Travelling to Byzantium: Mikhail Vrubel and the Urgency of a Byzantine Renaissance

Authors

  • Biagio D'Angelo UnB
  • Júlia Lima Thomaz de Godoy UnB

DOI:

https://doi.org/10.34024/b0cqv217

Keywords:

Vrubel, Byzantine Renaissance, Russian art

Abstract

In this article, we examine certain aspects of the work of the influential yet little-studied artist Mikhail Vrubel. Active at the end of the 19th century, Vrubel came to view Russo-Byzantine art as an important precursor of an anti-realist and proto-abstract pictorial tradition that seemed to foreshadow his own modernist innovations. Breaking away from the photographic precision of the dominant realist school, Vrubel emphasized the material quality of paint and the flatness of the canvas, creating a visual syntax that was characteristically modernist.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

  • Biagio D'Angelo, UnB

    Biagio D’Angelo é professor adjunto de Teoria e história da arte no Programa de Pós-graduação em Artes do Instituto de Arte da Universidade de Brasília.

  • Júlia Lima Thomaz de Godoy, UnB

    Júlia Lima Thomaz de Godoy é formada em Letras-Russo pela Universidade de São Paulo, em fotografia pelo IESB e tem mestrado em Artes Visuais pela Universidade de Brasília. Atualmente, é doutoranda no Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da Universidade de Brasília.

Published

2025-09-05

How to Cite

D'Angelo, B., & Lima Thomaz de Godoy, J. (2025). Travelling to Byzantium: Mikhail Vrubel and the Urgency of a Byzantine Renaissance. Imagem: Revista De História Da Arte, 6(1). https://doi.org/10.34024/b0cqv217