Paulo Freire, bell hooks and the construction of an critical feminist Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34024/olhares.2021.v9.12541

Keywords:

Paulo Freire, bell hooks, feminist pedagogy

Abstract

This paper reflects on how bell hooks (1984; 1994) incorporated and transformed Paulo Freire's thought into theoretical and methodological basis for the construction and strengthening of a critical pedagogy engaged in a feminist, anti-racist and decolonial perspective. To this end, considering Freirean thought as itinerant theory (SAID, 1983; 2006), we conducted research in different sources, bibliographic and audiovisual, physical and virtual, published mainly in the United States, in order to establish the milestones of approximation between Freire and hooks. On the other hand, we adopted prosopography as a method to investigate the common characteristics shared by Freire and hooks in their trajectories as public intellectuals, situated in the field of Radical Critical Pedagogy, in order to identify connections and contact zones in their life histories. With this, it was possible to confirm Freirean theory as an itinerant theory, having in hooks a powerful reader and articulator of its expansion to feminist studies.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

  • Silviana Fernandes Mariz, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira -Unilab

    Doutora em Educação Brasileira (UFC), mestre e licenciada em História (UFC), atualmente, professora adjunta nos cursos de Licenciatura em História e Bacharelado em Humanidades da Unilab, no Ceará

References

BHATTACHARYA, Asoke. Paulo Freire: Rousseau of the Twentieth Century. Rotterdam; Boston; Taipei: Sense Publishers, 2011.

BIANCONI, Giulliana; FERRARI, Marília; LEÃO, Natália; MORENO, Renata; SANTOS, Thandara; ZELIC, Helena. Sem parar: o trabalho e a vida das mulheres na pandemia. São Paulo: Gênero e Número; Sempreviva Organização Feminista, 2020.

CERTEAU, Michel de. A Escrita da História. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.

DARDER, Antonia; BALTODANO, Marta; TORRES, Rodolfo. The Critical Pedagogy Reader. New York; London: RoutledgeFalmer, 2003.

ELLSWORTH, Elizabeth. Why doesn’t this feel empowering? Working through the repressive myths of critical pedagogy. Harvard Educational Review. V. 59, n. 3, p. 297 ­ 325, 1989.

FERRARI, Marcela. Prosopografia e História Política: algunas aproximaciones. Antíteses, v. 3, n. 5, p. 529 ­ 550, jan./jun. de 2010.

FREIRE, Paulo. La Educación como Práctica de la Libertad. Santiago: ICIRA, 1969a.

FREIRE, Paulo. Extención o Comunicación. Santiago: ICIRA, 1969b.

FREIRE, Paulo. Cultural Action for Freedom. Harvard Educational Review. V. 40, Issue 2, Summer, 1970a, p. 205 ­ 225.

FREIRE, Paulo. Pedagogy of the Oppressed. New York: Herder and Herder, 1970b.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Prefácio. IN: MCLAREN, Peter; LEONARD, Peter; GADOTTI, Moacir (org.). Paulo Freire: poder, desejo e memórias da libertação. Porto Alegre: Artmed, 1998.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. A Pedagogy for Liberation, dialogues on transforming education. Massachussets: Bergin & Garvey Publishers, 1987.

GADOTTI, Moacir (org.). Paulo Freire, uma biobibliografia. São Paulo: Cortez, 1998.

GIROUX, Henry. Theory and Resistance in Education: a pedagogy for the opposition. Massachusetts: Bergin & Garvey, 1983.

GIROUX, Henry. Teachers as Intellectuals: toward a critical pedagogy of learning. Connecticut; London: Bergin & Garvey, 1988.

GOMES, Walmir Marcolino; MULLER, Antônio José. Paulo Freire: do (re)exílio brasileiro às cátedras norte-americanas. Revista Pedagógica. Chapecó, v. 21, p. 395 ­ 412, 2019.

HADDAD, Sérgio. Paulo Freire e o papel das agências de cooperação europeias no apoio à educação popular no Brasil. Pro­Posições. V. 25, n. 3, p. 123 ­ 141, 2014.

hooks, bell. Feminist Theory from margin to center. Boston: South End Press, 1984.

hooks, bell. Teaching to Transgress: education as the practice of freedom. New York, London: Routledge, 1994.

hooks, bell. Feminism for everybody: passionate politics. Cambridge: South End Press, 2000.

JARDILINO, José Rubens Lima; SOTO­ARANGO, Diana Elvira. Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South. Revista Ibero­Americana de Estudos em Educação. Araraquara, v. 15, n. 3, p. 1072 ­ 1093, jul. / set. 2020.

LEVY, Henrique. Os acordos do campo de Miguel Arraes: notas sobre alianças de classe na história contemporânea. Clio Revista de Pesquisa Histórica. V. 10, n. 1, p. 123 ­ 136, 1987.

MACEDO, Donaldo. Introduction. IN: FREIRE, Paulo. Pedagogy of the Oppressed. New York; London: Continuum Publishing, 2005.

MADERS, Sandra; BARCELOS, Valdo. Paulo Freire ­ cidadão brasileiro, educador do mundo. Revista Pedagógica. Chapecó, v. 21, p. 378 ­ 394, 2019.

