DOS Peasant Populations in the Work of Oscar Pereira da Silva (1867-1939)

Authors

  • Alex Silva Moreira Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB) - Campus Jorge Amado | Brasil

DOI:

https://doi.org/10.34024/imagem.v2i2.15109

Keywords:

19th century painting, Peasant populations, Oscar Pereira da Silva

Abstract

Oscar Pereira da Silva (1867-1939) is a 19th century painter linked to a prestigious artistic language at the time. at the Pinacoteca of the State of São Paulo (São Paulo, SP); the allegory “A Noite (1927)”, located at the Museu Mariano Procópio (Juizde Fora, MG) and the “Fundação de São Paulo (1909)” located at the Museum of Ipiranga (São Paulo, SP), among others. what is expected for an artist with the potential for success and circulation, conferring prestige and acceptance from his peers. Oscar closely followed the moment of the political transition from Monarchy to Republic, in episodic competition for the Prêmio da Viagem a Europa in 1887. This investigation is responsible for observing some of his works, in which the artist portrays peasant populations, analyzes are carried out in which the ideals of man and woman from the countryside presented by him are verified to check in which to what extent they reflect, or not, the reality and profile of the population at the time. As a result of the lack of studies focusing on such productions, this study will assess how rural populations appear in the works of the renowned artist, and whether they approach the rural man/woman ideal widespread in that period.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alves, M. B. Quando os artistas saem em viagem: Trânsito de pintores e pinturas no Brasil na virada do século XIX para o XX. 2019. 280 f. Tese (Doutorado) - Curso de História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.

Formico, M. R. A “Escrava Romana” de Oscar Pereira da Silva: sobre a circulação e transformação de modelos europeus na arte acadêmica do século XIX no Brasil. 2012, 220 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2012.

Gombrich, E. H. AHistória da arte. 16 ed. Rio De Janeiro:Editora LTC – Livros Técnicos e Científicos, 2015.

LIMA Junior, C. Um artista às margens do Ipiranga: Oscar Pereira da Silva, o Museu Paulista e a reelaboração do passado nacional. 2015. 251 f. Mestrado (Dissertação em Culturas e Identidades Brasileiras) - Instituto de Estudos Brasileiros, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015b.

Silva, P.N. J.A Noiteno MuseuMariano Procópio:uma pinturaalegórica deOscar Pereira Da Silva. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Juiz de Fora. 2020.

Silva, P. de S. S. G. Ressonâncias da representação do trabalho camponês medieval na arte de Jean-François Millet (1814-1875). Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal do Espírito Santo. 2017

Published

2023-05-17 — Updated on 2024-04-02

Versions

How to Cite

Silva Moreira, A. (2024). DOS Peasant Populations in the Work of Oscar Pereira da Silva (1867-1939). Imagem: Revista De História Da Arte, 2(2). https://doi.org/10.34024/imagem.v2i2.15109 (Original work published 2023)