INTERSECTIONS BETWEEN AUTHORITARISM, SEMIFORMATION AND DISCRIMINATION IINHERENT TO BRAZILIAN EDUCATIONAL EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/olhares.2024.v12.15819

Keywords:

Semiformation, Authoritarianism, Discrimination, Brazilian education, Experience

Abstract

This article is dedicated to understanding the mechanisms that have historically woven the ideological veil (ADORNO, 1996), involved with the naturalization of prejudices and, consequently, the discrimination of the differentiated other, with an emphasis on ethnic-racial issues. We will start from the notion that the presence of authoritarianism in the development of Brazilian society would be an important factor to explain, in the Brazilian context, the phenomenon of semi-formation – as described by Theodor W. Adorno (1996), as a trigger of discriminatory processes. In this sense, we will discuss the relationships between authoritarianism and the support of fundamental prejudices, in their historical and psychological aspects, especially racism against the black population in Brazil, supported by the ideology of whitening in the processes of miscegenation, identified among the ideological factors for racial discrimination, with important social consequences. It will start from the analysis of the current apparently favorable conditions, in which the effort for democratic coexistence and the appreciation of differences can be seen - supported by laws and general educational guidelines - However, it is necessary to highlight and discuss the persistent difficulties in development of consciousness dedicated to the deconstruction of dominant standards, factors that would determine democratic setbacks amid intermittent advances in the pedagogical and social context. It is expected to foster the constitution of critical consciousness, through the elaboration of the historical past in order to contribute to the construction of school and social spaces dedicated to self-reflection and the development of significant and emancipatory experiences. Furthermore, it is expected that such analysis will later serve as a means to expose the phenomenon in its internal manifestations within the school structure and dynamics.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Alessandro Lombardi Crisostomo, Universidade de São Paulo - USP

Licenciado em Filosofia (FFLCH-USP), Mestre em Educação, com pesquisa sobre Adorno e a Teoria Crítica na área de Filosofia e Educação (FEUSP), e, Doutor em Educação (FEUSP), tendo como foco a questão do direcionamento ético da formação. Possui dezesseis anos de experiência docente. Atua como assessor pedagógico e autor de conteúdos pedagógicos.

References

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Teoria da semicultura (1959). Educação e sociedade, Campinas, ano XVII, n. 56, dez. 1996.

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Tabus acerca do magistério. In: ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e Emancipação (1970). São Paulo: Editora Paz e Terra 5ª Edição, 2020. p. 97-117.

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação após Auschwitz. In: ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e Emancipação (1970). São Paulo: Editora Paz e Terra 5ª Edição, 2020b. p. 119-138.

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação – para quê? In: ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e Emancipação (1970). São Paulo: Editora Paz e Terra 5ª Edição, 2020c. p. 139-154.

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e Emancipação. In: ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e Emancipação (1970). São Paulo: Editora Paz e Terra 5ª Edição, 2020d. p. 168-185.

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Estudos sobre a personalidade autoritária (1975). São Paulo: Editora Unesp, 2019.

ADORNO, Theodor Wiesengrund; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento (1947). Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1985.

AMARAL, Mônica Guimarães Teixeira. O Espectro de Narciso na Modernidade: De Freud a Adorno. São Paulo: Estação Liberdade, 1997.

AMARAL, Mônica Guimarães Teixeira. O que o rap diz e a escola contradiz: um estudo sobre a arte de rua e a formação da juventude na periferia de São Paulo - 1. ed. São Paulo: Alameda, 2016.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir. São Paulo: Martins Fontes 2ª Edição, 2017.

BUENO, Sinésio Ferraz. Educação, paranoia e semiformação. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 26, n. 2, p. 299-316, ago. 2010.

CARONE, Iray. Breve Histórico de uma pesquisa psicossocial sobre a questão racial brasileira (p. 13-23). In: CARONE, I; BENTO, M. A. (orgs.) Psicologia Social do Racismo: Estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2002. P. 13-23.

FREUD, Sigmund. (1921). Psicologia de grupo e a análise do ego. Rio de Janeiro: Imago, 1974a. (ESB,18). p. 89-179.

FREUD, Sigmund. (1930 [1929]). O mal-estar na civilização. Rio de Janeiro: Imago, 1974b. (ESB, 21). p. 81-171.

GRUSCHKA, Andreas. Frieza burguesa e Educação: A Frieza como Mal-Estar Moral da Cultura Burguesa na Educação. São Paulo: Editora Autores Associados, 2014.

MAAR, Wolfgang Leo. À guisa de introdução: Adorno e a experiência formativa. In: ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e Emancipação. São Paulo: Paz e Terra 5ª Edição, 2020. p.11-28.

MBEMBE, Achille. A crítica da razão negra. Lisboa: Antígona, 2014.

MUNANDA, Kabengele. Prefácio. In: CARONE, I; BENTO, M. A. (orgs.) Psicologia Social do Racismo: Estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 9-12.

OLIVEIRA, Alessandro Eleutério; ZUIN, Antonio Álvares Soares. Alunos e professores no Orkut: a educação escolar arena ciberespacial. Linhas Críticas, Brasília, v. 17, n. 34, p. 561-582, set/dez. 2011.

SILVA. Alex Sander. Auschwitz e a interrupção da poesia ou uma crítica imanente da barbárie contemporânea. Impulso, Piracicaba, v.23, n.58, p.69-79, out/dez. 2013.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e a questão racial no Brasil – 1870/1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

Published

2024-05-07

How to Cite

Crisostomo, A. L. . (2024). INTERSECTIONS BETWEEN AUTHORITARISM, SEMIFORMATION AND DISCRIMINATION IINHERENT TO BRAZILIAN EDUCATIONAL EXPERIENCE. Olhares: Revista Do Departamento De Educação Da Unifesp, 12(1). https://doi.org/10.34024/olhares.2024.v12.15819

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.