MCLAREN, Peter L. Culture or Canon? Critical Pedagogy and the Politics of Literacy. Harvard Educational Review. Vol. 8, n. 2, May 1988, p. 213 ­ 234.

MCLAREN, Peter L. Life in Schools, an introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education. New York: Longman, 1989.

MEMORIAL DA DEMOCRACIA. Exilados publicam notícias do Brasil. Novembro de 1969. Disponível em: http://memorialdademocracia.com.br/card/exilados-publicam-noticias-do-brasil

MICELI, Sérgio. Intelectuais e Classes Dirigentes no Brasil (1920-45). IN: MICELI, Sérgio (org). Intelectuais à Brasileira. São Paulo, Companhia das Letras, 2001, p. 69-291.

MOURA, Adriana Dias de; NERI, Isabell Theresa Tavares; LOBATO, Vera Lúcia de Cristo. Por uma educação feminista na Amazônia: diálogos entre Paulo Freire e Bell Hooks. Revista Amazônida. V. 4, n. 1, p. 1 ­ 20, 2019.

NASH, George H. The Conservative Intellectual Movement in America since 1945. Willmington: Intercollegiate Studies Institute, 2006.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SANTOS, Tânia Regina Lobato dos. Paulo Freire na América Latina e nos Estados Unidos: cátedras e grupos de pesquisa. Revista Educação em Questão. Natal, v. 5, n. 8, p. 106 ­ 139, dez. / jun. 2018.

SAID, Edward. Traveling Theory. IN: SAID, Edward. The world, the text, and the critic. Cambridge: Harvard University Press, 1983, p. 226 ­ 247.

SAID, Edward. Reconsiderando a teoria itinerante. IN: SANCHES, Manuela Ribeiro (org.). Deslocalizar a Europa: Antropologia, Arte, Literatura e História na Pós­Colonialidade. Lisboa: Livros Cotovia, 2006, p. 25­2.

SHOR, Ira. Critical teaching and everyday life. Montreal; New York: Black Rose Books, 1980.

SHOR, Ira (ed). Freire for the Classroom, a sourcebook for Liberatory Teaching. Portsmouth: Heineman, 1987.

SOUZA, João Francisco. O dilema da alfabetização dos trabalhadores no Brasil. Tópicos Educacionais. V. 1, n. 2, p. 5 ­ 21, 1989.

SOUZA, Fábio Silva de. A cidade do Recife e a consciência da intelectualidade acerca do subdesenvolvimento brasileiro em meados do século XX. Revista Dimensões. V. 2, p. 315 ­ 332, jan. ­ jun. 2019.

STONE, Lawrence. Prosopografia. Revista de Sociologia e Política. Curitiba, v. 19, n. 39, p. 115 ­ 137, jun. 2011.

TORRES, Carlos Alberto (ed.). The Wiley Handbook of Paulo Freire. New Jersey; Massachusetts: John Wiley & Sons, 2019.

WRIGHT, George C. Racial Violence in Kentucky (1865 ­ 1940): lynching, mob rule and “legal lynching”. Baton Rouge: Louisiana State University Press, 1990.

ELLSWORTH, Elizabeth. Why doesn’t this feel empowering? Working through the repressive myths of critical pedagogy. Harvard Educational Review. V. 59, n. 3, p. 297 ­ 325, 1989.

FERRARI, Marcela. Prosopografia e História Política: algunas aproximaciones. Antíteses, v. 3, n. 5, p. 529 ­ 550, jan./jun. de 2010.

FREIRE, Paulo. La Educación como Práctica de la Libertad. Santiago: ICIRA, 1969a.

FREIRE, Paulo. Extención o Comunicación. Santiago: ICIRA, 1969b.

FREIRE, Paulo. Cultural Action for Freedom. Harvard Educational Review. V. 40, Issue 2, Summer, 1970a, p. 205 ­ 225.

FREIRE, Paulo. Pedagogy of the Oppressed. New York: Herder and Herder, 1970b.

FREIRE, Paulo. Pedagogy in Process. New York: 1978.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Prefácio. IN: MCLAREN, Peter; LEONARD, Peter; GADOTTI, Moacir (org.). Paulo Freire: poder, desejo e memórias da libertação. Porto Alegre: Artmed, 1998.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. A Pedagogy for Liberation, dialogues on transforming education. Massachussets: Bergin & Garvey Publishers, 1987.

GADOTTI, Moacir (org.). Paulo Freire, uma biobibliografia. São Paulo: Cortez, 1998.

GIROUX, Henry. Theory and Resistance in Education: a pedagogy for the opposition. Massachusetts: Bergin & Garvey, 1983.

GIROUX, Henry. Teachers as Intellectuals: toward a critical pedagogy of learning. Connecticut; London: Bergin & Garvey, 1988.

GÓES, Moacyr. Educação Popular, Campanha de Pé no Chão também se Aprende a Ler, Paulo Freire & Movimentos Sociais Contemporâneos. IN: ROSAS, Paulo (org.). Paulo Freire, Educação e Transformação Social. Recife: Editora Universitária UFPE, 2002.

