity aimed to develop the leading role and the criticality in relation to the incorrect dispose of medicines, providing opportunities to the students to verify the importance of Environmental Education within the community to re-evaluate habits and attitudes towards the environment. It was done during Zero Garbage Week, where the theme discarding drugs with bioaccumulation content and trophic magnification was contextualized. It was verified the engagement, the concern after the readings, the ability to argue, the production of folders released on Instagram, the dissemination of information to the school community and the concern about environmental imbalances.

References

AALMEIDA, S.B.O.; DI SOUZA, L.; CALDEIRA, V.P.S. Preservação e Educação Ambiental na perspectiva de uma comunidade universitária. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v.16, n.6, p.199-215, 2021.

AGUIAR, P. C. B. et al. Da teoria à prática em Educação Ambiental. Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v.6, n.2, p. 111-132, 2017.

BRASIL. Lei n. 9795, de 27 de abril de 1999. Institui a Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, DF, 1999. Disponível em: < <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm>. Acesso em: 10 nov. 2021.

BRASIL. Resolução 363, de 10 de novembro de 2021. Estabelece as Diretrizes Curriculares Estaduais para a Educação Ambiental no Sistema Estadual de Ensino do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, 2021. Disponível em: . acesso em nov de 2021.

DARLING-HAMMOND, L.; BRANSFORD, J. Preparando os professores para um mundo em transformação. Porto Alegre: Penso, 2019.

FARO, I.F. Educação para o meio ambiente. Campinas, SP: Pontes Editora, 2017.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6ºed. São Paulo: Editora Atlas, 2017.

HARARI, Y.N. Sapiens: uma breve história da humanidade. Porto Alegre, RS: L&PM, 2018.

FRAGOSO, E.; NASCIMENTO, E.C.M. A Educação Ambiental no ensino e na prática escolar da escola estadual Cândido Mariano - Aquidauana/MS. Ambiente & Educação, v.23, n.1, p.161-184, 2018.

LINDNER, E.L. Refletindo sobre o ambiente. In: LISBOA, C.P.; KINDEL, E.A.I. Educação Ambiental: da teoria à prática. Porto Alegre: Mediação, 2012.

LISBOA, C.P.; KINDEL, E.A.I. Educação Ambiental: da teoria à prática. Porto Alegre: Mediação, 2012.

OLIVEIRA, A.M.S. Educação Ambiental transformadora: o Método VERAH. 1 ed. São Paulo: Ícone, 2016.

PINOTTI, R. Educação Ambiental para o século XXI: no Brasil e no mundo. 2ºed. São Paulo: Blucher, 2016.

SANTOS, S.L. et al. Aspectos toxicológicos do descarte de medicamentos: uma questão de educação em saúde. Revinter, v.9, n.3, p.7-20, 2016.

SCHWINGEL, D. et al. Farmácia caseira x uso racional de medicamentos. Rev. Caderno Pedagógico, v.12, n.3, p.117-130, 2015.

WIGGINS, G.; McTIGHE, J. Planejamento para a compreensão: alinhando currículo, avaliação e ensino por meio do planejamento reverso. 2ºed. Porto Alegre: Penso, 2019.

Published

2022-12-01

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

AMARAL, Cisnara Pires; GINDRI, Amanda Leitão; CANTERLE, Liana Pedrolo. Environmental Education and drug disposal: perceptions and criticality. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 17, n. 6, p. 320–334, 2022. DOI: 10.34024/revbea.2022.v17.13034. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13034. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2021-12-08
Accepted 2022-10-07
Published 2022-12-01