Environment Week: Development of Playful Activities in Early Childhood Education and Early Years

Authors

  • Nathália Hernandes Turke Universidade Estadual de Londrina
  • Hemilyn da Silva Meneguete Faculdade Catuaí
  • Elizabete Hernandes Marconi Soares Turke Rede municipal de Bom Sucesso
  • Angélica Florenzano Penha Universidade Estadual de Londrina
  • Virgínia Iara de Andrade Maistro Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.9969

Keywords:

Environmental education, Conservation, Playfulness, Environmental Awareness

Abstract

This work brings results about lessons developed during the months of May and June of 2019, exposed and presented in the Environment Week, with 143 students of kindergarten and early elementary school, in a municipal school in the city of Bom Sucesso, state of Paraná, aiming to indicate out the importance of working Environmental Education in a playful way. To this end, classes were developed with the use of music, parody, poetry, film, videos, and making posters. It is possible to affirm that, from the discussions that took place during the process, the children were sensitized about the theme and began to question their attitudes and those of close people in relation to the environment.

 

Author Biographies

  • Nathália Hernandes Turke, Universidade Estadual de Londrina

    Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Londrina. Licenciatura em Pedadogia pela UNIFIEO. Especialização em Educação Ambiental. Especialização em Metodologias e Práticas para o Ensino Fundamental. Especialização em Diversidade Biológica. Mestranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina.

  • Hemilyn da Silva Meneguete, Faculdade Catuaí

    Graduanda em Pedagogia pela Faculdade Catuaí.

  • Elizabete Hernandes Marconi Soares Turke, Rede municipal de Bom Sucesso

    Graduação em Ciências Biológicas pela Faculdade de Jandaia do Sul. Especialização em Transtornos Globais do Desenvolvimento. Especialização em Educação Especial. 

  • Angélica Florenzano Penha, Universidade Estadual de Londrina

    Graduanda em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Londrina.

  • Virgínia Iara de Andrade Maistro, Universidade Estadual de Londrina

    Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Londrina. Mestrado e Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Professora estatuária da Universidade Estadual de Londrina.

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Published

2020-08-25

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

TURKE, Nathália Hernandes; MENEGUETE, Hemilyn da Silva; TURKE, Elizabete Hernandes Marconi Soares; PENHA, Angélica Florenzano; MAISTRO, Virgínia Iara de Andrade. Environment Week: Development of Playful Activities in Early Childhood Education and Early Years. Brazilian Journal of Environmental Education, [S. l.], v. 15, n. 5, p. 381–390, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.9969. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/9969. Acesso em: 5 dec. 2025.
Received 2019-11-11
Accepted 2020-06-08
Published 2020-08-25