GOMES, Walmir Marcolino; MULLER, Antônio José. Paulo Freire: do (re)exílio brasileiro às cátedras norte-americanas. Revista Pedagógica. Chapecó, v. 21, p. 395 ­ 412, 2019.

HADDAD, Sérgio. Paulo Freire e o papel das agências de cooperação europeias no apoio à educação popular no Brasil. Pro­Posições. V. 25, n. 3, p. 123 ­ 141, 2014.

hooks, bell. Feminist Theory from margin to center. Boston: South End Press, 1984.

hooks, bell. Teaching to Transgress: education as the practice of freedom. New York, London: Routledge, 1994.

hooks, bell. Feminism for everybody: passionate politics. Cambridge: South End Press, 2000.

JARDILINO, José Rubens Lima; SOTO­ARANGO, Diana Elvira. Paulo Freire and Critical Pedagogy: his legacy for a new pedagogy of the South. Revista Ibero­Americana de Estudos em Educação. Araraquara, v. 15, n. 3, p. 1072 ­ 1093, jul. / set. 2020.

LEVY, Henrique. Os acordos do campo de Miguel Arraes: notas sobre alianças de classe na história contemporânea. Clio Revista de Pesquisa Histórica. V. 10, n. 1, p. 123 ­ 136, 1987.

MACEDO, Donaldo. Introduction. IN: FREIRE, Paulo. Pedagogy of the Oppressed. New York; London: Continuum Publishing, 2005.

MADERS, Sandra; BARCELOS, Valdo. Paulo Freire ­ cidadão brasileiro, educador do mundo. Revista Pedagógica. Chapecó, v. 21, p. 378 ­ 394, 2019.

MCLAREN, Peter L. Culture or Canon? Critical Pedagogy and the Politics of Literacy. Harvard Educational Review. Vol. 8, n. 2, May 1988, p. 213 ­ 234.

MCLAREN, Peter L. Life in Schools, an introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education. New York: Longman, 1989.

MEMORIAL DA DEMOCRACIA. Exilados publicam notícias do Brasil. Novembro de 1969. Disponível em: http://memorialdademocracia.com.br/card/exilados-publicam-noticias-do-brasil

MICELI, Sérgio. Intelectuais e Classes Dirigentes no Brasil (1920-45). IN: MICELI, Sérgio (org). Intelectuais à Brasileira. São Paulo, Companhia das Letras, 2001, p. 69-291.

MOURA, Adriana Dias de; NERI, Isabell Theresa Tavares; LOBATO, Vera Lúcia de Cristo. Por uma educação feminista na Amazônia: diálogos entre Paulo Freire e Bell Hooks. Revista Amazônida. V. 4, n. 1, p. 1 ­ 20, 2019.

NASH, George H. The Conservative Intellectual Movement in America since 1945. Willmington: Intercollegiate Studies Institute, 2006.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SANTOS, Tânia Regina Lobato dos. Paulo Freire na América Latina e nos Estados Unidos: cátedras e grupos de pesquisa. Revista Educação em Questão. Natal, v. 5, n. 8, p. 106 ­ 139, dez. / jun. 2018.

SAID, Edward. Traveling Theory. IN: SAID, Edward. The world, the text, and the critic. Cambridge: Harvard University Press, 1983, p. 226 ­ 247.

SAID, Edward. Reconsiderando a teoria itinerante. IN: SANCHES, Manuela Ribeiro (org.). Deslocalizar a Europa: Antropologia, Arte, Literatura e História na Pós­Colonialidade. Lisboa: Livros Cotovia, 2006, p. 25­2.

SHOR, Ira. Critical teaching and everyday life. Montreal; New York: Black Rose Books, 1980.

SHOR, Ira (ed). Freire for the Classroom, a sourcebook for Liberatory Teaching. Portsmouth: Heineman, 1987.

SOUZA, Fábio Silva de. A cidade do Recife e a consciência da intelectualidade acerca do subdesenvolvimento brasileiro em meados do século XX. Revista Dimensões. V. 2, p. 315 ­ 332, jan. ­ jun. 2019.

SOUZA, João Francisco. O dilema da alfabetização dos trabalhadores no Brasil. Tópicos Educacionais. V. 1, n. 2, p. 5 ­ 21, 1989.

STONE, Lawrence. Prosopografia. Revista de Sociologia e Política. Curitiba, v. 19, n. 39, p. 115 ­ 137, jun. 2011.

TORRES, Carlos Alberto (ed.). The Wiley Handbook of Paulo Freire. New Jersey; Massachusetts: John Wiley & Sons, 2019.

WRIGHT, George C. Racial Violence in Kentucky (1865 ­ 1940): lynching, mob rule and “legal lynching”. Baton Rouge: Louisiana State University Press, 1990.

Published

2021-11-25

How to Cite

Mariz, S. F. . (2021). Paulo Freire, bell hooks and the construction of an critical feminist Pedagogy. Olhares: Revista Do Departamento De Educação Da Unifesp, 9(3). https://doi.org/10.34024/olhares.2021.v9.12541